Byggahus.se

Alternativ till takkrok

1. B
    Medlem Nivå 4
    Hej! Vi bytte ut takväven mot paneler. När allt var uppe insåg vi att det inte gick att skruva fast takdosan då skruven/kroken är för kort.

Så här ser det ut:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1733.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4117.JPG

Kroken är ca 90 mm men vi skulle behöva en som är 100 mm. Söker man på "krok till takdosa" är de längsta krokarna jag hittar 75 mm. Skruven är 6 mm i diameter.

Nån som har förslag på lösning?

Tack!

2. R
    Bannad · Nivå 16
    En metalldosa där ser det ut som , och då är det troligtvis mm-gänga utan tum , blir lite svårt att få tag i en krok , du får ta med kroken till en riktig järnaffär , inte varuhus , och se vad dom har , kanske du måste modifiera något , det blir ingen krok som ser ut som den

3. B
    Medlem Nivå 4
    Stämmer bra att det är metalldosa i taket. Säkert original (huset är ifrån 1950).

Tum alltså? Började just fundera på om jag skulle köpa en gängstav och en ögla men om det inte är mm-gängor blir det ju svårt.

Tack, ska se om jag lyckas hitta nån järnaffär!

4. R
    Bannad · Nivå 16
    Ja du kanske får göra en krok på en lång skruv och dölja den under koppen vid taket det är nog 1/4 tum som är 6,35 mm
    söker du på gängstång UNC så finns det flera ,men ta järnaffären först

• Laddar…
  5. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Har för mig att det är 1/4" på gamla takkrokar. Om det stämmer kan du köpa det t.ex. här.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Nivå 23
    • Laddar…
  7. E
    Medlem · Nivå 22
    Vill bara inflika en varning för Julas Anslut-serie. Köpte ett lamputtag av deras serie för några veckor sedan i brist på annat fabrikat.
    Hålavståndet i metallramen passande inte i dosan. Det blev att med våld passa in fästskruvarna i ramen.
    Snabbkontakterna är veka och kommer lätt ur läge.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 23
    På just den här typen av lamputtag spelar hålbilden ingen större roll då den ska skruvas utanför ev dosa och visst är dom från tex Eljo (som ser lika dana ut) av högre kvalitet.

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipset @elmont ! Bra att veta @etompau , ska klämma lite på det innan jag köper.