A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, den tunna blå längst till höger på PEN-plinten. Det låter inte rätt att den går till den via dosan under. Kanske värt att titta närmare på, då var fasen till denna vita dosa kommer från (före eller efter en JFB).
Jag ger mig på en gissning om att nedre säkringsraden till höger ligger utanför jfb och säkringen längst till höger på den raden matar fas till ringledningstrafon.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, den tunna blå längst till höger på PEN-plinten. Det låter inte rätt att den går till den via dosan under. Kanske värt att titta närmare på, då var fasen till denna vita dosa kommer från (före eller efter en JFB).
Sorry mindes viss fel angående den blåa FKn på nedre högra jordskenan. Den gick till värmepumpen (utanför jfb).
 
A Emil_K skrev:
Jag ger mig på en gissning om att nedre säkringsraden till höger ligger utanför jfb och säkringen längst till höger på den raden matar fas till ringledningstrafon.
Jag hade kollat fel tidigare angående den blåa FKn. Den gick till värmepumpen som ligger utanför jfb. Hela övre raden säkringar efter jfb är kopplad till övre jfb. Hela nedre raden är kopplade till nedre jfb.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var främst denna jag såg. Tycker inte det ser ut att vara bra monterat. Tycker inte heller att man ska vika undan nån ledare efter montage, utan hellre göra en böj på ledaren så den fortfarande är vinkelrät mot apparaten.
[bild]

Men jag "glömde" skriva tidigare att det troligen skulle gå att ha synpunkter på de centraler jag själv monterat... Jag har dock inga bilder ;)
Jag ser inga konstigheter med den kopplingen. Visst kan den göras snyggare men så här ser det ut överallt och ska man koppla en central så hökögonen på BH ska bli nöjda lär det ta en vecka. ;):p
 
  • Gilla
Allmänobildad och 1 till
  • Laddar…
Jag har tittat igen och ser fortfarande tveksamheter, så vi får lämna frågan så.
Jag reagerade med denna gamla tråd nedan i minnet (där EK'n i mitten sitter löst), där jag såg risken för att endast hälften av kardelerna ligger under tryck när ledaren är införd så pass snett mot kanten på hissklämman. Det är Hager i båda trådarna.
https://www.byggahus.se/forum/threa...re-med-hissklaemma.300539/page-2#post-2773406
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har tittat igen och ser fortfarande tveksamheter, så vi får lämna frågan så.
Jag reagerade med denna gamla tråd nedan i minnet (där EK'n i mitten sitter löst), där jag såg risken för att endast hälften av kardelerna ligger under tryck när ledaren är införd så pass snett mot kanten på hissklämman. Det är Hager i båda trådarna.
[länk]
[bild]
Så alternativet är en nollplint för alla grupper som ligger utanför jfb?
 
Ja, med så många JFBer och PSAer och grupper utanför som du har kan det vara motiverat. Men återigen tveksamt om du hade kunna förvänta dig detta av elfirman.
 
T
Tycker det ser ok ut. Någonstans måste man ju också dra gränsen för vad det är värt att betala. Så klart det kunde gjort snyggare men då hade kanske det blivit en ny tråd med "Ockerpris från elektriker".
Min mening är att det synliga är viktigt att det ser snyggt ut, det som döljer sig under lådan är viktigt att det är bra gjort men men det estetiska går till viss del att tumma på. Då menar jag inte att det ska vara ett råttbo, men kablarna behöver kollas av med vattenpass så dom ligger rakt.

Med det sagt så ska man inte tumma på viktiga saker.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.