E
El-Löken66: [citat] I första fallet är det så bara att separera skenorna om man vill mata TN-S. Kvittar jordfelsbrytaren vilket. I det andra fallet finns det lösningar att man sätter på isolerade nollplintar eller delar men det kan också vara lika bra att byte, beror lite på hur mycket och stökigt där är. Svårt att svara på utan bild.
20 svar · 5,6k läst
J
jonaserik: [citat] Då sätts bara in en större låda i garaget där säkringar och JFB får plats småpengar för en låda .Och återanvänder de säkringar som sitter i centralen till garaget. Då är det klart med 3-fas + 1-fas i garaget, det är att ligga i framkant för en utbyggnad, om man inte vill göra det nu.
11 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Och det jag skrev om 20-tusen är då alltså bara boden, inte inräknat matningskabel med inkoppling. Och det misstänker jag att även elmont menade ...
8 svar · 9,5k läst
nisse123
nisse123: Trasig backventil.
1 svar · 2,2k läst
·
E
Ett_unikt_namn: [citat] OK, tack! Kanske någon annan som vet vad den speciella förhöjningsdosan heter?
6 svar · 2,2k läst
Demmpa
Demmpa: Ser ut att vara fel typ av uttag, det kommer ut tre trådar ur röret men det är bara två poler i uttaget. Ser nästan ut som att ena tråden är gulgrön. Du måste först å främst säkerställa vilka funktioner dom olika trådarna har.
1 svar · 1,0k läst
·
J
Jotsat: Jag har en gammal Nexa som gör exakt detta ut till ytterbelysningen. Bara enkel på/av kopplad som trapp till en annan fysisk brytare. Inga konstigheter. Kör på!
1 svar · 1,6k läst
C
calros: [citat] de var nästan perfekta. Glömde skriva att de max får vara 6,5cm i diameter på utsidan. Det är en väldigt smal skena de ska på
2 svar · 879 läst
C
camaro1969: 5 sånnadär på 55m2 lär väl vara okej antar jag sen såklart platsbelysning för finmek är exlq kabel lämplig att använda i ett garagetak?
4 svar · 1,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Klokt beslut!
7 svar · 2,6k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Mät först så du har kontinuitet på både PE och N om du inte kan besiktiga den i hela sin längd, helst även då.
16 svar · 4,6k läst
·
A
A-Man_08: Om det är ett multimedia eller elskåp är en definitiionsfråga, beror på var man kolla bakom luckan :cool:
2 svar · 2,8k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Helt klart godkänt för utomhus. Men inte o borra ett hål i bakstycket. Kapslingen påverkas då
31 svar · 13,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det går inte så lätt att svara på det för det beror på hur det ser ut just nu i ditt kök. Du får berätta vad du har nu och ladda upp någon bild på nuvarande anslutning.
1 svar · 1,3k läst
kisumisu
kisumisu: Håller med Emi_K. Det enklaste är att du köper en LED lysrör. Behövs då inget armaturbyte eller elektriker. Du bara byter ut röret mot LED. Det enda du behöver tänka är att komma ihåg byta glimtändaren. Men den ska man ju vanligtvis också byta. Den finns med i förpackningen när du köper röret. Ett sådant rör går på ca 80kr. Håller mer än traditionellt lysrör. Tänds på en
6 svar · 11,2k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Ok, jag tolkade "permanent anslutning" som "fast anslutning", men jag är övertygad om att det finns massor av väggmomterade VU på t.ex. altaner utan extra regnskydd och där det sitter stickproppsförsedda juldekorationer m.m.
47 svar · 12,6k läst
·
F
Fredrik K80: :):) [citat] [citat] Med lite silikon runt införingen går det säkert bra och att röret går in lite i uttaget. Schneider kunde väl dock inte garantera tätheten om man tog upp egna hål eftersom det inte är ”menat” att det ska göras :)
32 svar · 16,0k läst
·
prototypen
prototypen: Med mörkgrå väggar så är det bara direktljus man får, ingen reflexion från väggarna. Protte
26 svar · 3,3k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Kanon , stort tack för hjälpen (y);)(y);)
17 svar · 3,0k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Nej, den du länkar till måste man klicka fast på en dim-01 eller 02, som behöver ström. Sen kan den iof sända trådlöst till andra puckar. Plejds trådlösa tryckknapp kan man som sagt dimra med genom att hålla in knappen.
8 svar · 1,7k läst
K
klihmpa: [citat] sorry, så mycket vet jag:) bytt rubrik i ämnet. Jag ändrade inte längderna på kablarna så de är identiska med längderna som var när de satt i stickproppen som var original. känns som att jorden hamnat rätt iaf.
2 svar · 1,1k läst
·
T
Taxture: Kör idag med mindre elverk och stickproppslösningar....... och i takt med att elnätet byggs ut ändras ju behovet. Är ju lika med belysning led kräver inte lika mycket som halogen...... för sällanbelysning kan solpanel och batteri räcka långt Tankar med jordtag är lite framtidssäkring då strömkrävande utrustning kanske ska användas....... Är kostsamt att säkra upp för att kunna
26 svar · 12,5k läst
Luddis_1
Luddis_1: Ja det funkar men det bygger en del iom att extra ramen behövs. Hade du haft 1,5 dosa så hade det blivit mera slimat iom att du ej behövt förhöjningsramen. Tex https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa-multi-15?&gclid=Cj0KCQiAy579BRCPARIsAB6QoIYrJt9LpsnPoJArsJJvhYzhdcDdCHturzDSC4iIBZ51PbUy4MJux5gaApW0EALw_wcB
3 svar · 1,2k läst
E
elmont: Fråga vad han tar för uttagen så får du veta, och kolla vad du själv kan handla in dom för. Tänk på att det finns vissa fördelar att handla av elektrikern, vad det är värt för dig kan bara du avgöra. Tex garantier, felavhjälpning, "rätt" inköp typ/antal, inga returer mm
3 svar · 951 läst
Fotografen
Fotografen: Centralantenn/kabel-tv. Monterades/drogs in med den typen av kabel åtminståne hela 90-talet. Skarvat i efterhand lite amatörmässigt, vill påstå att max böjningsradie för den svarta koaxen är överskriden tex.
4 svar · 946 läst
·
Milo a
Milo a: Tack så himla mycket för eran råd och informationen, nu är den inkopplad och har testat den med kastrull o vatten ,den funkar som den ska ! Hoppas nu på att den ska fortsätta funkar som ska och inte orsaka nån olycka.
4 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja man får dra FQ/FK-tråd direkt från centralen, enda kravet är att VP-rören/flexslangen börjar inne i centralen. Det får alltså inte vara någon enkelisolerade trådar synliga utanför centralens hölje.
1 svar · 1,8k läst
A
Allmänobildad: Oj! Det tänkte jag inte ens på att kolla. Den här från Malmbergs är IP44 och finns för hål 150, 175, och 210. Den som är för 150mm hål är 175mm utvändig diameter, så även om hålet är större borde det gå att få till. https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-saturnus-ii-led?&gclid=Cj0KCQiAy579BRCPARIsAB6QoIZ-ngQyW_YfTd8So3Un6ohxUpwqo5AgjLKhZFrykrk2_uk7YUmA5_MaAtZ6EALw_wcB
5 svar · 2,6k läst
N
Nikorasu: [citat] [citat] Absolut. Hade det där varit min bastu hade dosan suttit undanskymd under laven och kabeln klamrad i kanten av panelen för mest diskreta utseende.
30 svar · 11,2k läst
·
G
gråsten: dosa, infälld eller utanpåliggande bör väl duga. Sedan klamrad kabel till ny dosa för elementet. Räcker det med 1,5 kvadrat?
5 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.