El
patriklarsson: Tack för länk. Hade tänkt mig något liknande. Jag tror inte heller att det hör till vanligheten att man skruvar i den nedre halvmetern på väggar. Möjligen för att sätta element. Men då jag bara tänker gå vertikalt rakt upp från golv till vägguttag så blir det väldigt tydligt. Om man sågar bort lite av befintlig vägg i nerkant bakom list så behövs ingen urfräsning i själva
Keve230: Får tacka för alla svar, får helt enkelt vänta med dimmer tills det antingen tas fram en standard eller köpa en kombination av dimmer och ljuskällor som rekommenderas av säljaren. Jag struntar alltså i denna kombo, får köra dimmer löst tillsvidare!
rävlyan: Är lite svårt , då måste man ha en speciel elektromagnet som rotorn lägges på , men kolla hur det ser ut mellan lamellerna på rotorn ( kollektorn ) ser det ut som brännsår , kopparn ser ut som det varit kortis med knotter , , behöver inte vara mellan varje lamell , men var tredje , kan gå att mäta , då mäter man mellan två lameller och går runt om , jag har aldrig gjort det , bara
Mikael_L: Framförallt är det lämpligt att JFB till utomhusuttagen inte delar samma JFB som elen inne i bostadshuset. Det kanske är helt OK att ha samma JFB till hela garaget, både inne och ute. Så har jag i alla fall, och bekymrar mig inte så mycket, det tar minst ett par dygn innan garaget går ner under nollgrader (så färger och sånt fryser) även i kallaste vintern, så jag hinner nog
tommib: Ah... men det vill jag inte ha. Jag vill kunna ställa in själv när saker ska hända, jag vill absolut inte ha någon AI som försöker lära sig saker. Men ja, jag ska kolla efter uppdateringar.
apotekarnes: [citat] Absolut! Men det ligger några år in i framtiden. Jag kommer nog också framöver att gräva en brunn så en liten pump och kanske även nån typ av frostskydd av rör kommer att dra lite el.
rävlyan: Immobil har rätt Den gamla ser ut som en NIBE och är 400V 2 fas med noll för en lampa och den nya är en 2 fas det med , sätt blå på L3 så är du av med den på ett bra sätt
Demmpa: I en villa utan direktverkande elvärme eller vattenburen elvärme så brukar många ha max 16A (eller eventuellt 20A) huvudsäkringar. Att då ha 16A i gruppsäkringarna så riskerar man ännu mer att huvudsäkring går eller att man får säkra upp, då blir det ibland/ofta högre abonnemangskostnad. Det man bör göra när man bygger nytt/renoverar är att planera så att det blir fler
Husqvarna220Ac: Ta lös dem från elementen och isolera dem på ett säkert sätt, alt byt elementet.
MultiMan: https://www.clasohlson.com/se/Vulktejp/Pr340321001
Freddinu: Tack för svaren. Hittade rätt armaturer här, för ett vettigt pris. https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-t5-ip20-2000023794
Slugge: Ser ut att finnas en del fel där, ta dit en elektriker som kan ordna upp det. Kan vara att funktionen är korrekt men felaktiga färgval kan skapa framtida förvirring. Till att börja med verkar det vara en 4x6/6 du har ansluten där, detta ger dig endast alternativet att koppla din matningskabel som 5-ledarsystem TN-S, vilket även rekommenderat. Som Bo skriver måste du då kontrollera så du
JSamuel: Det verkar stämma så som bo.siltberg ovan skriver, att alla tre strecken refererar till noten. När jag kom ut i helgen (det är ett fritidshus) så visade det sig att belysning och elluttag sitter på varsin strömbrytare på en kronbrytare, så ledningarna ingår inte i samma krets. Det går alltså att reglera dem var för sig. Så mitt problem, att hitta en lämplig fjärrstyrningspuck, är
jackt: [citat] Tack. Ändrade det som kändes mest ”logiskt”, att L1 blev U1 osv..
useless: Kanske idé att byta ljuskällorna till några mer energieffektiva? 700W blir ju en hel del energi...
berget80: Jag får ta bort locket på centralen och mäta innermåttet i röret. Kåken är från 1975. Priset har ingen som helst betydelse. Inte för att jag är rik men 500 eller 1500 i engångskostnad gör inget.
eridr880: Då funkar allt som det ska. :) [Solved] eller något! Fantastiskt fynd detta forum!
tommib: Du kan koppla bort enstaka radiatorer, inget problem med det. Slå av strömmen, lossa anslutningen och isolera ledarna med t.ex. ubåt eller wago 221. Slå på strömmen igen och resten av radiatorerna fungerar normalt. Detta givet att det inte är något special som master/slave kopplingar men troligen är det inte det. Detta är behörighetskrävande, så att du vet.
Feffi: [citat] Tusen tack för tipsen! Jag ska ge mig på detta imorgon och hoppas allt går som det ska.
Daniel 109: Ett remligt allternativ bode vara att byta den nedre högra mot en normcentral med jordfelsbrytare och några dvärgbrytare. Men den bedömningen måste naturligtvis den som ska göra jobbet göra.
Huvudbrytaren: Annars har jag köpt och betalt för grejer hos Wish som jag aldrig fått: En wifi-router och DDR2-minnen. Det var i samband med sammanbrottet förra året när det kom så mycket grejer som ingen kunde ta hand om: Tullen och Postnord gick på knäna.
Kroffa: [citat] Okej! Perfekt ju, allt frid och fröjd! Tack så hemskt mycket för hjälpen! Jag går till affären och köper en jordad stickpropp samt skruvar tillbaka den grön/gula helt enkelt! Tack igen!
Paj66: Tack Bo! Man skulle tydligen trycka riktigt (riktigt!) hårt innan det löste sig. Det blev riktigt bra!
Robbanersson: [citat] Kommer göra det :) det var mest om jag hade fått ett ”ser helt okej ut, kör bara” nu chansar jag inte Vi pratar två pensionärer som bor här, aldrig varit ett uttag i något av badrummen tidigare, finns på andra sidan väggen ute i hallen så :) Från deras sida så nej inte direkt med tanke på att det kommer upp elementrör ur golvet så är tätskiktet brutet där redan där.
hempularen: Om det är en nyköpt IKEA lampa, så har jag väldigt svårt att tro att den inte skulle vara dubbelisolerad. Men för säkerhets skull, lägg upp en bild av hur det ser ut där kabeln går in i lampan, skriv gärna vilken lampa det är också. Du har i så fall fått fel anslutningskabel. Men det är inget allvarligt fel. Nästan mer kosmetiskt fel, med en ful hängande tråd. Du kan koppla in
Härryda2015: [citat] Hur ser symbolen för överkoppling ut? Detta hade jag inte koll på och vill lära mig mer.
Bengt Henrik: Jag hade satt på en toppklämma på den överblivna kabeln. Nästa gång man plockar loss strömbrytaren ser man tydligt vilken som är inkopplad