4 199 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Kondensproblem via kabel
Jag ska troligtvis ner i en av brunnarna idag, då kanske jag kan fixa lite bilder.A Alexn72 skrev:
Vi har kikat på den dosan, verkar vara den som gäller om vi inte får tätt de andra.Isakare skrev:
Vi har konstaterat att det var en spricka i locket på en av problemdosorna. En annan dosa hade lite dåligt åtdragna förskruvningar.
Dagens projekt är att i brunnen med till synes hel dosa byta ett par förskruvningar, komplettera alla packningar och kabeländar med lite vaselin och ge det några dagar. Sen behöver övriga brunnar ses över också... men det får *** vänta till nästa år.
En dosa som inte fylls med något blir inte helt tätt om det inte är en som är tryckvattentät. Temperaturväxlingar gör att det ibland kommer in lite ny fuktig luft som kondenseras i dosan, luftvandringen pågår i princip alltid och lite fukt lämnas kvar i dosan i form v vatten. Även aludosor far illa i den miljön och kommer över tid att oxidera, Längst klarar sig faktiskt plastdosor i den miljön, ovan mark och i sol är aludosor tveklöst mest långlivade.
Ändarna på kablarna som går ut till flottörerna är tätade med en liten krympslang fylld med vaselin. Det sistnämnda smälter bra när man värmer med varmluftspistolen, så nu ska det nog vara tätt åtminstone mellan isoleringslagren.Strip skrev:
Jag har även bytt alla förskruvningar och hjälpt alla gängor lite med teflontape. Säkert onödigt med tape, men det fanns ingen packning mellan förskruvningen och förminskningen. När jag skulle skruva ihop alltihop såg jag dock att själva dosan är lite "hanterad" på kanten mot locket (de här dosorna kan vara ganska svåra att öppna utan att skada plasten) så jag kanske blir tvungen att byta hela dosan.
Den vippan jag bytte idag har fått behålla hela sin kabel, så kanske kapillärkraften får jobba lite mer för att suga till sig fukten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inget fel på den dosan , det som går att göra är att ha silikon på gängorna på tätningen sam i på kabel i tätningen, sam en lite sträng på kanterna där locket tätar mot. då är det tätt. det är en häftig miljö som dosor sitter i, när det gäller VA*brunnar.
Klicka här för att svara