El
eriklindtorp: Hej. Hur blev slutresultatet ? Jag har själv en kopplingsdosa i ögonhöjd men hittar inget lämpligt för att få upp en iPad snyggt utan att lägga 2-3000kr på ett väggfäste
Mikael 81: [citat] Avståndet mellan skruvhålet och kanten på putsen (vid dosan) skulle bli för litet tyvärr. Det är inte särskilt stark puts i så här gamla hus. Hade det varit ett uttag hade jag tänkt annorlunda, men det blir inte mycket dragkraft utåt på en strömbrytare. Och dosclipsen sitter förstås utmärkt!:)
Picta: [citat] aha ja det han å jag talade om var att få en ny central och få lite koll på vart det går ny matning finns till halva källaren och garage. Det skulle ta 16 timmar. Jag får fråga mer och kolla med fler.tack för svar
wsp: Ok, kom på det direkt efter inskick. Va bara att böja spakarna lite till.. //WSP
Bo.Siltberg: [citat] Frågan är vad du tänker skarva med för slags klämma? En 10 mm² kraftkabel skarvar man inte med sockerbitar. Den A-box jonaserik länkar till har rejäla plintar och är enkel att jobba med som ger en tillförlitlig förbindning. Finns t.ex på elbutik.se [citat] Metall krävs inte bara för att elcentralen är i metall. Man väljer plast eller metall utifrån yttre påverkan
Namlas: [citat] Tack för svar, jag har exakt samma problem, åker in o köper nytt.
Demmpa: Ca 56V i vilospänning och ca 110V vid ringsignal. Edit: följande kommer från användarmanualen för testtelefon AP16, det är en av dom testtelefoner som teletekniker använde runt 2005 när jag lagade teleledningar efter Gudrun, [bild] http://www.classicrotaryphones.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=14196.0;attach=121586
gusgez: Just. Tack. problemet är att jag inte hittar någon likande denna https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/belysning/rorelsevakter/rorelsevakt-med-hf-sensor-for-vagg-eller-tak-p50047 tänkte nog köra på Plejd. Om inte Phillips hue på något sätt är bättre?
useless: Nej, det är texten på stickproppen som är det viktiga.
prototypen: Motorskydd hade man på gamla pumpar som var trefas, till dagens enfas har man inget motorskydd. Det blir nog att bara bygla över det som ska kopplas från motorskyddet. Protte
Bo.Siltberg: TS har redan en lösning som fungerar idag. Varför ska han dra om ledningar som han idag inte behöver dra om??
HSP: Hmm brukar inte större än 6,3--10A säkringar för 250V vara sandfyllda och ha "rör" av keramik.... Vid lågvolt brukar de "större" ha genomskinligt glas rör utan sand.. Sanden är för att öka brytförmågan och släcka ljusbågen.... Och svar på frågan använda inte 32Volts säkringar i ditt fall....
Allmänobildad: Ja det finns. Vad är du ute efter för typ av armatur? Ska de fällas in i vangstyckena, sättstegen, eller planstegen? Är nyfiken, och vill kunna tipsa om specifika armaturer som kan tänkas passa
zlendish: Tack för svaren hörrni! Tänkte bara säga att det löste sig. Tog in elektriker som kopplade ur matningen till garaget. Tur att vi märkte detta ändå:rolleyes:
Smurfen1337: [citat] Nu förstår jag, tack.
elmont: Det är mycket vanligt att man lägger värmepumpar endera utanför JFB eller på en egen JFB. I och med att VP ska vara fast anslutna är det inget krav på JFB och den tillför inte speciellt mycket på fast anslutna apparater.
Hobby Bob: Har ärvt en central som suttit i en arbetsbod som haft 3 fas anslutning på väggen utanför. Någon som känner igen märket?
Staffans2000: [citat] Dessutom krävs det en klantighet av sällan skådad slag för att ett proppbyte skall bli riskfyllt. Bulldoozer
Smurfen1337: [citat] Hur vet du att allt i garaget ska skyddas utav jfb? :O
El-Löken66: [citat] Vet inte om detta är på dina frågor, utanpåliggande installationer är de snyggaste, men utanpå dosan kanske det kan fungera med dosor och infällda. [bild] [bild] https://www.elbutik.se/product.html/dosor-runda-och-ovala-utanpaliggande Finns även tapetskydd för att ytterligare täcka om det blir bättre med lite mer knubbighet. [bild] Men varje plastdetalj kostar ju en 50-lapp
HSP: Ser ut att vara en gammal oljekabel som inkommande underifrån detta med tanke på gjuthartsflänsen.... Skulle överväga att ta fram kabeln på andra sidan för att skarva mot en ny kabel innan flytt... Ta i så fall in en elfirma som sköter kontakten med elnätsbolaget... Du får inte greja med elnätsbolagets kabel... Och är det en gammal oljekabel så tål den inte mycket hantering innan
UpptagetAnvändarNamn: Fast den verkar ju inte alltför förtroendeingivande kanske... https://www.hornbach.se/shop/Termostat-EB-Therm-500/10245563/artikel-detaljer.html#ratings
blackarrow: För att ta reda på vilken ström LEDarna ska ha så kan man ju börja med att läsa på den ursprungliga lampan. ;) Här är ju alla LED är seriekopplade och drivaren ingår i samma strömslinga. Antar att U1 innehåller någon MOSFET transistor som får agera strömgenerator. Notera att man kan behöva räkna ut strömmen från watt-talet. Skulle drivaren ha någon drossel eller trafo får
El-Löken66: [citat] Ja, den lyktstolpen lyser, men jag vet inte hur många som behövs. Du vill mer ha en strålkastare uppfattar jag, kanske behövs större batteripaket om det ska lysa hela natten men sätter du några stycken bör det bli rätt bra upplyst.