Hej!

I samband med en tillbyggnad i vårt hus var det tvunget att flytta en apparatdosa där golvvärmeslingan kom upp och skarvades till termostaten.

Tyvärr gick det lite för fort, och nu när det skall kopplas samman igen så är ej kablarna märkta med vilken som är fas respektive nolla.

Bägge kablarna är transparanta utan några markeringar eller tecken.

Då jag ej vet hur en golvvärmeslinga fungerar rent tekniskt så är min fråga om slingan i sig är bunden till att få matning på fasledaren eller om man kan switcha på fas/nolla?

Jag tänker att det fortfarande är 50% chans att jag kopplar på rätt ledare, men jag är inte så sugen på att bränna golvvärmen i halva huset på en chansning.

OBS: Jag söker såklart rådgivning här, och kommer annars vända mig till elektriker.
Kommer såklart inte att chansa själv.

Mvh

Det ska inte spela någon roll, var noggrann med jorden bara och att det ligger på jordfelsbrytare

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag blir lite fundersam när du skriver ”halva huset”? Men under förutsättning att detta bara är EN slinga, utan några andra saker inkopplade på vägen, så spelar det ingen roll vilken tråd som blir fas eller nolla. Men det är givetvis livsviktigt att skyddsjord blir rätt kopplad.

Jag blir också lite fundersam över beskrivningen om skarvning. Skall du alltså förlänga trådarna, till en annan position för dosan? Det skall i så fall göras i en åtkomlig dosa.

Tack så mycket för snabba svar!

När jag skrev "halva huset" så var det kanske lite överdrift, dessutom så är det ett väldigt litet hus.
Skyddsjorden har jag koll på och jordfelsbrytare finns!

Ja precis, slingan som kommer upp från golvet når inte upp till termostaten, så det sitter en åtkomlig apparatdosa (med lock) i lägre höjd där ledarna skarvas upp till termostaten.

Återigen, tack så mycket för svaren!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ok, då låter allt bra. Tänk på att locket till dosan skall vara skruvat, om det sitter lågt. Kommer inte ihåg höjdmåttet som gäller.

H hempularen skrev:
Ok, då låter allt bra. Tänk på att locket till dosan skall vara skruvat, om det sitter lågt. Kommer inte ihåg höjdmåttet som gäller.
Under 1,7m har jag för mig?

2 meter för doslock.
1.7 meter är ett råd för uttag utan petskydd.

A
D dbooom skrev:
Ja precis, slingan som kommer upp från golvet når inte upp till termostaten, så det sitter en åtkomlig apparatdosa (med lock) i lägre höjd där ledarna skarvas upp till termostaten.
Lär alltså vara enkelt att titta i den dosan vilken tråd som är vad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.