P
M maria01 skrev:
"ifrågasatt hantverkarnas ursprung" det är ju väldigt känsligt i andra sammanhang varit riktigt dåligt. har själv blivit tillsagd att det inte är rätt
Trodde alltså kunden inte på hantverkarens uppgift om dennes ursprung?

• Haha
Lanrik
  • Laddar…
TRJBerg
Lite förvånad. Trodde det var allmänt känt att man inte ska betala i förskott.
Och inte lita på muntliga överenskommelser.

• Gilla
Alti
  • Laddar…
P pmd skrev:
Trodde alltså kunden inte på hantverkarens uppgift om dennes ursprung?
" kunden ifrågasatt hantverkarnas ursprung"

P
M maria01 skrev:
" kunden ifrågasatt hantverkarnas ursprung"
Ja, det tolkar jag som att kunden hade ifrågasatt uppgifter om hantverkarens ursprung.
Hur tycker du att "ifrågasatt" bör tolkas?

P pmd skrev:
Ja, det tolkar jag som att kunden hade ifrågasatt uppgifter om hantverkarens ursprung.
Hur tycker du att "ifrågasatt" bör tolkas?
jag håller med dig men du cittera ju mitt inlägg först ju

M maria01 skrev:
Sweis Consult AB låter inte som en rörfirma ens

"ifrågasatt hantverkarnas ursprung" det är ju väldigt känsligt i andra sammanhang varit riktigt dåligt. har själv blivit tillsagd att det inte är rätt
Kan har varit så att det kom hantverkare som inte kunde svenska eller engelska, sen har företagare uttryckt sig så.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Kan har varit så att det kom hantverkare som inte kunde svenska eller engelska, sen har företagare uttryckt sig så.
jag gjorde samma sak när jag hjälpte morfar med hemtjänsten och på sjukhuset vart jävla liv från komunen att jag var rasist och så vidare

P
Det är något jag inte förstår här. Varför skulle det vara rasistiskt att ifrågasätta någons ursprung?

• Haha
maria01
  • Laddar…
Många gissar här så då kan jag berätta att. Ingen har ifrågasatt deras ursprung. Däremot hördes de prata hemspråk vilket var jugoslaviska och därmed förutsättningslöst sades det att de var jugoslaver sen var det inte mer med det. Vidare så skulle allt arbete utföras enligt BKR och alla certifikat samt behörigheter skulle finnas i bolaget och överlämnas med fullständig dokumentation. Eftersom deras egen personal gjorde tätskikt och varken företag eller personal är certifierade för BKR så togs det in en oberoende besiktning som påvisade flera brister.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P
M Mivi skrev:
Ingen har ifrågasatt deras ursprung.
Vad betyder det? Jag verkar inte förstå den svenska som ni talar. För mig betyder "ifrågasätta något" att man inte riktigt tror på sanningshalten i en utsaga.
Att ifrågasätta någons ursprung betyder alltså att tvivla på uppgiften om dennes ursprung, dvs man tror inte riktigt att den kommer från det land/kommun/län/planet som den påstår.

Varför skulle det vara rasistiskt?

• Gilla
Lanrik
  • Laddar…
P
M Mivi skrev:
Däremot hördes de prata hemspråk vilket var jugoslaviska och därmed förutsättningslöst sades det att de var jugoslaver sen var det inte mer med det.
Det finns inte ett språk som heter jugoslaviska. Troligen talade de serbokroatiska, vilket var det dominerande språket i Jugoslavien och kanske kallades för "jugoslaviska" i en del sammanhang, men det kan förstås även ha varit ett språk som talades i de övriga delarna av landet.

M Mivi skrev:
Många gissar här så då kan jag berätta att. Ingen har ifrågasatt deras ursprung. Däremot hördes de prata hemspråk vilket var jugoslaviska och därmed förutsättningslöst sades det att de var jugoslaver sen var det inte mer med det. Vidare så skulle allt arbete utföras enligt BKR och alla certifikat samt behörigheter skulle finnas i bolaget och överlämnas med fullständig dokumentation. Eftersom deras egen personal gjorde tätskikt och varken företag eller personal är certifierade för BKR så togs det in en oberoende besiktning som påvisade flera brister.
är du kunden?

M maria01 skrev:
är du kunden?
Ja

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M Mivi skrev:
Ja
så har dom betalat tillbaka nu då?

M maria01 skrev:
så har dom betalat tillbaka nu då?
Nej nu blir det tingsrätten

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.