Hej,
Jag beställde byte av elcentral från en elfirma. Jobbet gick snabbt, alla mätvärden såg bra ut och det var rent och snyggt när firman lämnade efter avslutat jobb. När jag tog en titt i centralen såg jag ett antal saker som jag inte var helt nöjd med. Då jag inte är elektriker så vill jag bara först kolla här om detta är fel som man kan kräva att firman åtgärdar eller om det är jag som är petig.
1. Faser och nollor är vidarekopplade via kopplingsskruvar på jordfelsbrytare och PSA. Jag hade nog föredragit plintar. får man koppla flera kablar i samma skruv på detta vis? Dessutom utan ändhylsor.
2. Mycket synlig koppar på inkopplade ledare. Inte helt petsäkert.
Är detta något man kan kräva att de åtgärdar?
Tacksam för input
Jag beställde byte av elcentral från en elfirma. Jobbet gick snabbt, alla mätvärden såg bra ut och det var rent och snyggt när firman lämnade efter avslutat jobb. När jag tog en titt i centralen såg jag ett antal saker som jag inte var helt nöjd med. Då jag inte är elektriker så vill jag bara först kolla här om detta är fel som man kan kräva att firman åtgärdar eller om det är jag som är petig.
1. Faser och nollor är vidarekopplade via kopplingsskruvar på jordfelsbrytare och PSA. Jag hade nog föredragit plintar. får man koppla flera kablar i samma skruv på detta vis? Dessutom utan ändhylsor.
2. Mycket synlig koppar på inkopplade ledare. Inte helt petsäkert.
Är detta något man kan kräva att de åtgärdar?
Tacksam för input
Lägg upp bilder på centralen så blir det lättare att hjälpa dig!S Sauka skrev:Hej,
Jag beställde byte av elcentral från en elfirma. Jobbet gick snabbt, alla mätvärden såg bra ut och det var rent och snyggt när firman lämnade efter avslutat jobb. När jag tog en titt i centralen såg jag ett antal saker som jag inte var helt nöjd med. Då jag inte är elektriker så vill jag bara först kolla här om detta är fel som man kan kräva att firman åtgärdar eller om det är jag som är petig.
1. Faser och nollor är vidarekopplade via kopplingsskruvar på jordfelsbrytare och PSA. Jag hade nog föredragit plintar. får man koppla flera kablar i samma skruv på detta vis? Dessutom utan ändhylsor.
2. Mycket synlig koppar på inkopplade ledare. Inte helt petsäkert.
Är detta något man kan kräva att de åtgärdar?
Tacksam för input
Svar på dina frågor.
Ja.. det är helt ok att vidarekoppla under inkommande terminaler. Det är så man kopplar som och enligt standard.
Ändhylsor används ej och ska inte heller användas till de här apparaterna.
Att kopparn syns.. ja.. vad är problemet ?
Det kan man aldrig komma ifrån att det syns vid en riktig installation.
Ingen ska in centralen o pilla som inte har behörighet. För gemene man så har ju centralen kåpa på och håller då som lägst kapslingsklass IP20.
Så .. centralen och koppling är helt enligt vad som krävs.. inga problem där
Ja.. det är helt ok att vidarekoppla under inkommande terminaler. Det är så man kopplar som och enligt standard.
Ändhylsor används ej och ska inte heller användas till de här apparaterna.
Att kopparn syns.. ja.. vad är problemet ?
Det kan man aldrig komma ifrån att det syns vid en riktig installation.
Ingen ska in centralen o pilla som inte har behörighet. För gemene man så har ju centralen kåpa på och håller då som lägst kapslingsklass IP20.
Så .. centralen och koppling är helt enligt vad som krävs.. inga problem där
Tack för svaren. Anledningen till att jag frågade var att jag läste lite på elinstallatoren.se där de bla skrev:B Bastens skrev:Svar på dina frågor.
Ja.. det är helt ok att vidarekoppla under inkommande terminaler. Det är så man kopplar som och enligt standard.
Ändhylsor används ej och ska inte heller användas till de här apparaterna.
Att kopparn syns.. ja.. vad är problemet ?
Det kan man aldrig komma ifrån att det syns vid en riktig installation.
Ingen ska in centralen o pilla som inte har behörighet. För gemene man så har ju centralen kåpa på och håller då som lägst kapslingsklass IP20.
Så .. centralen och koppling är helt enligt vad som krävs.. inga problem där
"– Men med fler FK i samma anslutningspunkt är det omöjligt att förvissa sig om att alla ledarna sitter med samma moment. Särskilt inte om man blandar EK med FK/RK, varnar Henric Hagberg.
I stället rekommenderar han att klämma på en så kallad tvillingkabeländhylsa på ledarna med en ändhylstång. Då får de ett anslutningsstift som ger ett bra fäste i anslutningspunkten i dvärgbrytaren."
Och
"För mycket synlig koppar är ytterligare ett misstag. Enligt kontrolldokumenten ska man både kontrollera att kablar inte är för långt uppskalade och att de är tillräckligt skalade så att de inte hindrar god förbindelse. På bilden ser det ut som om kablarna har skalats upp för långt. Det finns för mycket synlig koppar som ligger utanför dvärgbrytaren, vilket ger ett sämre beröringsskydd. Därmed ökar risken att komma åt spänningsförande delar."
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är sant att denna vidarekoppling är en risk då det kan gå stora strömmar här. Jag vet inte om en tvilling-ändhylsa är bättre egentligen map tillförlitlig förbindning. Den kräver en bra presstång. Största fördelen tror jag är att ändhylsan kan pressas under bättre uppsikt.
Jag ser den största faran med att vidarekoppla RK på JFBns terminaler att man inte riktigt ser vad man gör då ovansidan kan vara högt över golvet. Det är därför förvånande att JFBn längst ned till vänster uppvisar de största bristerna. Ledarna sitter snett och visar mycket koppar. För att två RK ska sitta bra behöver man vara noga med att föra in dem bredvid varandra vinkelrätt in i plinten. Då det gått en tid kan det vara läge att känna på skruvarna och känna på ledarna att de sitter.
Och det är onödigt mycket koppar på sina ställen, speciellt vid HB. Det ser ut att handla om 5 mm? Jag har för mig att en normcentral ska hålla IP2X med locket av(?) vilken nog är tveksamt.
Om det är för mycket för att reklamera låter jag vara osagt. Det får du bestämma själv.
Vad används den blå till om utgår ifrån PEN-plinten nere till höger? En PSA till vänster? Inget fel egentligen men här man kan nog börja fundera på om inte en separat N-plint vore bra före alla JFBer och PSAer.
Jag ser den största faran med att vidarekoppla RK på JFBns terminaler att man inte riktigt ser vad man gör då ovansidan kan vara högt över golvet. Det är därför förvånande att JFBn längst ned till vänster uppvisar de största bristerna. Ledarna sitter snett och visar mycket koppar. För att två RK ska sitta bra behöver man vara noga med att föra in dem bredvid varandra vinkelrätt in i plinten. Då det gått en tid kan det vara läge att känna på skruvarna och känna på ledarna att de sitter.
Och det är onödigt mycket koppar på sina ställen, speciellt vid HB. Det ser ut att handla om 5 mm? Jag har för mig att en normcentral ska hålla IP2X med locket av(?) vilken nog är tveksamt.
Om det är för mycket för att reklamera låter jag vara osagt. Det får du bestämma själv.
Vad används den blå till om utgår ifrån PEN-plinten nere till höger? En PSA till vänster? Inget fel egentligen men här man kan nog börja fundera på om inte en separat N-plint vore bra före alla JFBer och PSAer.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Det kunde gjorts lite bättre men också betydligt sämre. Egentligen skulle du monterat centralen mot en gipsskiva ur säkerhetssynpunkt. Att koppar syns 5 mm är ok, men kunde varit lite mindre, men synas ska det gärna.
Den som skriver det om tvillingändhylsor är nog väldigt osäker på sina förmågor eller jobbar som skåpbyggare. Det kan du bortse ifrån ifall du inte specifikt önskat detta.
Den som skriver det om tvillingändhylsor är nog väldigt osäker på sina förmågor eller jobbar som skåpbyggare. Det kan du bortse ifrån ifall du inte specifikt önskat detta.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag ser inga större problem med denna installation, visst lite långt uppskal, men med tanke på att HB har skiljeväggar så är sannorlikheten liten att man skulle komma åt där.
Att man vidarekopplar med 2st parter i samma kopplingspunkt är heller inget konstigt (2 parter är OK, 3 är inte), problemen kommer om man använder olika areor eller blandar olika typer (tex. RK och EK) under samma skruv.
Enda felet är väl att det skulle ha varit "hel baksida" då centralen verkar vara monterad på brännbar vägg.
Jag tycker du kan skruva på locket och känna dig trygg.
Att ledarna sitter snett som Bo skriver kan ju även bero på att elektrikern har monterat parterna vinkelrätt och sedan böjt undan, i de fall man gör så skall man efterdra efter man vikit undan parterna.
Enda sättet att om man känner oro för detta är ju att (i spänningslöst tillstånd) känna på parterna och efterdra.
Att man vidarekopplar med 2st parter i samma kopplingspunkt är heller inget konstigt (2 parter är OK, 3 är inte), problemen kommer om man använder olika areor eller blandar olika typer (tex. RK och EK) under samma skruv.
Enda felet är väl att det skulle ha varit "hel baksida" då centralen verkar vara monterad på brännbar vägg.
Jag tycker du kan skruva på locket och känna dig trygg.
Att ledarna sitter snett som Bo skriver kan ju även bero på att elektrikern har monterat parterna vinkelrätt och sedan böjt undan, i de fall man gör så skall man efterdra efter man vikit undan parterna.
Enda sättet att om man känner oro för detta är ju att (i spänningslöst tillstånd) känna på parterna och efterdra.
Menar du den blåa 1.5mm2 kabeln? Den går till den vita enheten under centralen. Inte helt säker på vad det är.Bo.Siltberg skrev:
Det är sant att denna vidarekoppling är en risk då det kan gå stora strömmar här. Jag vet inte om en tvilling-ändhylsa är bättre egentligen map tillförlitlig förbindning. Den kräver en bra presstång. Största fördelen tror jag är att ändhylsan kan pressas under bättre uppsikt.
Jag ser den största faran med att vidarekoppla RK på JFBns terminaler att man inte riktigt ser vad man gör då ovansidan kan vara högt över golvet. Det är därför förvånande att JFBn längst ned till vänster uppvisar de största bristerna. Ledarna sitter snett och visar mycket koppar. För att två RK ska sitta bra behöver man vara noga med att föra in dem bredvid varandra vinkelrätt in i plinten. Då det gått en tid kan det vara läge att känna på skruvarna och känna på ledarna att de sitter.
Och det är onödigt mycket koppar på sina ställen, speciellt vid HB. Det ser ut att handla om 5 mm? Jag har för mig att en normcentral ska hålla IP2X med locket av(?) vilken nog är tveksamt.
Om det är för mycket för att reklamera låter jag vara osagt. Det får du bestämma själv.
Vad används den blå till om utgår ifrån PEN-plinten nere till höger? En PSA till vänster? Inget fel egentligen men här man kan nog börja fundera på om inte en separat N-plint vore bra före alla JFBer och PSAer.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
I alla normapparater kan man under varje anslutning lägga in två ledare om det inte skiljer för mycket i typ och area
Det gäller även säkringar men bör undvikas om det är på utgående sida för att undvika missförstånd var dessa ledare går (god elpraxis)
Tycker inte att det är för oroväckande långt avskalat heller
Har sett värre i en central
Det gäller även säkringar men bör undvikas om det är på utgående sida för att undvika missförstånd var dessa ledare går (god elpraxis)
Tycker inte att det är för oroväckande långt avskalat heller
Har sett värre i en central
Redigerat:
Som skrivits tidigare inte den bästa och inte den sämsta men helt inom alla ramar, så jag tror inte du har nått att "vinna" på att klaga. Och som sagt presshylsor är nått dom allra flesta yrkesmän undviker i elcentraler.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det var främst denna jag såg. Tycker inte det ser ut att vara bra monterat. Tycker inte heller att man ska vika undan nån ledare efter montage, utan hellre göra en böj på ledaren så den fortfarande är vinkelrät mot apparaten.Rostig_9000i_-88 skrev:
Men jag "glömde" skriva tidigare att det troligen skulle gå att ha synpunkter på de centraler jag själv monterat... Jag har dock inga bilder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, den tunna blå längst till höger på PEN-plinten. Det låter inte rätt att den går till den via dosan under. Kanske värt att titta närmare på, då var fasen till denna vita dosa kommer från (före eller efter en JFB).S Sauka skrev:
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag ser inga problem med den anslutningen, den ser väldigt "standard" ut.Bo.Siltberg skrev:
Det var främst denna jag såg. Tycker inte det ser ut att vara bra monterat. Tycker inte heller att man ska vika undan nån ledare efter montage, utan hellre göra en böj på ledaren så den fortfarande är vinkelrät mot apparaten.
[bild]
Men jag "glömde" skriva tidigare att det troligen skulle gå att ha synpunkter på de centraler jag själv monterat... Jag har dock inga bilder![]()
Men smaken är som baken.





