Renoverade badrum häromåret. Allt byttes ut. Elektriken satte in en jordfelsbrytare vid elcentralen som bara löser på badrummets el. Antog att det var nåt nytt elsäkerhetskrav för jag hade inte bett om den. Anyhow, nu har JFB börjat bråka. Den löser ut efter en knapp minut oavsett om någonting är på eller inte i badrummet, typ belysning. Om jag skruvar ut proppen så löser den inte.

Det enda som kräver el i badrummet är belysningen och en fläkt. Skulle behöva några tips på hur man kan felsöka själv, elektrikern har inte tid att komma närmsta tiden...

Det är inte elektrisk golvvärme?

Nej. Bara belysning och fläkt.
Edit: Och två uttag i kommoden.

Vad är det för belysning? Är den jordad, eller dubbelisolerad? Du har inget vägguttag där?

Jag skulle i första hand gissa att en tråd har kommit i kläm mot något jordat. Och nu efter lagom lång tid så har isoleringen klämts sönder. Det bör finnas någon kopplingsdosa där elen fördelar sig mot fläkt och belysning. Försök lokalisera vilka trådar som matar fläkten/belysningen. Koppla ur dem i kopplingsdosan.

Har du något mätinstrument, multimeter?

Redigerat:
  • Gilla
esox71
  • Laddar…
Belysningen i taket är jordad. Tror belysningen i badrumsskåpet är det också.
Multimeter har jag. Vet var dosan sitter, ska kolla den.

Dosan är precis fullproppad med Wago221 klämmor och en ensam toppklämma... Vet inte vad som matar vad. Får luska lite...

En sak som stör mig är att om något vore klämt mot jord så skulle väl JFB lösa ut direkt eller? Nu tar den ju ett tag på sig, upp till en minut.

Det kan vara så att du kan mäta dig fram till var felet finns, om du mäter i resistansläge (strömmen avstängd!), mellan matande fasledning till lampan/fläkten och jord.

Men om det är en "dålig" överledning, som det nog är om det tar en minut innan det bryter, så är det inte säkert att det är galvanisk kontakt vid felstället. Strömmen kan behöva krypa över en isolerande yta någon bråkdels mm. Det gör den om där är 230V (el slår över 1mm / 1000V i vacuum, behövs mindre spänning i luft). Med din multimeter som lägger ut en mätspänning på kanske 3 - 5V så slår det inte över. Därför används isolationstestare (Megger) för den här typen av mätningar. Det är också en resistansmätare men den lägger ut 250 - 1000V mätspänning. Slår det inte över för 1000V så kommer det inte heller att slå över för 230V vid drift, även om det kan finnas en skada på isoleringen.

Den löser inte förr än något drar ~60mA. Det kan ju t ex vara fläkten som startar på lågfart och spinner upp efter några tiotal sekunder och då går det tillräckligt mycket ström för att den ska lösa?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
E esox71 skrev:
En sak som stör mig är att om något vore klämt mot jord så skulle väl JFB lösa ut direkt eller? Nu tar den ju ett tag på sig, upp till en minut.
Det kan betyda att det är ett fel där det inte är galvanisk kontakt mellan ex. fas och jord, men nästan. När det börjar krypa en ström så blir det varmt, ev. tänds en ljusbåge när det blir varmt nog. I en ljusbåge förvandlas luften till plasma, en salig blandning av elektroner och andra atomdelar. De fria elektronerna gör att det kan gå en hög ström. En ljusbåge är nära nollohmig, en kortslutning.

Det var det som hände i gamla hederliga glödlampor, ibland gick ju säkringen när en glödlampa gick sönder. När glödtråden som har en viss resistans, för att bilda värme och kunna glöda, brann av. Då hoppade strömmen över gapet just när trådändarna gled isär. En ljusbåge tändes. Det är lägre resistans i ljusbågen än i glödtråden, därför vandrar änden av ljusbågen utefter glödtråden, ljusbågen blir längre. Änden av ljusbågen har efter någon millisekund vandrat till matande ändar på glödtråden. Då har man en total kortslutning genom ljusbågen, och proppen eller säkringen i centralen löser ut.

har du något anslutet i uttagen? laddare etc.. Att den löser efter en liten stund brukar bero på att typ en kadel från nollan är mot jord (utsatt del). Fläkten lär vara dubbelisolerad om det är en pax eller fresh. Mitt tips är en apparat som stör nollan mot jord. Kan givetvis vara att nollan och jorden blivit klämd i något uttag.

Många bra svar här, tack!

Ingenting är inkopplat i uttagen. Det ena sitter i en låda i kommoden så den anslutningen rör på sig när lådan dras ut och in. Lyckligvis var den lätt att koppla ur då den sitter med stickpropp bakom kommoden så den är nu urkopplad. Det andra är fast monterat i badrumsskåpet och aldrig använt.

Fläkten är en Fresh, fuktstyrd. Den går att stänga av manuellt, det har jag gjort så den spinner inte ingång.

Takbelysningen är det enda jag monterat själv, en LED armatur. Den har jag kopplat bort totalt för att utesluta att jag klantat mig på nåt sätt.

Kommer att testa @hempularens tips och börja koppla ur saker i kopplingsdosan för att försöka hitta boven. Men nu har jag gått på fredags-glöggen så det får vänta till imorgon. Vi kör med ficklampa på dass tills vidare :).

Ibland är man bara för korkad... Jag kopplade ur det mesta som var anslutet i badrummet men den förbannade JFB:n fortsatte att lösa ut. Nu löste den dessutom ut direkt istället för att vänta en stund så det hade blivit värre.

Ovanför proppen i skåpet har någon med blyerts skrivit "Badrum" och sedan något oläsligt (eftersom det är i blyerts). Antog då att den proppen enbart styr badrummet. Flyttar man blicken en bit åt vänster så finns en skylt som beskriver vilken propp som styr vad. Där kan man på ovan nämnda propp läsa "Badrum + utebelysning Nord". "Utebelysning Nord" består av 4 fasta armaturer och ett uttag. I detta uttag kopplade jag för 2 veckor sedan in en från Jula nyinköpt LED-slinga. Gissa vad som hände när jag drog ut slingan... Ja elen i badrummet funkar igen så klart. Har antagligen kommit in fukt nånstans eller så är transformatorn kass. Jaja, elektrikern slipper komma hit iaf :).

• Gilla
Portugal Bosse och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.