Byggahus.se

Storlekar på apparatdosor

1. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Kort och gott, så som jag uppfattat det hela förekommer det tre olika storlekar på apparatdosor. Stämmer det?

2. Z
    Medlem · Nivå 6
    Diameter?

3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    I princip finns det två storlekar. Apparatdosa och kopplingsdosa. Sedan finns det även ”dubbel dosa” för tex infällda dubbeluttag.

4. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Nä, tänker snarare på det här med s.k. Enkeldosa, 1,5-dosa samt dubbeldosa. Vet inte ens om benämningarna är korrekta, men ja, det avser infällda vägguttag.

5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Okej då är jag med. Det stämmer nog bra. Den jag kallade dubbel heter nog en och en halv. Dubbel är väl en sådan det får plats två strömbrytare i.

6. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Jag har ingen aning. Därav min fråga. Försöker nämligen lära mig ett och annat inom elområdet. I min värld var det en modell av apparatdosa. Igår fick jag lära mig att det finns tre. Undrar om det finns fler och när man använder dessa? Om man istället för en dubbeldosa använder två st enkeldosor, blir det någon skillnad?

7. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Kom överens med elektrikern om att strömbrytare samt uttag ska vara samma serie och bygga ut lika mycket, alltså så lite som möjligt. Ex. Schneider Exxact strömbrytare bygger ca 11 mm. Då bör även uttagen vara samma serie och bygga ut lika lite.

Men elektrikern har satt enkla apparatdosor vilket innebär att jag nu inte kan använda mig av de lågtbyggande uttag eftersom de tydligen kräver 1,5-dosa. Nu får jag använda mig av uttag som bygger ut det dubbla istället. Dessutom är dessa inte likadana utseendemässigt.

Vill liksom gå in och riva ner allting nu. Problemet är att jag kommit så pass långt med bygget att jag ska lägga parkettgolv. :rolleyes:

8. E
    Medlem · Nivå 23
    Det finns tre apparatdosor "nornala" och 1,5 vill man ha dubbla dosor sätter man två. Sedan finns det en med ett "dolt" utrymme "bigbox". den senaste är rätt ovanlig men bra om man ska ha tex en "puck".
    här kan du se dom olika https://www.elbutik.se/category.html/apparat-dosa
    OBS att kopplingsdosor INTE är användbara som apparatdosr

9. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Alltså antingen en dubbeldosa eller två enkeldosor sammankopplade till varandra?

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Dubbeldosor används inte (finns dom över huvud taget? jag har aldrig sett en) man kopplar ihop två enkeldosor om man vill ha en dubbel dosa för tex flera brytare tillsammans.
    Ps
    vid närmare eftertanke så har jag sett dubbeldosor men ALDRIG haft behov av eller använt någon

• Laddar…
  11. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det finnt tex trippla infälda utag som kräver dubbeldosa. Det är inte vanligt att man behöver dem. Men det finns definitivt fall där de krävs och andra fall där de kan underlätta.

12. T
    Medlem · Nivå 17
    Ja det finns dubbeldosor. Praktiskt om man vill montera t ex brytare och uttag i samma tvåfacksram.
    Eller man använder två hopbyggbara dosor.
    Vill man ha dubbeluttag i enkeldosa eller 1,5 dosa så bygger mer eftersom uttagsbrunnen måste sitta utanför vägglivet.

13. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Enkeldosa
    1,5-dosa
    Dubbeldosa

När används respektive?

Enkeldosa verkar vara det absolut vanligaste och används till alla strömbrytare samt 1-vägguttag (bygger ut lika mycket som strömbrytare), samt 2-vägguttag (bygger dock ut dubbelt mycket som strömbrytare).

1,5-dosa verkar vara det som används om man vill att 2-vägguttag ska bygga ut lika mycket som strömbrytare.

Dubbeldosa verkar vara det som används till 3-vägguttag. Vill man kan man använda 3 st enkeldosor bredvid varandra och på så sätt få 3 st uttag bredvid varandra.

Så här har jag förstått det, men jag kan absolut, och har säkert fel, så någon erfaren får ryta ifrån.

14. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det låter helt rätt.

15. E
    Medlem · Nivå 23
    Och rotdosor som är på bilderna använder man bara om man absolut måste, normalt använder man "vanliga" apparatdosor

• Laddar…