Första gången jag ser ett sådant , nya sorter , är det dosa i väggen eller bara rör ut , om du skruvar det bort från väggen , inga klämmor på baksidan ??
I bland kan det vara tjurigt , ser att tamparna är lite långa , klipp så en cm blir kvar i uttaget ,
och snurra med en plattång samtidigt som du drar utåt , då brukar det släppa
I bland kan det vara tjurigt , ser att tamparna är lite långa , klipp så en cm blir kvar i uttaget ,
och snurra med en plattång samtidigt som du drar utåt , då brukar det släppa
Uttaget är ett Elko Admiral. De vita klämmorna heter ELKONNECT (E1420292) och kan lossas från uttaget (är jag rätt säker på). Jag hittar just nu ingen manual för dem men gissningsvis sätter man ner en smal skruvmejsel i det avlånga hålet och bänder lite försiktigt åt något håll. Produktmanualen för uttaget pratar bara om att man sticker ner ledare i klämmorna och monterar blindklämmor vid behov.
Edit: Jag ser nu också att det är en liten slits mellan klämman och själva uttagskroppen. Är det där du stoppat ner skruvmejseln? Annars kan det vara där man stoppar ner för att få loss klämman.
...och välkommen till forumet!
Edit: Jag ser nu också att det är en liten slits mellan klämman och själva uttagskroppen. Är det där du stoppat ner skruvmejseln? Annars kan det vara där man stoppar ner för att få loss klämman.
...och välkommen till forumet!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Elko Admiral som sagts, snygga uttag, har sådana själv. Jag har aldrig försökt lossa kablarna, men är tämligen säker på att man ska ner med ett verktyg i slitsen som syns bredvid. Antagligen har du för liten mejsel, eller en som inte gått in tillräckligt långt.
Det man ska tänka på är att yttre kapslingen inte är tätad utan vattnet är tänkt att rinna rätt igenom, därför måste kablar dras på ett sätt som förhindrar att vattnet kan följa dem in i anslutningarna. Nämns bl a i denna manual: http://www.elko.se/getfile.php/1344021/produkter/doc/3/3/6288/Bruksanv6288.pdf
Det man ska tänka på är att yttre kapslingen inte är tätad utan vattnet är tänkt att rinna rätt igenom, därför måste kablar dras på ett sätt som förhindrar att vattnet kan följa dem in i anslutningarna. Nämns bl a i denna manual: http://www.elko.se/getfile.php/1344021/produkter/doc/3/3/6288/Bruksanv6288.pdf
Tack för otroligt snabba svar över natten.
Ledningen kommer ut genom hål väggen bakom. Skall försöka en gång till med skruvmejslar i slitsen. Men har provar med två olika storlekar redan. Nästa steg blir att vända sig till ELKO kontakt i slutet av monteringsanvisning. Det jag inte fattar är hur de kan vara så kortsynta att de inte skriver in en demonteringsanvisning!! Svara de inte så blir det avbitaren...
Ledningen kommer ut genom hål väggen bakom. Skall försöka en gång till med skruvmejslar i slitsen. Men har provar med två olika storlekar redan. Nästa steg blir att vända sig till ELKO kontakt i slutet av monteringsanvisning. Det jag inte fattar är hur de kan vara så kortsynta att de inte skriver in en demonteringsanvisning!! Svara de inte så blir det avbitaren...
Det hjälper inte att använda skruvmejsel i springan. Dessa kontaktdon (de vita Elconnect) är ”engångs” du trycker in kabeln sedan låses den med ett fjäderstål. För att demontera dra ut hela vita donet med sladd och allt så ser du hur det fungerar och hur du kan ta loss kablarnaErikGS skrev:
Klicka här för att svara