El
nino: [citat] Fanns även trådade 220v som man kan koppla ihop trådlöst, kanske det bästa?
hullan: Det blev en schneider exxact som synes. Får byta annat i rummet för att matcha allteftersom
rävlyan: [citat] Tror mig inte veta , Jag vet , har ingen betydelse om den var/är tillåten förr eller senare det är ett faktum att den har används och förekommer i riktigt gamla hus fortfarande Smart eller inte , tror jag inte vi mera ska diskutera , den ska inte finnas , det är bara så för säkerhetens skull
Herr_Per: Intressant tråd! Juli 2017, då vi i princip var bortresta hela månaden: 8,5 kWh/dag (tot 256 kWh) Juli 2018, hemma i huset tot ca 5-6 dagar för tvätt etc samt hade även en husvagn inkopplad några dagar: 11 kWh/dag (tot 330 kWh) Tvåplanshus(ej källare) från -99 i Sthlm-området, hyfsat nya vitvaror och frånluftvärmepump.
Bo.Siltberg: Ta en ny bild där man ser mer av badrummet, el, vatten, tänkt plats för TM, avstånd till dusch/kar etc.
Djurmo: [citat] Jag påstår inte att jag själv tror att det hjälper, men då, typ 2000-2005 kanske så pratades det om att åskskydda huset på detta vis. Hjälper givetvis inte ett dugg mot direktträffar. Men det skulle ta hand om... Ja.. hette det transendenser eller något sådant. Det jag minns var att vi skulle få fiber och därmed slippa telefonledningen i koppar som utgjorde en stor
tommib: Upplösningen av färgen förstås! Inget spänningslöst här inte Ja, jag ska gå och lägga mig nu.
Perskijson: 16A ska det vara, får nog fixa nytt schema mycket kladd på, överstruket mm
Perskijson: Tackar, lite klokare nu
TowaTei: [citat] Absolut. Jag har LED i min fjäråskupan-fläkt och de lyser svagt men fullt synligt även när de förväntas vara släckta.
erkka: [citat] Ja det hade ju onekligen varit att föredra. Får läsa på om plejd lite bättre, antar då att man reglerar via app el så ist för vanligt vred. Men hur mår plejden ute i U56’an när det kryper ner mot -10 ute el kallare?
Turbojesus: [citat] Jag återkommer med bild under morgondagen.
Müssli: Har du ingen dosa i väggen? Det ser ut som du borde ta en rot-dosa och klippa bort botten och stoppa in i hålet där uttaget ska sitta. Sen fattar jag inte varför du krånglar till det med extra kopplingsplintar, de är helt onödiga. :)
tommib: Förutsättningen för att det ska vara ok att göra så är att lampans "kopplingsutrymme" inte har åtkomliga metalldelar. Du måste nämligen tänka på att du tar bort dubbelisoleringen när du klipper sladden med sin eurokontakt och ansluter med wago. Det går att utföra bra men kräver eftertanke. Man kan också jorda armaturen men det kräver lite mer jobb. Ang kortslutning mellan fas och
Oldfart: Jag tänker mig ett infällt plåtskåp, och vid närmare eftertanke är tommibs förslag på vanliga enkla radplintar precis vad jag vill ha. Möjlighet till anslutning både uppifrån och nedifrån och sammankopplade i mitten. Får återkomma med bilder här i höst om/när projektet blir av. Tack för allt engagemang allihop!
GK100: I just TS fall med sin skiss över den sk huvudcentralen är det mycket enkelt och klart hur det ska utföras och benämnas. Om det läggs som på skissen där isf ev areaminskning kan diskuteras är inget annat än PE och N från PE(N) skenan korrekt samma om uttag görs före huvudbrytare Vid avsäkring tas N från rätt skena samma givetvis om man ligger efter en JFB men normalt vill man inte
user3249: Hej och tack för svar. Ok, mätning är ju en bra start. Hur menar du eljest, att anslutningarna ska förbättras för bättre kontakt? Jorden såg ju faktiskt lite tveksam ut. Spelar det någon roll i vilken ordning faserna ansluts, eller orsakar det bara att motorn går åt fel håll om det blir fel. Har ingen jordfelsbrytare men planerar att få det installerat senare i höst. Om det är
Bo.Siltberg: Det är tillverkarens anvisningar som gäller så du verkar rätt ute. Du bör kunna utgå ifrån den anvisning du hittat om du ser till att ha lite marginal.
-MH-: Jag lämnade in min Speedheater i Alingsås, men eftersom deras ordinarie reparatör var på semester fick jag låna en ny Speedheater under tiden. Kunde sedan hämta min, då hade han bytt ut hela refelektorn och rören. Perfekt! Inget tog de för arbetet heller, bara för materialet (1200:-). Bra service.
Anders Björk: Skönt att inte alla fåren har rymt för mej:D Blev ju nästan lite orolig ;) Nu är det ju TN-C här, så då är mina tankar hyfsat rätt ändå. Jag har hängt med här på forumet och läst en hel del, även om att ansluta huset med en hanske eller andra mer eller mindre ohälsosamma anslutningar för att slippa undan utan kostnaden för reservkraftbrytare Om jag ändå kostar på mej ett
Ganescha: [citat] Skit också, det är ju sant. Det är ju Absolut då den drar mycket. Nu är det ju knappt något alls, lite varmvatten till duschen typ. Tänkte så klart inte så långt.
hempularen: Om man räknar med att köra slut till 80% varje dag, så skulle iallafall jag vara lite skraj för att ge mig ut på en "80% resa" utan att ha helt fullt batteri innan. Jag har inte koll på modellerna, men jag antar att detta är en ren elbil, inte hybrid? Då vill man nog ha 10 - 20 % marginal.
Denzar: [citat] [citat] Yes, 0.2ohm fick jag till, 40 meter skarvrulle fick jag använda:whistle: Sen är väl ledningarna till jordade uttaget i köket säkert ca 20 meter. Får kika på isolationsmätning "helt enkelt". Tror inte att ledningarna är bytta på 50år, dock ser vissa kablar väldigt fina ut och skarvade med modernare skarvdon. Kanske Wago funnits i över 50 år ioförsig?
rävlyan: Inget att bry sig om bara du har ström , kommer att bli ett avbrott , men det får du information om när dom kopplar om eller gör något annat arbete
rävlyan: [citat] Du kan få 2 X10 amp om du sätter 2 säkringar i bef EL-central , ledare 1 och 2 faser och använder den sista nr 3 som noll och mantel som jord .lämpligt är att ha en JFB vid utgående , det blir skydd för kabeln då med , samt att dela upp det i en dosa i förrådet ,lämpligt att markera 2 fasmatning till förråd vid centralen Annars inget förbud att sätta JFB i förrådet
Bo.Siltberg: Nätägaren har svar på förimpedansen så det är lätt, det är också lätt att mäta själv. En grov indikering är bättre än en ren gissning. En maskinhall kan vara ganska stor så du kan säkert göra en uppskattning av om det blir ledningslängder som är onormalt långa jämfört med en bostad, typ 40 meter eller mer. Det ger svar på hur stor marginal huvudledningen behöver ge. Så
elmont: Du kan lägga ett golv direkt på "skivorna" och jag tror inte att lumpmattan gör någon nytta
Demmpa: Du har en lägenhet som är(/varit) matad med enfas. Det är nog oftast svårt att dela upp en befintlig grupp till flera grupper.