Hej!

Jag håller på att bli smått galen.
Finns det inte sladduttag med europakontakt för montering själv?

Hittar bara färdiga skarvsladdar med gjutna kontakter.
Skulle behöva montera på en på en egen kabel.

Se nedan bild. Det är alltså uttaget jag är ute efter, inte stickproppen.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för alla svar!

Mvh Axel

• Gilla
x-can
  • Laddar…
Ja det är ju en bra fråga. Stickproppen får inte säljas "naken" utan måste vara ihopgjuten med en sladd. Det är därför de inte finns.

Men uttaget har jag aldrig hört något om. Antingen så faller det under samma regler, eller så tror alla att det gör det, eller så är marknaden helt enkelt för liten.

Ah, det låter logiskt. Visste inte att stickproppen inte fick säljas naken.

Är det tillåtet att köpa en sån sladd, klippa bort hankontakten och istället montera en jordad stickpropp? (för att få en lagom lång sladd)

Det är tillåtet att byta ut en eurostickpropp mot en jordad på en apparat och Jag kan inte se att det är någon skillnad om du gör på det på ett sladdställ. Så utan att ha fördjupat mig i reglerna säger sunt förnuft att det är ok.

Eftersom Eurokontakter är gjorda för att passa i jordade uttag så blir det ju ingen skillnad förutom att du får en klumpigare kontakt som inte passar i eurouttag eller euroskarvsladdar.

Däremot är det förbjudet att byta skarvuttaget mot ett jordat. Då det skulle innebära att man skulle kunna koppla in jordade apparater i en skarvkabel utan skyddsledare. Återigen sunt förnuft.

Redigerat:
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
tuktuk skrev:
Däremot är det förbjudet att byta skarvuttaget mot ett jordat. Då det skulle innebära att man skulle kunna koppla in jordade apparater i en skarvkabel utan skyddsledare. Återigen sunt förnuft.
Och om man då istället hittar en hona som är ojordad så får man fortfarande inte skruva dit en sådan, eftersom den platta Euro-stickproppen är begränsad till 2.5A last och det får inte passa kontakter för större belastningar i dem. Så då har man gjort en övergång från max 2.5A till max 16A. (Det är därför som det exv. på dammsugaren sitter en ojordad men "stor" kontakt, så att den bara passar i uttag som kan lämna tillräckligt med ström).

Det är också därför som det inte finns "platt" hane till "platta" honor som förgreningar att sätta i vägguttag (även om man tycker att det vore praktiskt).

Nu har jag iofs sett sådana till salu även inom EU, så det fuskas tydligen en del.

Maxbelastningsgränsen kommer från det faktum att proppen är gjord att passa i "alla" uttag i europa, även fast de inte är riktigt likadana och inte gjorda för att vara kompatibla. Det är bla därför som stiften är lite skeva mot mitten, och inte helt parallella. Men jag vet inte hur de passar i just Svenska uttag. Det kan vara så att de passar "bättre" här, och därför skulle tåla en högre belastning bättre. Men jag vet inte, och har inte sett några tester.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Matzeball
Jag bruka behålla stickproppen på skarvsladden och sedan klippa av hon-kontakten på skarvsladden och gamla stickproppen på lampan och i stället sätta en liten strömbrytare som finns att köpa "nakna". Låt bara inte strömbrytaren ligga på fönsterbrädan bredvid blommorna som du vattnar. Det finns ju också s.k. sladdställ som bara har stickpropp och sladd som kanske är billigare.

C
S skanse skrev:
Skulle behöva montera på en på en egen kabel.
Vad skall du ha i andra änden av den kabeln då?

• Haha
etompau
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad skall du ha i andra änden av den kabeln då?
Ja du cpalm, det var ett par år sedan så det har jag inte en aning om längre... :rofl:

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Matzeball
Det var mitt fel för jag observerade inte hur gammalt det var. De lägger ju ut trådarna på förstasidan i högerkanten så man klickar och är ivrig att hjälpa till. Ska försöka se upp bättre framöver.:rofl:

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.