5
Var hittar jag listan på kommunerna behöver investera i mer effektiv rening?

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Det verkar inte finnas någon sådan lista. Det enda jag hittar är att Gävle är en av kommunerna som inte klarar kraven.

5 50thomas skrev:
Var hittar jag listan på kommunerna behöver investera i mer effektiv rening?
Ingen helt fullständig lista med scrolla ner lite så hittar du en partiell lista utifrån enkätsvar livsmedelsverket samlat in.

https://www.livsmedelsverket.se/4ac...av-per-och-polyfluorerade-alkylsubstanser.pdf

Edit: som jag förstår det är det enskilda punkter och tider där det uppmätts inte nödvändigtvis allt vatten i systemet hela tiden. Förefaller lite komplicerat men när det gäller saker som mäts i nanogram/liter så är det kanske inte så konstigt.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Ingen helt fullständig lista med scrolla ner lite så hittar du en partiell lista utifrån enkätsvar livsmedelsverket samlat in.

[länk]

Edit: som jag förstår det är det enskilda punkter och tider där det uppmätts inte nödvändigtvis allt vatten i systemet hela tiden. Förefaller lite komplicerat men när det gäller saker som mäts i nanogram/liter så är det kanske inte så konstigt.
Rapporten är från 2021 så en del har hänt sedan dess. Men en av slutsatserna kan man ta med sig:

"Majoriteten av vattenverken som analyserat sitt dricksvatten hade medelsummahalter av PFAS under 5 ng/l".

Det nya riktvärdet är på 4 ng/l.

P
Det nya gränsvärdet är alltså 4,0 nanogram per liter. Vad var det gamla gränsvärdet?

P pmd skrev:
Det nya gränsvärdet är alltså 4,0 nanogram per liter. Vad var det gamla gränsvärdet?
Vad jag kan se - inget. Varken SLVFS 2001:30 eller LIVSFS 2021:10 innehåller text om PFAS som jag kunde hitta...

S sjoelund skrev:
Vad jag kan se - inget. Varken SLVFS 2001:30 eller LIVSFS 2021:10 innehåller text om PFAS som jag kunde hitta...
Från dokumentet jag länkade tidigare

Textutdrag om reglering av PFAS i dricksvatten inom EU och Sverige med hänvisningar till specifika gränsvärden och förordningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det fanns inget gränsvärde innan, utan mer ett värde för nää åtgärder behövdes, på 90 ng/l för PFAS11.
Det nya är ett striktare gränsvärde, på 4 ng för PFAS4 alternativt 100 ng för PFAS21.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.