20 288 läst ·
111 svar
20k läst
111 svar
Trollkarlen bygger Case Study på Värmdö – Grand Designs
Jag tycker också det är viktigt att tänka på men det blir ju så att med betongens livslängd blir det inte många familjeresor med flyg innan resorna släppt ut mer. Kör du som medelbilen 1000 mil om året med medelförbrukning blir det inte heller många års bilåkande och då är inte betongen i bilinfrastrukturen med i beräkningen.S snickar skrev:
Jo, absolut men man måste ju tänka på helheten. Att resa hela familjen med flyg borde kanske minskas lite och man kanske ska köra lite mindre bil allting behöver tänkas om. Användningen av fossila bränslen behöver minskas. Betongtillverkningen har en större påverkan än flyg just nu men flyget går väl snart om.. Inte helt lätt att jämföra påverkan sett över lång tid jag har inte sett någon sådan data.makhno_ skrev:
Jag tycker också det är viktigt att tänka på men det blir ju så att med betongens livslängd blir det inte många familjeresor med flyg innan resorna släppt ut mer. Kör du som medelbilen 1000 mil om året med medelförbrukning blir det inte heller många års bilåkande och då är inte betongen i bilinfrastrukturen med i beräkningen.
Huset kostade ca 20 miljoner ex. tomt. Du menar alltså att det huset "garanterat" hade kunnat byggas för 10 mille? Inte en chans.pelle plåttak skrev:
Som i varje Grand Designs program går bygget över budget med ett par miljoner.
Har varit i byggsvängen i många år och pratar med andra yrkesgrupper i princip varje dag. Det är ingen som fattar att husen i Grand Designs kan kosta så mycket som dom gör .
Alla ställer sig frågan om man bara tar in en offert , och sen bara kör på.
Fint hus , men hade garanterat gått att göra för 10 miljoner mindre .
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Nu ligger ju mitt plåtslageri som jag driver i samma kommun som husbygget är , så jag känner rätt många byggare runt omkring i kommunen , dock inte den som byggt huset . och det går att bygga för 10 miljoner enligt de flesta jag pratat med. några andra funderingar du har som jag kan hjälpa till med? så fråga påK karlbrutal skrev:
Hur dålig får en yrkesman inom betonggjutning vara egentligen ?
Höjdskillnader på 46 mm 😳
Hoppas verkligen inte köparna fick "extrakostnader" för alla kassa gjutningar, utan att den kostnaden åtminstone hamnade på entreprenören...Han har väl köpt "färdig godkänd yta" & inte att entreprenören gick på timme.
Halvcoolt hus även det "blir lite förmycket", & borde räckt med ca 12 milj för byggnaden isig.
& va fan carporten !....Coolt i Miami eller i Spanien, men i Sverige höst/vinter/vår njaaaa.
Höjdskillnader på 46 mm 😳
Hoppas verkligen inte köparna fick "extrakostnader" för alla kassa gjutningar, utan att den kostnaden åtminstone hamnade på entreprenören...Han har väl köpt "färdig godkänd yta" & inte att entreprenören gick på timme.
Halvcoolt hus även det "blir lite förmycket", & borde räckt med ca 12 milj för byggnaden isig.
& va fan carporten !....Coolt i Miami eller i Spanien, men i Sverige höst/vinter/vår njaaaa.
Såvida inte huset är byggt helt i plåt så vet jag inte vad ditt yrke har för relevans i frågan. Jag kan garantera att det huset "garanterat" inte kan byggas för 10 miljoner.pelle plåttak skrev:
Nu ligger ju mitt plåtslageri som jag driver i samma kommun som husbygget är , så jag känner rätt många byggare runt omkring i kommunen , dock inte den som byggt huset . och det går att bygga för 10 miljoner enligt de flesta jag pratat med. några andra funderingar du har som jag kan hjälpa till med? så fråga på
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Det har du helt rätt i att mitt yrke inte har nån som helst relevans i frågan. Det har jag ju inte påstått heller . Men kan du inte förstå sambandet mellan jag driver företag i samma kommun och har flera kunder som är byggare och bygger hus i kommunen och som framgår av mitt förra inlägg så föreslår jag att du läser mitt förra inlägg en gång till.K karlbrutal skrev:
Sen kan du fundera resten av helgen, om du fortfarande inte fattat vad jag skrivit.
Du behöver inte återkoppla när du fattat .
Trevlig Lördag.
Klicka här för att svara