El
jonaserik: 230V:s element i den spisen , kan bli lite kort med 10 amp , när mamma ska fixa julmiddagen , 3 eller 4 plattor och ugn/ar , bäst med 16 amp om ledningarna är av 2,5 m2 typ,( kanske 1,5 m2, ) om inte är det, då ska dom bytas, mest troligt 2,5 m2 .
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är generellt inte någon risk. När man säger 12V så menar man "bilbatterispänning som inte är 6V" och denna kan variera mellan 14V och 10V. MEN, om du pratar om en dator som matas från ett externt nätaggregat så kan det bli knepigare. Där vill jag nästan titta på hur det ser ut. Traditionellt så får inte spänningen variera med mer än 5% eller så som max. Och 12V + 5%
prototypen: Som du skriver, de är byglade och då kvittar det om det är 4 eller 5. Se till att båda skruvarna är dragna. Protte
elmontören: Vad är det för spotlights och vad har dom för effekt? Först behöver du koppla om styrningen till endast en st trappkoppling, dimmern går mig veterligen ej att använda som dubbeltrapp.
elmont: Det finns "regelsökare" som hittar vatten och el ledningar. Ps Vattnet kommer med säkerhet endera från golvet eller från sidan under bänkhöjd. Ritningar visar INTE vart elledningarna går, men det hittar en erfaren elektriker ;)
El-Löken66: [citat] Inte det minsta orolig, du verkar ha koll på läger. Kolla genom lite priser på Elbutik.se och fundera hur du ska gå med kabel mellan mätare och HC, kanske är där något som ska uppdateras samtidigt? Då försvinner ju mätare med allt som hör till. Fasadskåp sätts på väggen och Markmätarskåp planteras i marken, ganska logiskt. Inga funderingar på elbul/, hybrid, det börjar
El-Löken66: Det finns inget att vinna på att dränera annat än nedåt, tyngdkraften löser resten.
Bo.Siltberg: Jag är lite färgblind, så orange ligger nog fint till mellan brun och röd!
Maxwells demon: Effekten är fel i ovan bild. Är bara runt 100W vid 30 Hz. Var fel inställd märkeffekt motor till frekvensomriktaren. [bild]
El-Löken66: [citat] Man kan givetvis använda dylika skydd men jag rekommenderar att man har ett helt längre. Annars kommer bilisterna köra där skyddet inte är, det vill säga över kabeln.
snaggletooth: Shelly finns i plug-in-utförande också, dock ej med dimmer och ej för utomhusbruk.
Davidloge: Elektriker fick en snilleblixt (?) att vi sätter en tunn skiva mellan el-lådan och lådan under, då borde inte elkabel tjafsa med lådan nr 2 . Så länge kabel är relativt tunn och inte blockerar så att vi inte kan stänga el-lådan. Vi testar- hojta till om någon testat lösningen tidigare
Danieln84: Nu är allt inkopplat, tyvärr efter ett litet missöde. Borrade 10cm från bergvärmeslangarna, precis i vecket mellan golv och vägg, ca 45 grader snett utåt. Resonerade att om det gick bra med bergvärmeslangarna så borde det gå bra för mig också. Hade grävt under plattan och tyckte jag hade koll på bergvärme och el-servis. Tyvärr visste jag inte att det gick ett avloppsrör i
Alfredo: [citat] Värmaren är i princip ett element som är helt frikopplad från bilens elsystem så det borde inte ha med varandra att göra. Ja om det nu inte är någon modern "integrerad" historia. [citat] Även "elementet" och "kopplingarna" i bilen kan påverkas av fukt. Borde vara lätt att testa det hela påslaget utan att bilen är ansluten. Då får du i alla fall en liten ledtråd.
HasseTeknik: [citat] Det beror på hur mycket ström ditt instrument tar. Att bara mäta spänning borde inte lösa JFB, men att mäta resistans eller ström, kan göra det, men å andra sidan mäter man väl knappast resistansen med spänning på och varför skulle man vilja mäta strömmen mellan jord och noll efter en JFB?
elmont: Shuko är inte dåliga men konstruktionen var en gång avsedd för max 10 A men har nu trimmats upp till 16 A, i alla fall hos vissa producenter. CEE var från ursprunget byggd för 16 A och därmed lite "kraftigare" konstruerat, inte minst i kontaktytorna. En inrullad sladd fungerar som en spole och den blir då varm, eftersom kablarna ligger tätt så kan värmen som bildas inte försvinna som
elmont: Håller helt med ingen bra lösning, fast rent "elektriskt" möter det inget hinder. Förutsatt att du använder en kabel som är för markförläggning.
Lewdis: [citat] Tack för hjälpen detta blir perfekt tänker jag.
elmont: Jokari har jag använt i måååånga år och den är jag mycket nöjd med.
El-Löken66: [citat] Ja, du känner kanske någon som gjort detta innan. Så kan du lära dig till nästa gång. Kan man det är det lätt, i vanlig ordning.
El-Löken66: [citat] Ja, det kan du. När du lossar kabeln notera märkena i isoleringen och gör ett bättre jobb vid inkoppling. Skala upp lite längre och känn på ledaren när du är färdig.
El-Löken66: [citat] Det kan mycket väl vara något fel, egentligen helt omöjligt för oss att svara på då vi i princip är blinda och endast kan chansa baserat på de fragment som serveras. En teoretisk besiktningsman går ofta enligt devisen att om något är felmärkt så är det även felkopplat, kanske det som avsågs?
Eraze: [citat] Ja precis. Var lite så jag tänkte med men ville ändå få det bekröftat. El är ju inte att leka med ^^
Bo.Siltberg: Ja det är inte lätt att vara konsument idag. Det är många som försöker lura pengar av oss.
Alfredo: [citat] @hempularen visade en variant. Jag har använt en liknande (kanske exakt samma) denna: [bild] https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/belysning/lamptillbehor/hallare/lamphallare-g4-p63721 Ingen aning vilken som är att föredra. Du får väl försöka klura ut vilken du tror passar bäst i din armatur, eller köpa båda och prova.