8 410 läst ·
67 svar
8k läst
67 svar
Bästa luft-vatten-värmepumpen – jämför 132 modeller i vår lista
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Fast det har inte bara med framledningstemperatur att göra, du behöver även returtemperatur och flödet.L lat skrev:
Pumpen kommer kunna leverera ett viss antal kW (deltaT x volymflöde) inom ett temperatur envelope. Även om du håller dig inom arbetstemperaturen så är det inte säkert att pumpen ändå behöver eltillsats för att den är underdimensionerad och inte kan leverera totala effekten.
Här är tex grafen för IVT AirX oavsett om det är 5kW eller 17kW. Det är bara max arbetsområde men inte vad den kan leverera om man går över pumpens totala effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så bara för att din pump klarar en framledningstemperatur i ditt system är det ingen garanti att den kommer kunna leverera samma temperaturer i ett annat system, som kräver högre effekt.
Givetvis & jag var precis på väg att skriva ett längre inlägg om att det är viktigt att pumpens angivna effekt matchar husets behov.U Utsliten och utdömd skrev:Fast det har inte bara med framledningstemperatur att göra, du behöver även returtemperatur och flödet.
Pumpen kommer kunna leverera ett viss antal kW (deltaT x volymflöde) inom ett temperatur envelope. Även om du håller dig inom arbetstemperaturen så är det inte säkert att pumpen ändå behöver eltillsats för att den är underdimensionerad och inte kan leverera totala effekten.
Här är tex grafen för IVT AirX oavsett om det är 5kW eller 17kW. Det är bara max arbetsområde men inte vad den kan leverera om man går över pumpens totala effekt.
[bild]
Så bara för att din pump klarar en framledningstemperatur i ditt system är det ingen garanti att den kommer kunna leverera samma temperaturer i ett annat system, som kräver högre effekt.
Men..., det kan också vara så enkelt så att man kanske bara behöver justera nån/några av pumpens parametrar också...
Anders,Andreas på berget skrev:
- vilken pump har du
- hur stort är huset
- när är det byggt
- var i landet
- hur många är ni i hushållet
- hur producerar ni varmvattnet
- radiatorer/golvvärme
- vilken innetemp vill ni ha/har ni
- vilken ytterligare värmekälla, om någon har ni
- värmepumpen direkt kopplad på värmesystemet, eller via ack
Och sist men inte minst, har du ringt/mailat Lunna och förklarat problematiken?
Andreas om jag får be 😉L lat skrev:Anders,
Där är väl några frågor som behöver besvaras innan man kan säga nåt om problematiken.
- vilken pump har du
- hur stort är huset
- när är det byggt
- var i landet
- hur många är ni i hushållet
- hur producerar ni varmvattnet
- radiatorer/golvvärme
- vilken innetemp vill ni ha/har ni
- vilken ytterligare värmekälla, om någon har ni
- värmepumpen direkt kopplad på värmesystemet, eller via ack
Och sist men inte minst, har du ringt/mailat Lunna och förklarat problematiken?
*1230 pumpen gör 150kvm+
*145kvm
*År1825
*Norra Östergötland
En i hushållet
*Nej har separerat varmvattenberedare
*15kvm golvvärme radiatorer under fönster i resterande 130
*Vill ha 20grader inne
*ingen vattenburen men kamin
*via acctank 500l
Ja jag har pratat med dom varje vinter men dom vill inte komma ut och kolla bara att jag skulle packa och skicka den för test vilket jag får betala om det inte är fel på den. och dom sa från början att det hade räckt med den mindre pumpen men jag gardera mig och tog stora samt stod det på hemsidan att den ska klara att ge ut 55grader vid -30
Klicka här för att svara