Redigerat av moderator:
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Vilken trevlig idé, tummen upp! Någon med klokskap i den anonyma kommunförvaltningen har tänkt till, billigt för kommunen och billigt för kommande husägare

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Ja, Helsingborgs kommun är jätteduktiga på att plantera träd. Här har de fått till det riktigt och planterat ett träd precis före ett övergångsställe utanför en skola. När jag påtalade det olämpliga så svarar de att när de studerat bilden så tycker de inta att det skymmer sikten. Före detta trädet planterades så hade de planterat 2 tujor, en på varje sida om övergångsstället men de tyckte de skymde sikten och tog bort dem och detta blev resultatet.

• Träd planterat nära övergångsställe utanför en skola, med skyltar i bakgrunden. Trädet är stöttat av en träställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Äh!
I Trelleborg har man satt reklamskyltar som skymmer ena övergångsstället från centralstationen över den stora leden genom stan.
Googles bilder är tagna i andra vägbanan, när man kommer i "rätt" körfält ser man i princip inte om där är någon som ska över förrän man är framme.

"Inga problem" var svaret jag fick när jag undrade hur de tänkt här.
Reklamskylt nära övergångsställe i Trelleborg, delvis skymmer sikten för trafikanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
"Granne ha planterat träd för nära tomtgränsen, kan jag kapa ner det"

• Haha
pacman42
  • Laddar…
BebHbg BebHbg skrev:
Ja, Helsingborgs kommun är jätteduktiga på att plantera träd. Här har de fått till det riktigt och planterat ett träd precis före ett övergångsställe utanför en skola. När jag påtalade det olämpliga så svarar de att när de studerat bilden så tycker de inta att det skymmer sikten. Före detta trädet planterades så hade de planterat 2 tujor, en på varje sida om övergångsstället men de tyckte de skymde sikten och tog bort dem och detta blev resultatet.
Träställningen är inte permanent utan tas bort när trädet rotat sig ordentligt.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Träställningen är inte permanent utan tas bort när trädet rotat sig ordentligt.
Så det är ok att ett barn från skolan bredvid blir överkört innan trädet rotat sig efter något år. Det var den dummaste kommentar jag läst.

• Älska
Suvi5700
  • Laddar…
BebHbg BebHbg skrev:
Så det är ok att ett barn från skolan bredvid blir överkört innan trädet rotat sig efter något år. Det var den dummaste kommentar jag läst.
Ja om man ska hårddra det. Växter och träd betyder mycket för människor.

Du får väl stå och vakta vid övergångsstället om det är nåt som du tycker det är viktigt.

Vi andra är villiga att ta risken för att få bo i en grönare stad.

• Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
E Erik Salhammar skrev:
Ja om man ska hårddra det. Växter och träd betyder mycket för människor.

Du får väl stå och vakta vid övergångsstället om det är nåt som du tycker det är viktigt.

Vi andra är villiga att ta risken för att få bo i en grönare stad.
Blir inte staden lika grön om man istället väljer att plantera träden lite längre bort från övergångsställe och vägar?

• Gilla
Kätting och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Blir inte staden lika grön om man istället väljer att plantera träden lite längre bort från övergångsställe och vägar?
Kanske. Men det förtar upplevelsen av allé om det blir för stora avstånd mellan träden.

Här har de gjort en avvägning. De har planterat träd med högre stam för att öka sikten. Exempelvis ett barn på cykel kan omöjligt gömma sig bakom en trädstam.

Och för övrigt bör alla barn lära sig hur man korsar en väg. Det ska vara farligt och man måste vara försiktig. Det går inte att bygga bort.

Den här överdrivna hänsynen är farligare än något annat. Folk ser sig knappt omkring när de passerar en väg.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
E Erik Salhammar skrev:
Kanske. Men det förtar upplevelsen av allé om det blir för stora avstånd mellan träden.

Här har de gjort en avvägning. De har planterat träd med högre stam för att öka sikten. Exempelvis ett barn på cykel kan omöjligt gömma sig bakom en trädstam.

Och för övrigt bör alla barn lära sig hur man korsar en väg. Det ska vara farligt och man måste vara försiktig. Det går inte att bygga bort.

Den här överdrivna hänsynen är farligare än något annat. Folk ser sig knappt omkring när de passerar en väg.
Jobbar du på gata och park i Helsingborg?
Är det du som grävt ner trädet? Eftersom du inte tycker det är fel?
Håller med dig i att barn behöver lära sig mer trafikvett.

• Gilla
Kätting
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jobbar du på gata och park i Helsingborg?
Är det du som grävt ner trädet? Eftersom du inte tycker det är fel?
Håller med dig i att barn behöver lära sig mer trafikvett.
Nej. Och nej, Inte detta trädet. Men arbetar med att göra miljöer vackrare. Inte nödvändigtvis säkrare.

Vi kan inte bo i en labmiljö. Det är inte sunt.

Snart är det staket längst hela vår kust och varje mindre vattendrag. Hjälmtvång vid promenader och skumgummi på varenda hårt föremål nån kan passerra.

Detta måste upphöra. Alla måste lära sig ta ansvar, åtminstone för sig själva.

E Erik Salhammar skrev:
Det ska vara farligt och man måste vara försiktig.
Jag tycker det vore bättre om det inte var fattigyt att korsa vägar.. att det skulle vara ett självändamål att göra det farligt verkar synnerligen dumt

• Gilla
Kätting
  • Laddar…
Suvi5700
E Erik Salhammar skrev:
Nej. Och nej, Inte detta trädet. Men arbetar med att göra miljöer vackrare. Inte nödvändigtvis säkrare.

Vi kan inte bo i en labmiljö. Det är inte sunt.

Snart är det staket längst hela vår kust och varje mindre vattendrag. Hjälmtvång vid promenader och skumgummi på varenda hårt föremål nån kan passerra.

Detta måste upphöra. Alla måste lära sig ta ansvar, åtminstone för sig själva.
Så om man gör miljöer vackrare, då är det mindre noga om dom är säkra 🤷‍♂️

A ajn82 skrev:
Jag tycker det vore bättre om det inte var fattigyt att korsa vägar.. att det skulle vara ett självändamål att göra det farligt verkar synnerligen dumt
Hör ni inte hur ni låter själva..?

Att det skulle vara farligt att gå över vägen vid ett skyltat övergångsställe, för att det står ett litet träd bredvid..!?

Det är lika farligt som att bre en smörgås.

Det enda som gör det exakt helt ofarligt är att man ser sig för och inte springer ut framför en bil.

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.