På konsumentens sida
· 3 615 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Det verkar inte finnas någon sådan lista. Det enda jag hittar är att Gävle är en av kommunerna som inte klarar kraven.
Ingen helt fullständig lista med scrolla ner lite så hittar du en partiell lista utifrån enkätsvar livsmedelsverket samlat in.5 50thomas skrev:
https://www.livsmedelsverket.se/4ac...av-per-och-polyfluorerade-alkylsubstanser.pdf
Edit: som jag förstår det är det enskilda punkter och tider där det uppmätts inte nödvändigtvis allt vatten i systemet hela tiden. Förefaller lite komplicerat men när det gäller saker som mäts i nanogram/liter så är det kanske inte så konstigt.
Rapporten är från 2021 så en del har hänt sedan dess. Men en av slutsatserna kan man ta med sig:redarn skrev:
Ingen helt fullständig lista med scrolla ner lite så hittar du en partiell lista utifrån enkätsvar livsmedelsverket samlat in.
[länk]
Edit: som jag förstår det är det enskilda punkter och tider där det uppmätts inte nödvändigtvis allt vatten i systemet hela tiden. Förefaller lite komplicerat men när det gäller saker som mäts i nanogram/liter så är det kanske inte så konstigt.
"Majoriteten av vattenverken som analyserat sitt dricksvatten hade medelsummahalter av PFAS under 5 ng/l".
Det nya riktvärdet är på 4 ng/l.
Klicka här för att svara