745 läst ·
2 svar
745 läst
2 svar
Dimringsbar LED-spot
Tänkte byta ut mina dimmade takspottar (halogen) mot LED och jag vill ju gärna slippa köpa nya dimmers. Problemet är nu att jag inte vet om de gamla dimrarna är anpassade till LED. Dimrarna är helt omärkta, det står verkligen ingenting på dem, inget märke och inget modellnummer, men jag misstänker att de är någon gång från 2005-2006.
Därför provade jag att stoppa i en dimringsbar LED-spot och den gick faktiskt att dimra. Ljuset blev svagare, även om det inte blev lika svagt som med en halogenspot.
Skulle en LED-spot bete sig så även om dimmern är en gammal variant bara anpassad för halogenspot?
Därför provade jag att stoppa i en dimringsbar LED-spot och den gick faktiskt att dimra. Ljuset blev svagare, även om det inte blev lika svagt som med en halogenspot.
Skulle en LED-spot bete sig så även om dimmern är en gammal variant bara anpassad för halogenspot?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jag skulle säga att du hade tur som fick det att fungera så bra. Normalt skulle det inte fungera. En gammal dimmer är inte avsedd för en så låg last som LED och dess karakteristik map strömmen.
Klicka här för att svara