Måste sätta upp ett elstängsel för att hålla vildsvin borta från tomten.
Mellan stängselapparaten och stängslet ska det vara en sk matarkabel som inte verkar vara grövre än 1.5kvadrat. Men där är en jäkla grov isolering.
Jag undrar om man lika gärna kan ta en FK 1,5 och lägga i skyddsrör och gräva ner ca 30m? Eller det blir ”genomslag” pga sämre isolering?
Alt en vanlig 3G gummikabel och ev använda alla 3 ledarna?
Tänkte först och främst använda mtrl jag har hemma innan jag handlar.

1,5 mm2 duger säkert för strömmen är låg, men isolering av högspänning kräver bra material och/eller stor tjocklek. Vanligt skyddsrör tror jag är lite vekt, men en PEM- slang eller kanske trädgårdsslang har troligen ( ej säker) tillräcklig isolationsförmåga. Borde finnas upplysning på aggregatet om vilken utspänning det ger, men det är normalt ganska många kV. Tänk också på att kondens tillsammans med föroreningar kan leda, så se till att ändarna är bra isolerade. Långa sträckor under jord ger också en viss kapacitans mellan ledare och jord, så en tjock isolering är bra.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Av det du har att välja bland blir gummikabeln bäst du kommer klara dig bra med den. Och lägg den i något skyddsrör också det är bättre än direkt i marken oavsett vad du skulle ha för ledning. Om du kan använda tråd på isolatorer och (höga) stolpar även till delar av din matare är det givetvis ett plus.

Edit: Det Hasse nämner med trädgårdsslang eller klent PEM-rör är bra för skydd i marken för gummikabeln.

Varför inte sätta elstängselaggregatet närmare stängslet?
Vi har vårt på ett par granstörar alldeles vid stängslet (stängslar för kor och hästar) och sladden till aggregatet är ca 15 m vanlig "skarvsladd". Den sitter på ett par granstörar, så gräsklipparen med förare går fria under.
Fungerar utmärkt, och inströmmen till elaggregatet är ju nästan försumbar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte sätta elstängselaggregatet närmare stängslet?
Vi har vårt på ett par granstörar alldeles vid stängslet (stängslar för kor och hästar) och sladden till aggregatet är ca 15 m vanlig "skarvsladd". Den sitter på ett par granstörar, så gräsklipparen med förare går fria under.
Fungerar utmärkt, och inströmmen till elaggregatet är ju nästan försumbar.
Jo visst vore det bättre. Men då är den borta inom nåt dygn! Ganska kulturberikat här!!

Den apparaten jag tänkt mej är på 5 joule och ger 8.2kV.
Tänker gräva ner nåt PE rör/slang. Får se vad jag hittar på fältet i veckan.
Tänker inte lägga onödiga pengar på detta projekt då det handlar om att hålla skadedjur borta.
Skillnad om man vill stängsla in sina egna djur!

Hur är det med jordledningen?
Kräver den lika mkt isolering?
Eller det duger med 1.5FK ca 25m?
Kan man lägga den i samma skyddsslang som mataren, om jag nu köper riktig matarkabel..?

Jordledningen slår du ner där det passar. Behöver inte vara precis på samma ställe som du matar stängslet på. Kör på en plats nära aggregatet, så blir det bra. Jordledningen kommer att ha jordpotential, så det spelar inte så stor roll med isoleringen, men helst inte tillsammans med högspänningen, då det blir högre krav på isolering då.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jordledningen slår du ner där det passar. Behöver inte vara precis på samma ställe som du matar stängslet på.
Nä men mest praktiskt sett till arbete med det..

J jordraketen skrev:
Skillnad om man vill stängsla in sina egna djur!
Vad gör det för skillnad?
Vårt Genzo M380 https://www.hylte-lantman.com/skog-...tangselaggregat?nosto=productcategory-nosto-1 skall klara 10 km stängselråd.
Kostar 1200 kr, så det är nog inte så stöldbegärligt.

Och enligt bruksanvisningen är det mycket brand- och elsäkerhetsregler som skall uppfyllas om man monterar det på/i byggnad.
8000 Volt är ju inte att leka med.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad gör det för skillnad?
Vårt Genzo M380 [länk] skall klara 10 km stängselråd.
Kostar 1200 kr, så det är nog inte så stöldbegärligt.

Och enligt bruksanvisningen är det mycket brand- och elsäkerhetsregler som skall uppfyllas om man monterar det på/i byggnad.
8000 Volt är ju inte att leka med.
Tex vad för regler menar du?

Elstängslet är mumma för Tor. Lantbruksreglerna förbjuder därför i praktiken placering av aggregatet inomhus om det inte råkar vara en icke brännbar väggyta i ett icke brandfarligt rum utan det sitter bäst en bit ifrån byggnader, eller på stenfasaden på utsidan lagården. Ett överspänningsskydd en bit ifrån aggregatet men nära jordspetten, t.ex på en elstängselstolpe är också och mer eller mindre ett krav, gärna två.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elstängslet är mumma för Tor. Lantbruksreglerna förbjuder därför i praktiken placering av aggregatet inomhus om det inte råkar vara en icke brännbar väggyta i ett icke brandfarligt rum utan det sitter bäst en bit ifrån byggnader, eller på stenfasaden på utsidan lagården. Ett överspänningsskydd en bit ifrån aggregatet men nära jordspetten, t.ex på en elstängselstolpe är också och mer eller mindre ett krav, gärna två.
Kanske att jag sätter det på nån påle utanför garaget då. Jag vill inte ha för mycket förlängnings sladd ute för det brukar visa sej på jordfelsbrytaren efter ett tag. Samt vill jag koppla det på en timer så det bara är igång på natten.

Vad mer exakt säger reglerna?

Del av bruksanvisningen fotograferad (hittar den inte på nätet, och min scanner är sönder).
Hoppas att det är läsbart:
Fotografi av en del av en bruksanvisning med instruktioner för installation av elektriska stängsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotografi av en sida ur en bruksanvisning som behandlar elinstallation och säkerhetsavstånd.
Skapa konto

Fotografi av en del av en bruksanvisning för elstängsel med instruktioner och säkerhetsinformation.
Skapa konto

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Ett åskskydd är väl bra att ansluta med.
Det ska jordas med va? Kräver det lika många spett som aggregat jordningen?
Det behöver väl inte jordas på samma ställe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.