Inför framplocket av julbelysningen kom ett par frågor fram om diverse elsäkerhet och annat.
I nuvarande hus finns tre jordade strömuttag 230 V på utsidan av huset, dock ingen JFB installerad som visst är standard nu när man installerar utvändiga uttag.
Vi har en jordad förlängningssladd som sambon föreslog att vi skulle använda till att få julbelysning vid husets ingång. Närmsta uttag ligger cirka 10 meter från ingången. Nu skulle det innebära att sladden troligen får lov att ligga på marken. Är lite osäker hur lämpligt det är ur säkerhetssynpunkt.
Julbelysningen vi hade plockat fram ser inte ut att vara jordad, däremot är stickkontakten utformad som en "schuko"-kontakt utan jordstift på sidorna... (se bild).
Antar att vi bör undvika denna kombination, eller? Beror det på IP-klassningen på alla delar? Förlängningssladden är lite äldre så hittar ingen IP-klass på den, men ska ta bild på den och bifoga.
Sen har vi en äldre bänklampa ovanför diskbänken som styrs via strömbrytare på själva armaturen och samtidigt även via strömbrytare på väggen. Som jag kan bedöma är inte någotdera jordat, vilket jag har för mig att elapparater i våta miljöer måste vara. Andra eluttag i köket är dock jordade. Känns som det där är en väldigt farlig installation?
Sen höll jag på att byta ut lite glödlampor som tackat för sig till lite nyare LED-lampor som inte anger de traditionella 40 W, 60 W osv på lamporna. Vet att ljusarmaturer brukar ha en max-effekt, men alla armaturer här inne är inte uppmärkta. Finns det något sätt att, utan att för den delen offra en massa 60 W lampor, ta reda på hur en omärkt ljusamatur klarar i effekt? Eller har det helt tappat sin betydelse nu när man sätter in LED-lampor på 5 W?
I nuvarande hus finns tre jordade strömuttag 230 V på utsidan av huset, dock ingen JFB installerad som visst är standard nu när man installerar utvändiga uttag.
Vi har en jordad förlängningssladd som sambon föreslog att vi skulle använda till att få julbelysning vid husets ingång. Närmsta uttag ligger cirka 10 meter från ingången. Nu skulle det innebära att sladden troligen får lov att ligga på marken. Är lite osäker hur lämpligt det är ur säkerhetssynpunkt.
Julbelysningen vi hade plockat fram ser inte ut att vara jordad, däremot är stickkontakten utformad som en "schuko"-kontakt utan jordstift på sidorna... (se bild).
Antar att vi bör undvika denna kombination, eller? Beror det på IP-klassningen på alla delar? Förlängningssladden är lite äldre så hittar ingen IP-klass på den, men ska ta bild på den och bifoga.
Sen har vi en äldre bänklampa ovanför diskbänken som styrs via strömbrytare på själva armaturen och samtidigt även via strömbrytare på väggen. Som jag kan bedöma är inte någotdera jordat, vilket jag har för mig att elapparater i våta miljöer måste vara. Andra eluttag i köket är dock jordade. Känns som det där är en väldigt farlig installation?
Sen höll jag på att byta ut lite glödlampor som tackat för sig till lite nyare LED-lampor som inte anger de traditionella 40 W, 60 W osv på lamporna. Vet att ljusarmaturer brukar ha en max-effekt, men alla armaturer här inne är inte uppmärkta. Finns det något sätt att, utan att för den delen offra en massa 60 W lampor, ta reda på hur en omärkt ljusamatur klarar i effekt? Eller har det helt tappat sin betydelse nu när man sätter in LED-lampor på 5 W?
Som sagt var, dubbelisolerade prylar (märkt med två fyrkanter) ska inte jordas, så det är helt rätt kontakt. Kolla om armaturen i köket är märkt med samma symbol.
Vad gäller effekten på lampor så är det värmen som är begränsningen. En LED-lampa på 4 Watt ger bara en tiondel så mycket värme som en glödlampa på 40W, så det är inga problem att ha kraftiga LED-lampor i armaturer gjorda för 40-60W glödljus..
Vad gäller effekten på lampor så är det värmen som är begränsningen. En LED-lampa på 4 Watt ger bara en tiondel så mycket värme som en glödlampa på 40W, så det är inga problem att ha kraftiga LED-lampor i armaturer gjorda för 40-60W glödljus..
Nu fick jag tid att få kort på skarvsladden, jordad och jordig. Sen har jag även en sladdvinda, märkt IP44 precis som julbeylsningen, dock med nån värmesäkring som ska lösa ut vid överbelastning...
Kollade även en annan belysning jag hittade på loppis för några år sen, IP44 och sån där skum "jord"kontakt.
Alltså, en tanke kring det här. Vad är det som kan ske om det kommer vatten från typ regn på kontakten i fråga? Eller att den hamnar under snö t.ex. Är det brandfara? Risk för elchock om man tar i julbelysningen (t.ex. om nån lampa i den är trasig)?
Kollade även en annan belysning jag hittade på loppis för några år sen, IP44 och sån där skum "jord"kontakt.
Så bästa sättet vore att låta den hänga över något på vägen till framsidan?E elmont skrev:
Alltså, en tanke kring det här. Vad är det som kan ske om det kommer vatten från typ regn på kontakten i fråga? Eller att den hamnar under snö t.ex. Är det brandfara? Risk för elchock om man tar i julbelysningen (t.ex. om nån lampa i den är trasig)?
Fuktinträngning i en skarvkontakt kan lösa ut en jordfelsbrytare.
Ingen risk att det börjar brinna i snön.
Nätdelen som du uppvisar skiljer 230 V från sekundärsidan och jullamporna, det är ingen fara att beröra en ev. trasig lampa eller tillhörande kabel.
Sunt förnuft får råda när det gäller förlängningskablar. Håll skarvar borta från fukt och regn i görligaste mån.
Ingen risk att det börjar brinna i snön.
Nätdelen som du uppvisar skiljer 230 V från sekundärsidan och jullamporna, det är ingen fara att beröra en ev. trasig lampa eller tillhörande kabel.
Sunt förnuft får råda när det gäller förlängningskablar. Håll skarvar borta från fukt och regn i görligaste mån.
Klicka här för att svara







