6 254 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Selektivitet i hus
Sida 1 av 2
Inget vidare.
Inget vidare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ursäkta en inkompetent, men vad menar ni med selektivitet här?
Jag/vi, liksom de flesta andra har 16A huvudsäkringar. Vad skulle vara fel med det?
Jag/vi, liksom de flesta andra har 16A huvudsäkringar. Vad skulle vara fel med det?
Om gruppsäkringen är en dvärgbrytare så kommer däjerlugen båda att lösa. Är det en smältsäkring så kommer huvudsäkringen att lösa. Om de har samma karakteristik.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 881 inlägg
Nej, det var inget fel på EyEr0n's svar. Sedan kan man göra gissningar på sannolikhet utifrån olika förutsättningar.D Daniel 109 skrev:
Nej, så sker inte med säkerhet, oberoende av vad du menar, överlastström eller kortslutningsström.D Daniel 109 skrev:
Det är inte 50/50 vilken som löser ut. Vid överlast är det högre last på huvudsäkring, så sannolikheten är klart högre att den löser om de är av samma typ.
Den andra frågan handlade om kortslutning. En dvärgbrytare reagerar snabbt på kortslutningströmmar, men öppnar inte fullt då snabbt. Så ofta löser flera som sitter i serie.
Bästa svar funktionen visar här sina brister. Först fick jag bästa svar för ett närmast nonsens svar, sedan flyttades det till ett i mitt tycke felaktigt svar.
Den andra frågan handlade om kortslutning. En dvärgbrytare reagerar snabbt på kortslutningströmmar, men öppnar inte fullt då snabbt. Så ofta löser flera som sitter i serie.
Bästa svar funktionen visar här sina brister. Först fick jag bästa svar för ett närmast nonsens svar, sedan flyttades det till ett i mitt tycke felaktigt svar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 881 inlägg
50/50 är fortfarande mest rätt så TS har gjort en bra tolkning där. Ditt svar är däremot fel för du kan inte förutsätta att mätarsäkringarna belastas från flera grupper, normal så men inte definitivt så. Dessutom är de skillnad på smältsäkring och dvärgbrytare. Och vem som löser vid kortslutning smältsäkring/dvärg beror av kortslutningsströmmens storlek men även mätarsäkringens "ålder" vilket gör det ytters svårt att sia om, så det är fel att båda alltid löser.
Det är inte 50/50. Och jag har påpekat att det beror på säkringstyp flera gånger.