tommib
kisumisu kisumisu skrev:
Ja håller med dig om röd gubbe.

Men var mest att jag reagerade på att alltid det här vad nan får och inte får göra kommer upp.

Tvekar också att ni alla jämt tar in yrkesman till alla jobb därför jag också jämförde rörjobb med el.

Själv tar jag in rörmokare för små skitjobb för att slippa bla få vattenläckage. Får jag det trots allt går det på försäkring då det är fackmännamässigt utfört. Att jag åtminstone har bevis om någon börjar frågasätta felgjorda saker.

Köpte nyligen en dimmer som är en enkel dimmer det som står på förpackningen.
Till Norge står det: Kan kun installeres av register installasjonsvirksomhet ungefär "får endast installeras av behörig elektriker".

Men för Sverige står det att man får byta befintliga men ej utöka.
Dvs går min gamla likadana dimmer sönder ska jag få byta ut den om jag bara 100% säker vad jag gör.
Enligt din profil har du varit medlem här i två år men du har bara 70 inlägg. Jag väljer att tolka det välvilligt och tro att du inte har så bra koll på trådarna på eldelen. Om du hade det skulle du se att de innehåller allt möjligt, från installation av en lampkontakt till ombyggnad av elcentralen. Ja, det förekommer pekpinnar ibland om behörigheten men oftast inte mer än en gång per tråd om det inte är något särskilt.

Vi, och här inkluderar jag mig själv, är många som inte tar in en yrkesman när det ska kopplas el. Inget större moraliserande över det. Igen, det jag vände mig emot var det faktum att du blandade ihop saker och pratade om att "ingen visste hur det var från början".

kisumisu
tommib tommib skrev:
Enligt din profil har du varit medlem här i två år men du har bara 70 inlägg. Jag väljer att tolka det välvilligt och tro att du inte har så bra koll på trådarna på eldelen. Om du hade det skulle du se att de innehåller allt möjligt, från installation av en lampkontakt till ombyggnad av elcentralen. Ja, det förekommer pekpinnar ibland om behörigheten men oftast inte mer än en gång per tråd om det inte är något särskilt.

Vi, och här inkluderar jag mig själv, är många som inte tar in en yrkesman när det ska kopplas el. Inget större moraliserande över det. Igen, det jag vände mig emot var det faktum att du blandade ihop saker och pratade om att "ingen visste hur det var från början".
Ja har inte gjort så mycket inlägg. Men läser här lite då och då, inte bara här. Kunde bara inte låta bli nu.
Finns ju pekpinnar även i andra ämnen och forum, dessa moralpredikare.

Egentligen ska man inte bry sig och var kanske klumpigt av mig och säkert inom lite fel tråd också ;-)

Mikael_L
R rävlyan skrev:
Varför ger ni här på forumet instruktioner hur man gör i olika lägen , när det är emot lagen , ska det inte vara entydiga svar eller gäller det bara andra uti verkliga arbetstlivet
Om det frågas vad som gäller i lagen så svarar jag med vad som gäller i lagen

Om det frågas hur något ska göras så svarar jag på det.

Det är inte svårare än att man ska förstå frågan som ställs och sen svara på den.

Vad folk sen gör skiter jag i princip i.
Eller nja, jag hoppas ju att personer och egendom inte skadas, så i viss mån kan det påverka vad jag skriver, men om någon vill bryta mot ologiska lagar (men annars göra bra) så är jag nog närmast till att faktiskt stödja det, oavsett vilket område det gäller.

Redigerat:
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller nja, jag hoppas ju att personer och egendom skadas
Jag tänker att du vill ha in ett "inte" där någonstans....

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Jag tänker att du vill ha in ett "inte" där någonstans....
Tack.
Fixat ...

• Gilla
tommib
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast kommer en jordfelsbrytare lösa ut om du råkar ta mellan jord och nolla?
I lnlägg #28
Det är fullt möjligt att JFB löser om du tar på nollan och skyddsjord.
Antag att du har en grupp med ett värmeelement på 2300 W, då går det 10 A i nolltråden. Om du i en kontakt i närheten tar i nollan och skyddsjord så får strömmen en alternativ väg via jordtråden, förmodligen med lite fuktiga fingrar leder du > 30mA till den alternativa vägen och JFB löser ut.
Om du kortsluter metalliskt så delas dom 10A med 5A i nolla och 5A i skyddsjord och JFB löser inom någon MIlliSekund.

Detta är lätt att råka ut för om man bara bryter säkringen till den grupp man arbetar med, en ofrivillig kortslutning mellan nolla och skyddsjord släcker hela huset om det är en tillräcklig belastning i en annan grupp.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ja det är klart, jag skrev ju fel, det skulle vara fas och nolla.

Ja det är klart, jag skrev ju fel, det skulle vara fas och nolla.
Hej 13th Marine
Du har inte läst och förstått mitt inlägg #51
JFB löser under vissa betingelser även om det är mellan nolla och skyddsjord som du tar!

Detta är vad som sker då det kommer vatten i en dosa och vattnet når nolla och jordplint samtidigt,medan fasen ej är inblandad

Nja, är nog du som inte har läst och förstått mina inlägg ;)

Jag skrev fel i det inlägg du citerade (#28) och rättade mig i inlägg #32 till mellan fas och nolla.

Att jfbn löser ut enligt det du skriver håller jag med om.

För övrigt finns det inte 78 inlägg i tråden ;)

För övrigt finns det inte 78 inlägg i tråden
Dåligt korttidsminne, har rättat till #51

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.