2 789 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Checklista: 25 saker du måste kolla innan du köper hus
På konsumentens sida
· 3 622 inlägg
Använd den här checklistan för att försäkra dig om att du har tagit reda på allt om huset du tänker köpa.
Du kan läsa artikeln här: Checklista: 25 saker du måste kolla innan du köper hus
Du kan läsa artikeln här: Checklista: 25 saker du måste kolla innan du köper hus
Jag tror vi missade samtliga punkter sista gången. Dock förutsätter jag ju att mäklaren kollat vem som är berättigad till att skriva under/sälja. Sen var huset ett renoveringsobjekt och vi utgick iskallt från att ALLT måste åtgärdas. Prislappen var därefter och vi älskar stället fortfarande.
Hästmyror syns inte vid besiktningar under säsongen höst-vinter-vår. Täcks oftast inte av dolda fel försäkringen. Ser man en hästmyra inomhus så är det dags att pruta eller dra sig ur affären. Håll ögon öppna vid visningen efter myrdosor eller myrspray. De går att bli av med, men kan kosta en hel del med uppbrutna väggar o golv.Redaktionen skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag lägger till det på listan, bra tips!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Det finns en punkt till att undersöka, fastighetens gatuadress. Vet inte hur vanligt det är, men ute på landet saknas ofta husnummer och på brevlådorna står det bara efternamn.
När vi flyttade in i vårt hus angavs fel husnummer. Vi hade inga referenser, fastighetsnumret var olika och följde inget mönster och inga hus var uppmärkta. Tom soptunnan var märkt med fastighetsbetäckningen.
Först efter flera år insåg vi att något inte stämde när sommarsugorna en bit bort skulle säljas. Vi hade köpt rätt fastighet, men skrivit in oss i en av de obebodda sommarstugorna.
Det hela slutade med att vi fick prata med en tant på skatteverket som konstaterade att inget brott begåtts och att det skattemässigt inte hade någon betydelse. Därefter "flyttade" vi digitalt till rätt adress med allt vad det innebär; eftersändning av post, ändra i en massa register och få brev från kommunen och erbjudanden från olika butiker.
När vi senare grävde djupare fann vi att vår fastighet hade varit ute till försäljning tre år på raken och med olika husnummer varje gång. Så mäklare undersöker inte detta.
När vi flyttade in i vårt hus angavs fel husnummer. Vi hade inga referenser, fastighetsnumret var olika och följde inget mönster och inga hus var uppmärkta. Tom soptunnan var märkt med fastighetsbetäckningen.
Först efter flera år insåg vi att något inte stämde när sommarsugorna en bit bort skulle säljas. Vi hade köpt rätt fastighet, men skrivit in oss i en av de obebodda sommarstugorna.
Det hela slutade med att vi fick prata med en tant på skatteverket som konstaterade att inget brott begåtts och att det skattemässigt inte hade någon betydelse. Därefter "flyttade" vi digitalt till rätt adress med allt vad det innebär; eftersändning av post, ändra i en massa register och få brev från kommunen och erbjudanden från olika butiker.
När vi senare grävde djupare fann vi att vår fastighet hade varit ute till försäljning tre år på raken och med olika husnummer varje gång. Så mäklare undersöker inte detta.
När vi köpte vårt nuvarande hus 2019 och satt hos mäklaren för att skriva köpeavtal ville jag ha en punkt att vi skulle göra en besiktning inom två veckor (det fanns med när vi köpte vårt förra hus 2011). Mäklaren påpekade att säljaren har gjort en besiktning och någon ytterligare besiktning behövs inte, man gör inte så längre, och jag kom nog av mig lite. Vi skrev på och upptäcker efter det vi flyttat in att det finns saker som borde noterats i besiktningsprotokollet, t.ex. att golvbrunnen i tvättstugan ligger högre än tröskeln ut i köket, och som säljaren borde ha upplyst om.
När vi gjorde besiktning inför köpet 2011 var vi med på plats, besiktningsmannen var runt och undersökte olika saker, diskuterade en del av det han hittat med säljaren och noterade några saker som borde åtgärdas. Han avslutade med frågan "Har du något ytterligare att upplysa om?".
Den frågan önskar jag att jag hade haft med mig hos mäklaren 2019!
Så kom ihåg frågan "Har du något ytterligare att upplysa om?"!
När vi gjorde besiktning inför köpet 2011 var vi med på plats, besiktningsmannen var runt och undersökte olika saker, diskuterade en del av det han hittat med säljaren och noterade några saker som borde åtgärdas. Han avslutade med frågan "Har du något ytterligare att upplysa om?".
Den frågan önskar jag att jag hade haft med mig hos mäklaren 2019!
Så kom ihåg frågan "Har du något ytterligare att upplysa om?"!
Inget konstigt med en besiktningsklausul. Men det tas inte upp på kontraktskrivningen utan tas upp till förhandling i samband med att man diskuterar övriga saker som har med transaktionen att göra, så som: prisnivå, tillträde, ev besiktningsklausul osv.S sawallen skrev:När vi köpte vårt nuvarande hus 2019 och satt hos mäklaren för att skriva köpeavtal ville jag ha en punkt att vi skulle göra en besiktning inom två veckor (det fanns med när vi köpte vårt förra hus 2011). Mäklaren påpekade att säljaren har gjort en besiktning och någon ytterligare besiktning behövs inte, man gör inte så längre, och jag kom nog av mig lite. Vi skrev på och upptäcker efter det vi flyttat in att det finns saker som borde noterats i besiktningsprotokollet, t.ex. att golvbrunnen i tvättstugan ligger högre än tröskeln ut i köket, och som säljaren borde ha upplyst om.
När vi gjorde besiktning inför köpet 2011 var vi med på plats, besiktningsmannen var runt och undersökte olika saker, diskuterade en del av det han hittat med säljaren och noterade några saker som borde åtgärdas. Han avslutade med frågan "Har du något ytterligare att upplysa om?".
Den frågan önskar jag att jag hade haft med mig hos mäklaren 2019!
Så kom ihåg frågan "Har du något ytterligare att upplysa om?"!
Allt annat lika så är det negativt för säljaren med en sådan klausul och därför bör den tas upp långt innan man sitter för att krita på kontraktet.
Är det ens möjligt att ta reda på (som utomstående) hur mycket pantbrev som finns intecknade i en fastighet? Som jag förstår det så är det endast den som äger fastigheten som kan begära uppgifterna. Eller har jag fel? Hur går jag då tillväga?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Utdrag ur Fastighetsregistret, där man kan se bland annat ägaren, när hen köpte fastigheten och köpeskillingen, vilka pantbrev som finns och diverse annat, hittas här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...t/bestall-information-ur-fastighetsregistret/
Tjänsten Vem äger fastigheten som länkas här ovanför ger ägarens namn och adress, men inte så mycket mer.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...t/bestall-information-ur-fastighetsregistret/
Tjänsten Vem äger fastigheten som länkas här ovanför ger ägarens namn och adress, men inte så mycket mer.
Vad bra! TackSågspånPappspikEternit skrev:
Klicka här för att svara