979 läst ·
4 svar
979 läst
4 svar
Solceller sommarstugan
Det är inte lätt att få en bild av lönsamheten vad gäller solceller på sommarstugetaket. Någon som räknat på det och vill dela med sig av kunskapen? Vi är där främst under sommarmånaderna. Nu kan man ju också sälja el som man inte förbrukar själv. Som sagt, någon som vet hur många år det tar att tjäna in investeringen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 123 inlägg
Sälja el som micropoducent är väl bara lönsamt om du själv köper lika mycket som du säljer (men andra tider på året). En sommarstuga som kallställs på vintern tror jag därför inte är så lönsam att sätta solceller på som ett hus som brukas året runt och/eller delvis värms med el (typ luft-luftvärmepump).
Annars får väl de flesta tillbaka pengarna på runt 15 år.
Nötegårdsgubben skrev:
Sälja el som micropoducent är väl bara lönsamt om du själv köper lika mycket som du säljer (men andra tider på året). En sommarstuga som kallställs på vintern tror jag därför inte är så lönsam att sätta solceller på som ett hus som brukas året runt och/eller delvis värms med el (typ luft-luftvärmepump).
Tack för svar! Jag skulle nämnt att stugan inte kallställs på vintern. Däremot skruvar vi ned elementen och sänker värmen på luftvärmepumpen oktober till mars. Så det kanske går att få ihop lite ekonomi ändå?
Använd vattenfalls solcellsguide. Denna guide ger dig ungefärligt hur myckel el du kan generera på ditt tak. När du vet hur mycket du kan installera så kan du försöka matcha det mot förbrukningen. Anta sedan att ni kommer lyckas konsumera 50% av all genererad el. Ta fram sparade kronor för detta mot elförbrukningen och dela detta värde med kostnaden för anläggningen. Då får ni fram en återbetalningstid.
Klicka här för att svara