Hej hej, jag köpte lite knx grejer för länge sen och började sätta mig in i ETS, har dock glömt bort allt igen känns det som. Har börjat testa lite nu igen men får problem. Tanken är att ha en brytare på vån1 med två vippor som tänder respektive släcker i tre rum på källarplan. Men jag får inte till det utan att få "dubbeltryck".

Nu har jag bara programmerat för en lampa tills jag hittar felet.
Vad är det som ska "sända" och vad är det som ska lyssna på vad?? Lyssnar objekt som har läsflaggan förbockad??
Jag bifogar bild
Tack på förhand MVH Robban Datorskärm med öppen programvara för hemautomation, visar lista över enheter och gruppadresser för KNX-systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av ETS-programvara med öppen projektstruktur och objektslista för KNX-hemautomationssystem.
Skapa konto

Hej

Kan du ta bild på hur du kopplat gruppadresserna i på respektive apparat? Lite enklare att svara på vad som felar då.

Mvh Andreas

Hej hej , här kommer bilder

• Skärmbild av ETS-programvara med listor över apparater och gruppadresser för byggautomationssystem.
    Skapa konto
  • Skärmbild av dator med ETS-programvara öppen för programmering av KNX smarta hemsystem.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en öppen KNX-programmeringsmjukvara med olika enheter och gruppadresser.
    Skapa konto
Testa att koppla gruppadressen för status (1/0/11, KällareVardagsRumT/F_Status) till gruppobjekt som heter "Status indication ON/OFF" för resp. input.

Testa enligt svaret ovan samt ta bort Status gruppadressen från on/off objekten.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Ta även bort gruppadresserna från output objekten.

Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Ta även bort gruppadresserna från output objekten.
Vilka är det du syftar på där...?

jbr jbr skrev:
Testa att koppla gruppadressen för status (1/0/11, KällareVardagsRumT/F_Status) till gruppobjekt som heter "Status indication ON/OFF" för resp. input.
jbr jbr skrev:
Har redan provat detta utan att det fungerade, det var därför jag satte inputobjekten i statusgruppadressen så att dom skulle lyssna på status från outputobjekten. Men det funkar inte heller ju. Hur är det med flaggorna tro, kan det vara nåt fel där

R robbie78_c skrev:
Har redan provat detta utan att det fungerade, det var därför jag satte inputobjekten i statusgruppadressen så att dom skulle lyssna på status från outputobjekten. Men det funkar inte heller ju. Hur är det med flaggorna tro, kan det vara nåt fel där
Jaha, det var ju märkligt.
Jag tycker man i princip aldrig behöver pilla på flaggorna...

Du skulle kunna skapa gruppadresser på samtliga objekt som du namnger enligt något (för dig) logiskt system och sedan koppla adresser till objekt de som verkar vara uppenbara. (t.ex. ON/OFF för resp. kanal)
Sedan kan du ju titta i ETS vad som händer... vilka telegram som går iväg från tryckknappen och var du får för kvittenser från aktorn...och sedan koppla fler adresser till objekt osv.

Vad är det för produkter som du experimenterar med? Tänkte så man kan lägga in dem i ets'en och få lite bättre insikt i vad som är fel.

Hej hej, har nu testat att göra endast en enkel trappfunktion utan att få till det. Känns som jag provat allt.
Innan kollade jag bussen när jag hade lagt två tänd/släck objekt till en tänd/släck utgång,
Man såg då ett GroupValueRead telegram (på) och sen under följde tre GroupValueRead telegram från Statusgrupp adressen, där jag satt aktorns utgång som sändande och tänd/släck objekten från båda knapparna under

Det är hagers tråd lösa dimmeraktorer jag kör med
TRM691E
och deras radiointerface
TR131A

Hej

Gjorde ett förslag hur jag hade gjort med TRM691E Skärmdump av ETS-program för KNX-hemautomationssystem som visar konfiguration av byggprojektet TRM691E.
Skapa konto

R robbie78_c skrev:
Det är hagers tråd lösa dimmeraktorer jag kör med
TRM691E
och deras radiointerface
TR131A
...och vilken brytare? Är det brytare som skickar busstelegram eller är det switch ansluten direkt på TRM691E? (för det går väl även att göra så?)

jbr jbr skrev:
...och vilken brytare? Är det brytare som skickar busstelegram eller är det switch ansluten direkt på TRM691E? (för det går väl även att göra så?)
Det är dim/brytaktorer i dosformat med två ingångar och en utgång på varje.

Såg nu att jag skiftat objekt 24 och 25... Ska ju naturligtvis vara tvärtom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.