1 076 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Madeleine och Henrik låter historien flytta in igen
På konsumentens sida
· 3 644 inlägg
Genom tapetlager, arkiv och varsamma detaljer återskapar Madeleine och Henrik ett hus som får behålla sin historia. Sekelskifte, men inte det ljusa och luftiga, här är det murrigt, ombonat och djupt förankrat i tiden.
Du kan läsa artikeln här: Madeleine och Henrik låter historien flytta in igen
Du kan läsa artikeln här: Madeleine och Henrik låter historien flytta in igen
Administrator
· Skåne
· 8 718 inlägg
Jag gillar i alla fall både tapeterna de har valt och färgsättningen av fasaden skarpt 👌
Kul att höra om husets historia. Påminner mkt om vårt verkar det som.
De enstaka hållpunkter jag tycker mig kunnat finna i vårt hus, (originaldelen är från första halvan av 1800-t), är takbjälkar gissningsvis original fr 1800-t, några innerdörrar och foder som ser ut att kunna vara från sekelskiftet 1800/1900, sedan renovering fr -69 enl uppg med just tretex-skivor och släta golvsocklar samt olyckligtvis även fönsterbyte. Nästa hårda renovering och utbyggnad skedde under 80-t.
Det enda som är bra med hårda moderniseringar är att man har fulla frihetsgrader att gör vad man vill. Det finns inget som man kan förstöra. Allt kan bara bli bättre, vad man än gör.
De enstaka hållpunkter jag tycker mig kunnat finna i vårt hus, (originaldelen är från första halvan av 1800-t), är takbjälkar gissningsvis original fr 1800-t, några innerdörrar och foder som ser ut att kunna vara från sekelskiftet 1800/1900, sedan renovering fr -69 enl uppg med just tretex-skivor och släta golvsocklar samt olyckligtvis även fönsterbyte. Nästa hårda renovering och utbyggnad skedde under 80-t.
Det enda som är bra med hårda moderniseringar är att man har fulla frihetsgrader att gör vad man vill. Det finns inget som man kan förstöra. Allt kan bara bli bättre, vad man än gör.
Klicka här för att svara