Hej!

Hur går man normalt sett till väg när man vill montera ett utanpåliggande vägguttag inuti en infälld gruppcentral? En ny grupp enkom för detta? Tanken är att montera en energimätare där som matas via shuko och det slog mig att jag nog aldrig sett ett sådant uttag inuti en gruppcentral.

Produkten i fråga är:
Aeotec Home Energy MeterGen5 3 fas, 60A (Z-wave)

/S

Finns det någon mening att installera en energimätare? Kan själv få min energiförbrukning direkt från elnätsägaren.

Ursäkta om jag knycker tråden:
Om jag vill mäta förbrukningen på en luftvärmepump som har egen säkring finns det något att sätta på DIN-skenan istället för säkringen (16 Amp)?
Funderar på att klippa tråden på vägen till centralen och sätta ett uttag, en mätare däri och stickpropp på kabeln. Men det finns förmodligen bättre sätt?

T T-O skrev:
Finns det någon mening att installera en energimätare? Kan själv få min energiförbrukning direkt från elnätsägaren.
Hur gör dom för att ge dig förbrukningen för en enskild grupp?

Mikael_L
S steve5432 skrev:
Hej!
Hur går man normalt sett till väg när man vill montera ett utanpåliggande vägguttag inuti en infälld gruppcentral? En ny grupp enkom för detta? Tanken är att montera en energimätare där som matas via shuko och det slog mig att jag nog aldrig sett ett sådant uttag inuti en gruppcentral.

Produkten i fråga är:
Aeotec Home Energy MeterGen5 3 fas, 60A (Z-wave)

/S
Elmont har gett samma svar som jag skulle gett. (y) :D

O olotor skrev:
Om jag vill mäta förbrukningen på en luftvärmepump som har egen säkring finns det något att sätta på DIN-skenan istället för säkringen (16 Amp)?
Funderar på att klippa tråden på vägen till centralen och sätta ett uttag, en mätare däri och stickpropp på kabeln. Men det finns förmodligen bättre sätt?
Nej, inget istället för säkring, så har du ingen plats över får du hitta på något (annat).
I övrigt ger jag även här samma svar som elmont (y) :D

Produkterna kan man hitta på många ställen, men de valda är prisvärda ställen.

edit:
Jo det kan finnas produkter som säkringen kan bytas mot, när jag tänker efter.
Schneider har ju en massa prylar nu, heter det wiser? och hör till resi9-serien av normapparater?
De har i alla fall säkringar med energimätare som loggas via wifi. Det är kanske en modul som sätts efter säkringen, så det går kanske att även behålla befintlig.
Jag har tyvärr inte koll, men nu fick du ett spår på vad du kan kolla upp.

edit2:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-wiser-energy-kit-2-premium

Redigerat:
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Tack för ert engagemang.
Enfasmätaren som Elmont länkar till ser intressant ut.

Panor82
Mikael_L Mikael_L skrev:
edit:
Jo det kan finnas produkter som säkringen kan bytas mot, när jag tänker efter.
Schneider har ju en massa prylar nu, heter det wiser? och hör till resi9-serien av normapparater?
De har i alla fall säkringar med energimätare som loggas via wifi. Det är kanske en modul som sätts efter säkringen, så det går kanske att även behålla befintlig.
Jag har tyvärr inte koll, men nu fick du ett spår på vad du kan kolla upp.

edit2:
[länk]
Finns även ett retrokit med kabel anslutningar.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/verktyg-och-matinstrument/42-matinstrument/wiser-energy-ip/4262845/

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
tanken är att montera en energimätare där som matas via shuko ... Energy MeterGen5 3 fas ...
fast en trefasmätare kan väl inte strömförsörjas via ett enkelt schukouttag -- det gäller bara om man mäter på en enfasig förbrukning -- utan man måste ansluta mätaren till alla tre faser (för att den ska kunna spänningsmäta alla tre faserna och beräkna totalt uttagen effekt/energi) => den måste anslutas fast i elcentralen

i vart fall gäller det generellt och det förefaller också vara så i aktuell mätares manual också -- eller har den någon inställningsmöjlighet där den gissar att spänningen på en fas är representativ för alla tre faser?

edit: förutom spänningen vill man ju också åt fasläget för att kunna mäta aktiv/reaktiv effekt; och i stället för schuko kan man ju sätta ett trefasuttag, men då inte i elcentralen (väl?) -- men varför ett uttag över huvud taget? jag antar att strömklämmorna monteras inne i elcentralen...

Redigerat:
Hmm. Jag kollade inte upp den namngivna mätaren, utan utgick ifrån att förbrukaren man ville mäta på skulle kopplas till samma uttag.
Syftet är alltså att mäta på inkommande matning? I så fall hade jag satsat på en lösning som räknar blink på elbolaget mätare då det är mycket mer exakt än såna där strömtransformatorer som mäter fel om lasten är fasförskjutande.

useless useless skrev:
Hmm. Jag kollade inte upp den namngivna mätaren, utan utgick ifrån att förbrukaren man ville mäta på skulle kopplas till samma uttag.
Syftet är alltså att mäta på inkommande matning? I så fall hade jag satsat på en lösning som räknar blink på elbolaget mätare då det är mycket mer exakt än såna där strömtransformatorer som mäter fel om lasten är fasförskjutande.
Tack för svar.

Det finns en annan liknande mätare som heter Watty, och den verkar fungera på ungefär samma sätt som den jag angav i första inlägget.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjay4jKw83tAhX7CRAIHRcwBQwQFjACegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fassets.ctfassets.net%2Fzq85bj8o2ot3%2F5qFXuIEaqcrIpWcrWwLGfA%2F586c7dd559e523f690e20c1549a43c93%2FWatty_Guide_V3.1.pdf&usg=AOvVaw1FKZ-KFtBY93t61SdkX6Ra

Den ansluts med tre clip on mätare, sen en vanlig euro-kontakt. Fråga mig inte hur exakt den är, men den ska ju enligt beskrivning fungera så att den mäter momentan förbrukning samt går att använda till lastbalansering för elbilsladdning. Tyvärr är dokumentationen bedrövlig, det framgår inte om det bara är Easee den fungerar till, samt om det finns något öppet API eller liknande om man vill koppla upp sig med Homey eller liknande.

/S

T T-O skrev:
Där får man normalt per timme. Denna mätare är till för realtidsmätning.

/S

useless useless skrev:
Ja en blink-mätare är ju mer exakt, som t.ex. Tibber Pulse (som jag fattar gör samma sak som en blinkmätare fast via HAN-port). Problemet med dessa tycker jag är att kompatibiliteten mellan elbilsladdare, mätare och "gateways" är helt horribel, alla verkar köra sitt eget race med egna mätare och egna standards. Easee kör med sin Watty, Zappi har sin Harvi och Garo, SolarEdge med flera alla har sina egna lösningar... vilken blinkmätare finns som fungerar med t.ex. Zappi-laddare och/eller Homey? Har lagt många timmar på google och youtube, men är inte mycket klokare. Kanske det finns någon guru här som har djupare kunskap om detta "exotiska ekosystem"

/S

S steve5432 skrev:
Tack för svar.

Det finns en annan liknande mätare som heter Watty, och den verkar fungera på ungefär samma sätt som den jag angav i första inlägget.

[länk]

Den ansluts med tre clip on mätare, sen en vanlig euro-kontakt. Fråga mig inte hur exakt den är, men den ska ju enligt beskrivning fungera så att den mäter momentan förbrukning samt går att använda till lastbalansering för elbilsladdning. Tyvärr är dokumentationen bedrövlig, det framgår inte om det bara är Easee den fungerar till, samt om det finns något öppet API eller liknande om man vill koppla upp sig med Homey eller liknande.

/S
Den typen mätare och samma med den andra du nämnde kan du lika gärna köra strömtransformatorerna direkt som mätare dvs för ström i respektive fas. De mäter inte bättre än att i bästa fall matningen används som referens för spänning och sen samma för alla faser och oberoende fasförskjutningar och PF. Det du får ut är då i princip skenbar effekt med delvis antagen spänning.

Bättre att du skaffar någon enkel DIN-monterad energimätare och monterar i eller invid centralen. Du kan välja en med tex modbus så kan du plocka de värden du behöver och med vettig precision. Och så kan du sprida infon till de delar du vill men får pyssla ihop någon typ gateway. Det är inte så betungande om du utgår från något av de mängder exempel som finns på olika teman där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.