Är det någon av våra erfarna elkunniga som har en bra lösning på mitt problem tro.
Vi har ett antal pumpstationer för avloppsvatten. I stationerna sitter en pump, två flottörvippor och ett par kopplingsdosor (Wiska 308). Ett problem i en avloppsbrunn är att temperaturen skiftar ganska mycket, eftersom man spolar ut hett vatten i brunnen. Vi får alltså kondens i dosorna, vilket ger fukt som tar sig vidare ner i kablarna och in i nivåvipporna. De sistnämnda hanterar fukten högst obra och går sönder.
Nu funderar jag på om man kunde klena kopplingsklämmorna (Wago 221) fulla med vaselin, samt även ytan där ytterhöljet på kabeln är avskalad. Skulle det kunna funka, eller är det en dålig idé? Eller är materialvalet fel, kanske man ska använda något annat?
Vi har ett antal pumpstationer för avloppsvatten. I stationerna sitter en pump, två flottörvippor och ett par kopplingsdosor (Wiska 308). Ett problem i en avloppsbrunn är att temperaturen skiftar ganska mycket, eftersom man spolar ut hett vatten i brunnen. Vi får alltså kondens i dosorna, vilket ger fukt som tar sig vidare ner i kablarna och in i nivåvipporna. De sistnämnda hanterar fukten högst obra och går sönder.
Nu funderar jag på om man kunde klena kopplingsklämmorna (Wago 221) fulla med vaselin, samt även ytan där ytterhöljet på kabeln är avskalad. Skulle det kunna funka, eller är det en dålig idé? Eller är materialvalet fel, kanske man ska använda något annat?
Man kan naturligtvis dränera dosorna, men rimligen generar det ännu mer kondens med större öppningar in i utrymmet. Vattnet som ligger i botten på dosan är knappast ett problem, jag gissar att det är kondensen som bildas på/vid/nära kopparledarna som är problemet.Rickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Hur rinner det vidare till nivåvipporna? Jag föreställde mig (säkert felaktigt) att det rann längs kablarna dit.
Prova med vaselin eller polfett i kopplingarna, det kommer inte att skada något.
Kondens bildas när det är olika förhållanden i dosan som utanför så ett dräneringshål minskar kondens men kan kanske öka fuktigheten i dosan om det är extremt fuktig luft utanför.
Prova med vaselin eller polfett i kopplingarna, det kommer inte att skada något.
Kondens bildas när det är olika förhållanden i dosan som utanför så ett dräneringshål minskar kondens men kan kanske öka fuktigheten i dosan om det är extremt fuktig luft utanför.
Jag tror att det är kapillärkraft som drar ner fukten inne i själva kabeln, inte utanpå. När fukten väl kommer ner i själva flottören behövs det inte många molekyler innan kontaktytorna behöver ärga. Antar jag.Rickard.ag skrev:
Hur rinner det vidare till nivåvipporna? Jag föreställde mig (säkert felaktigt) att det rann längs kablarna dit.
Prova med vaselin eller polfett i kopplingarna, det kommer inte att skada något.
Kondens bildas när det är olika förhållanden i dosan som utanför så ett dräneringshål minskar kondens men kan kanske öka fuktigheten i dosan om det är extremt fuktig luft utanför.
Vaselin ligger kvar på första plats av lösningar alltså
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Tjaa, din första plats kanske
. Jag tror fortfarande att du måste ut med fukt och vatten ur dosorna.
Är kablarna dragna i botten på dosan så kanske det är smart att dra om dom från ovansidan för att ta bort risken att det rinner inuti den.
Är kablarna dragna i botten på dosan så kanske det är smart att dra om dom från ovansidan för att ta bort risken att det rinner inuti den.
Kablarna går in/ut på sidan av dosorna, med vanliga såna gummiklämgrejjer GB förskruvningar kanske de heter.
Ingen del av kabeln kan nå det vatten som samlats på botten av dosan, allt hänger ju i luften där inne. Optimalt vore naturligtvis om dosor med genomföringar vore helt täta , men så verkar inte vara fallet.
Ingen del av kabeln kan nå det vatten som samlats på botten av dosan, allt hänger ju i luften där inne. Optimalt vore naturligtvis om dosor med genomföringar vore helt täta , men så verkar inte vara fallet.
https://www.conrad.se/p/raytech-84075-wonder-gel-invisible-power-gel-antal-280-ml-2259080
Tätningsgel för formstabil dosa. Stelnar inte, så det går att komma åt kopplingarna genom att avlägsna gelen.
Tätningsgel för formstabil dosa. Stelnar inte, så det går att komma åt kopplingarna genom att avlägsna gelen.
Den dosan är tät, förskruvning för att få det tätt är en med gummipacknig mot dosan, sen att det går att dra till så den tätar mot kabeln som är klen ( ni kanske har Flygt en blå en ), då går det att ha silikon i tätningen. Det med gel i dosan blir problem vid demontering, tjurigt att få bort.
Klart den inte gör det är GEL, men den finns överallt på tamparna gängor/överfall/ eller annat som det kopplats med, normalt är gel för att täta till och inte demonteras men går. Så ta bort och sätta in nya ledningar/kablar är inte något jag rekommenderar. Men det är upp dig eller var och en att arbeta att plocka ut något som kladdat fast.E elmont skrev:
Och lite kladd torde knappast vara nått bekymmer, dom flesta av oss får ju skita ner sig varje dag. Och i det här fallet torde inte bli så ofta så man kan kanske ta det. Det är i alla fall en bra och billig lösning på problemet.
Ps
Det finns även andra fabrikat och förpackningstorlekar.
Ps
Det finns även andra fabrikat och förpackningstorlekar.
Dräneringshål i botten är normaltsett de man gör. Oftast finns det utstansat annars tar du ett 3mm hål i den.Strip skrev:
Är det någon av våra erfarna elkunniga som har en bra lösning på mitt problem tro.
Vi har ett antal pumpstationer för avloppsvatten. I stationerna sitter en pump, två flottörvippor och ett par kopplingsdosor (Wiska 308). Ett problem i en avloppsbrunn är att temperaturen skiftar ganska mycket, eftersom man spolar ut hett vatten i brunnen. Vi får alltså kondens i dosorna, vilket ger fukt som tar sig vidare ner i kablarna och in i nivåvipporna. De sistnämnda hanterar fukten högst obra och går sönder.
Nu funderar jag på om man kunde klena kopplingsklämmorna (Wago 221) fulla med vaselin, samt även ytan där ytterhöljet på kabeln är avskalad. Skulle det kunna funka, eller är det en dålig idé? Eller är materialvalet fel, kanske man ska använda något annat?
Man kan även böja kablarna så du får en "båge uppåt". Då kan kondensen aldrig rinna längs tråden ner. Utan rinner tillbaka i dosan och ut genom dräneringshålet.
De här använder man i pumpgropar, brunnar mm.
Kopplingsdosa Lättmetall 18,6 mm, IP67 | Granngården (granngarden.se)
Kopplingsdosa Lättmetall 18,6 mm, IP67 | Granngården (granngarden.se)
