Hej allesammans!
Efter att ha snokat runt otaliga gånger på forumen så kände jag att det nu va dags att registrera sig då jag står i färd med renovera garaget på huset jag köpte i somras. Därmed så kommer all el där att dras om. Detta kommer göras av en nära bekant till mig som är behörig elektriker. Vi kom överens om att jag skulle kladda ner någon simplare ritning åt honom så att han kunde räkna lite på kostnad och för att kunna bestämma hur stor central vi ska dra upp. Eftersom vi redan kikat på plats och disskuterat hur vi ska dra allt så är ritningen mest för att han ska slippa hålla allt i huvet. Egentligen skulle det typ räcka med lite färgglada kritor och en servett men av egenintresse så tänkte jag rita upp en någorlunda vettig ritning.
Har aldrig gjort ett elschema för starkström tidigare och började således kolla upp hur de olika symbolerna på en ritning ska se ut. Något jag dock inte hittar är hur man märker ut ett 3fas uttag? Det känns rimligt att man på något sätt gör skillnad på ett sådant och ett vanligt 230 på en ritning. Man kan ju alltid märka ut det med nån siffra eller symbol för att sedan ha en beskrivning någonstans på ritningen. Men tycker det borde finnas en symbol för de.
Någon som är mer van vid elritningar än vad jag är som kan komma med någon input?
Mvh Rasmus