I ett standardhus är det väl oftast 16A huvudsäkringar, hur blir det då selektivitet om du har en trefasgrupp 3x16 till häll/ugn eller ett trefasuttag?

Inget vidare.

• Gilla
EyEr0n
  • Laddar…
Inget vidare.

• Gilla
EyEr0n
  • Laddar…

Bästa svaret

Det blir väl 50/50 vilket som löser.

Inte många som vill betala extra och säkra upp till 20 eller 25 bara för att få selektivitet!

Ursäkta en inkompetent, men vad menar ni med selektivitet här?
Jag/vi, liksom de flesta andra har 16A huvudsäkringar. Vad skulle vara fel med det?

Med selektivitet här menas vilken av säkringarna som löser först. Är säkringarna av samma storlek så kan man inte veta vilka som löser först vid fel.

E EyEr0n skrev:
Det blir väl 50/50 vilket som löser.
Nej, du har ju mer last på säkringarna högre upp i systemet. Är de av samma typ kommer huvudsäkringarna att lösa.

Vid överlast så kan ju fallet givetvis vara så, men vid fel, exv kortslutning i häll etc, så kan du inte med säkerhet veta vilken som löser ut.

Om det rör sig om kortslutning är det väl troligt att både gruppsäkring och huvudsäkring löser.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om gruppsäkringen är en dvärgbrytare så kommer däjerlugen båda att lösa. Är det en smältsäkring så kommer huvudsäkringen att lösa. Om de har samma karakteristik.

D Daniel 109 skrev:
Nej, du har ju mer last på säkringarna högre upp i systemet. Är de av samma typ kommer huvudsäkringarna att lösa.
Nej, det var inget fel på EyEr0n's svar. Sedan kan man göra gissningar på sannolikhet utifrån olika förutsättningar.
D Daniel 109 skrev:
Om gruppsäkringen är en dvärgbrytare så kommer däjerlugen båda att lösa. Är det en smältsäkring så kommer huvudsäkringen att lösa. Om de har samma karakteristik.
Nej, så sker inte med säkerhet, oberoende av vad du menar, överlastström eller kortslutningsström.

Det är inte 50/50 vilken som löser ut. Vid överlast är det högre last på huvudsäkring, så sannolikheten är klart högre att den löser om de är av samma typ.

Den andra frågan handlade om kortslutning. En dvärgbrytare reagerar snabbt på kortslutningströmmar, men öppnar inte fullt då snabbt. Så ofta löser flera som sitter i serie.

Bästa svar funktionen visar här sina brister. Först fick jag bästa svar för ett närmast nonsens svar, sedan flyttades det till ett i mitt tycke felaktigt svar.

50/50 är fortfarande mest rätt så TS har gjort en bra tolkning där. Ditt svar är däremot fel för du kan inte förutsätta att mätarsäkringarna belastas från flera grupper, normal så men inte definitivt så. Dessutom är de skillnad på smältsäkring och dvärgbrytare. Och vem som löser vid kortslutning smältsäkring/dvärg beror av kortslutningsströmmens storlek men även mätarsäkringens "ålder" vilket gör det ytters svårt att sia om, så det är fel att båda alltid löser.

Det är inte 50/50. Och jag har påpekat att det beror på säkringstyp flera gånger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.