Artikelkommentarer
Pligg85: I grund och botten bra med större frihet och här i norr i mitt område finns det effekt. Tyvärr kommer det bli högre priser pga detta då norr inte är isolerat. Kostar det inget mer så kommer jag maxa mina 16A/11kW till bilen efter mellan 16-20 på kvällarna istället för 8A/5,5kW mellan 22-06. Kommer krävas mer effekt när det redan är pristoppar. Finns bara 2 till alternativ och det
emilvikstrom: Jag vet i alla fall att det finns folk på vissa nätbolag som har det som arbetsuppgift att hitta elstölder.
mexitegel: @Marlen Eskilsson Wohooo! Det blev ett test.- kul! 🤩❤️. Nu ska här läsas 👍.
sofftis: [citat] De som sålde till lotterierna fanns i spanien och sålde alltså inte via dörr. Dessutom sålde de till flera stora bolag vilket inte gör det bättre men det var inte bara S-lotterierna som blev lurade att de var justa. Larmbolagen har egna säljare.
Matti_75: [citat] Det går att ersätta underramen med en vajer men då måste resten dimensioneras grövre. Detta var dess huvudsakliga funktion från början sedan kom alla uträkningar som gjorde att man slimmade konstruktionen och överförde krafterna nedåt samt eurocode och säkerhetsmarginaler. Jag är så gammal att jag byggt på detta sätt
Appendix: Det är av icke ringa betydelse att större delen av det som drabbar oss vad gäller elpriserna kostnadsmässigt är skatt MPVPKS har ju öppet mål om inte deras mantra var "Mer skatt från folket. All your moneys are belong to us" Och Tidelaget verkar ju mest kunna säga att det är invandrarnas fel och vi ska sitta lugnt i båten trygga om att regeringen inte har några problem att betala sina
Skåning82: Att hitta en tomt och sedan fritt botanisera bland husmodellerna på marknaden eller anlita en arkitekt för att skräddarsy ett hus är långt ifrån något som alla husbyggare fixar ekonomiskt. Det handlar nog snarare om att först bara hitta en tomt. Därefter är det nog oftare en rimlig kompromiss snarare än en perfect match mellan hus och tomt.
jawen: [citat] Redan svarat på det i inlägg #21 & #25 Räcker inte ventilationen som finns utomhus menar du?, eller har yrkesmän som jobbat med stock & bräder gjort fel i 300 år. [citat] Man säger skiften om skog.....partier ähh. [citat] Flera 100-tusen per träd? Vart skrev jag det menar du? Och har du fina stora gamla Ekar, & förädlar dessa så får du bra betalt. Kostnad för plank av ek
Anders_Nilsson: Klen anslutningskabel är väl för att kylningen är bättre? Och sedan tillåter väl EU 13A i 1.0 kvmm så svenska regler har marginal.
pacman42: [citat] Jag klankar inte. Jag berättar hur denna typ av styrmedel fungerar. Jag har själv en FLVP som jag har byggt om så att den skall gå att styra. Jag valde sedan aktivt en LLVP med lokala webb-APIer (som komplement) då jag, eftersom jag var påläs. Jag fick ingen hjälp med detta av firman som sålde den, utan det var jag som fick ta ansvar för detta själv. Den som vet mest har
Krypström: [citat] Saknar tillräckligt med detaljer här. Kanske anser dessa pensionärer att kamerorna är riktade mot deras fastigheter? Snackar vi moderna kameror kan de ju mycket väl ha 180 graderas vidvinkel också OCH hög upplösning.
RoTe: [citat] Om man ändå byggde inneboende-vänligt i större utsträckning så att man kan hyra ut när barnen flyttar ut osv. Det ser man sällan eller aldrig idag men jag vet ett helt område i Uppsala byggt för enkel standard åt inneboende men det är typ från 60-talet tror jag.
pmd: [citat] Så varifrån kommer din tes om att politikerna har sagt åt polisen att inte vara effektiv mot organiserad kriminalitet? [citat] Inte ett dugg konstigt. Var finns prioritetsordningen listad? [citat] Regeringen prioriterar bekämpning av organiserad brottslighet. Har den prioriteringen inte kommunicerats till polisen?
Bönhas: [citat] Absolut. Det normala är att förbjuda det man vill få stopp på. Det kan ha stor inverkan och minska det rejält men att få ner det till 0 går naturligtvis inte. Men när det gäller prostitution är det tillåtet att sälja i Sverige. Så man kan ju utgå från att lagstiftaren faktiskt inte vill att verksamheten skall upphöra. En indikation på att media är inne på samma linje
pmd: [citat] Ni gör fel! Brandvarnaren ska sitta inomhus. 🙃
Razmataz: [citat] Personligen så tycker jag att man ska ha rätten att fullt ut få bestämma färg och form på sitt eget hus. Oavsett hur fult det kan tyckas av andra. Detta hus är dock inte fult för att det är funktionalism, för det är inte funktionalism. Huset saknar mycket som är praktiskt i planlösning och är knappast funktionellt om man kollar på fadens utformning. Det saknar liksom de
Ozzys Gozze: Bra tankar och väldigt goda råd att man ska skapa bra förutsättningar för en framtida tillbyggnad redan när man ritar originalhuset. Jag har byggt två hus och i båda fallen har livet gjort att vi efter några år velat bygga om och bygga till, och båda gångerna har det blivit onödigt dyrt och komplicerat eftersom jag inte tänkte till från början. Gillar f.ö. planlösningen i
Redaktionen: Arkitekturprisets nominerade är två ombyggnader, en tillbyggnad och ett nybygge. Du kan läsa artikeln här: De gör upp om Kasper Salin-priset 2026
Mikedigitize: Jag önskar svar från Anton om vad plywooden heter i hans skapelse.
Magnusrex123: [citat] https://www.svt.se/nyheter/inrikes/myndigheten-prv-har-mestadels-fel-om-kriminella-natverk-bakom-piratstreaming Beskriver till exempel att sådana påståenden som till exempel PRV far med är osanna. Visserligen åtta år sen men jag har inte sett några nya fall med kurdiska räven eller Hells Angels som bedriver sån här verksamhet.
lunnabo: [citat] En juridisk skolad person hade vetat att det som avgör utmätning eller inte är "betydande värde". Rättspraxis har bestämt det till mellan 300.000 kr och en halv miljon. Väldigt långt ifrån uppåt 20 miljoner som en femrummare på Strandvägen i Stockholm kostar. Så absolut inte enbart "extrem bostad" som moderatorn Hempularen påstår.
Ostentorp: [citat] Hej Någon som skulle vilja få besök av mig o frun. Vi skulle gärna bara känna av känslan av ett Vinga hus eftersom vi fastnat för modellen till hus Tack på förhand Robert o Susanne Skaraborg /Skövde
Dublin: [citat] Och för att effektivisera ytterligare kan man kanske komma överens med någon granne om en gemensam tunna så det slipper stå så många där, i alla fall om det inte blir speciellt mycket avfall
g.kraft: Är väl lite tidigt att analysera nu, hur många som i panik tidigarla renoveringar som nu inte blir av under 2026-27 vet vi väl inte än. Fipplandet med avdrag/bidrag gör ju att marknaden blir väldigt ryckig, det är inget konsumentet eller företag vinner på över tid.
Claes Sörmland: Det är kring 30% av kommunerna som alls kan tänka sig ta ut gatukostnadsersättning ("gatuavgifter") så kring 70% gör det inte inte. I praktiken är det kring 17% av kommunerna som tar ut detta per år. 2019 års siffror. Som man kanske kan gissa är det precis som i trådens fall förortskommuner till storstäderna som främst finansierar utbyggnaden av sitt kommunala gatunät på detta
Oldboy: Det här är en av de bästa trådarna jag stött på här på BH. 👍 Tack vare att PFO har gått in och gett utmärkta kompletterande uppgifter. Annars hade den varit som så många andra trådar och artiklar - nästintill meningslös, annat än som rent tidsfördriv. Utöver PFO så ska naturligtvis också övriga medlemmar som varit inne och kommenterat och belyst olika aspekter av
O: [citat] Tror inte det. Det är ingen bra indikation. Min erfarenhet är att fritidshus alltid säljs till lägre pris än vad säljaren önskar.
Redaktionen: Vad ska du göra med huset härnäst? Här har du 6 intressanta projekt att inspireras inför bygg- och renoveringssäsongen som drar ingång på allvar nästa vecka när våren är här. Du kan läsa artikeln här: 6 inspirerande projekt du inte får missa
MrDizzy: [citat] [citat] Tror att det var en kombination av att stämma staten och sen prata om att man stämmer staten pga detta i media som fick hjulen att snurra lite snabbare. Och korrekt, grundproblemet är inte löst, bara detta falla man "snabb" hanterat efter stämning och media blitt inblandade
kniv: [citat] Allting jag skrev står i artikeln. Föreslår att du börjar med att läsa den