36 143 läst ·
178 svar
36k läst
178 svar
Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Ja, jag lägger hans svar här rakt av:
"Det här är vårt villkor för hemförsäkring
Normalt sett får man aldrig ersättning för den byggdel som orsakat läckaget- rör eller till exempel yt/tätskikt (keramik med bakomliggande tätskikt) ersättning får man för följdskadan som läckaget orsakat,
Men… om man har tecknat en bostadsrättsförsäkring utöver hemförsäkringen, så kan man även få betalt även för yt/tätskikt trots att det är den byggnadsdelen som orsakat läckaget, under förutsättning:
K.9 Bostadsrättsförsäkring.
Hemförsäkring H25
F.2.2 Läckage
"
"Det här är vårt villkor för hemförsäkring
Normalt sett får man aldrig ersättning för den byggdel som orsakat läckaget- rör eller till exempel yt/tätskikt (keramik med bakomliggande tätskikt) ersättning får man för följdskadan som läckaget orsakat,
Men… om man har tecknat en bostadsrättsförsäkring utöver hemförsäkringen, så kan man även få betalt även för yt/tätskikt trots att det är den byggnadsdelen som orsakat läckaget, under förutsättning:
K.9 Bostadsrättsförsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemförsäkring H25
F.2.2 Läckage
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"
Stämmer inte med informationen jag fått av Länsförsäkringar. I telefonsamtal svarade de precis som i denna artikel. Men när vi sena ville ha det skriftligt så backade de och i villkoren står det:
"K.8.3 Ytskikt och tätskikt Försäkringen gäller för ytskikt och tätskikt vid en ersättningsbar läckage skada enligt avsnittet F.2.2 Läckage. En förutsättning är att arbetet med ytskikt och tätskikt har utförts av behörig entreprenör som lämnat kvalitetsdokument, utan avvikelse, från tiden för utförandet."
När jag ringde tillbaka sa de att de i princip följer de riktlinjer från BBV men inte moment som rör just skador i yt- och tätskikt. Inte ens om du själv skulle vara byggingenjör utbildad i BKR. Du får såklart inte utfärda certifikat till dig själv. Men du måste ha det lilla pappret att visa upp för att försäkringen ska gälla. I vårt fall behöver vi alltså anlita en firma vars kompetens är en osäker variabel trots att vi själva har all kompetens som behövs. Jag har påpekat tramset i villkoren för Länsförsäkringar men de håller fast vid sin hållning.
"K.8.3 Ytskikt och tätskikt Försäkringen gäller för ytskikt och tätskikt vid en ersättningsbar läckage skada enligt avsnittet F.2.2 Läckage. En förutsättning är att arbetet med ytskikt och tätskikt har utförts av behörig entreprenör som lämnat kvalitetsdokument, utan avvikelse, från tiden för utförandet."
När jag ringde tillbaka sa de att de i princip följer de riktlinjer från BBV men inte moment som rör just skador i yt- och tätskikt. Inte ens om du själv skulle vara byggingenjör utbildad i BKR. Du får såklart inte utfärda certifikat till dig själv. Men du måste ha det lilla pappret att visa upp för att försäkringen ska gälla. I vårt fall behöver vi alltså anlita en firma vars kompetens är en osäker variabel trots att vi själva har all kompetens som behövs. Jag har påpekat tramset i villkoren för Länsförsäkringar men de håller fast vid sin hållning.
Byt försäkringsbolag.E emiluttke skrev:Stämmer inte med informationen jag fått av Länsförsäkringar. I telefonsamtal svarade de precis som i denna artikel. Men när vi sena ville ha det skriftligt så backade de och i villkoren står det:
Det är väl egentligen för att de vill ha en motpart där de säger till dig att reklamera jobbet till dem istället för att försäkringen ska ta det.
Är ett jobb gjort enligt reglerna kan det väl i princip inte bli vattenskada nuförtiden, utan då är det antingen fel på materialet eller utförandet och försäkringen ger dig inget utan du ska stämma leverantören.
Är ett jobb gjort enligt reglerna kan det väl i princip inte bli vattenskada nuförtiden, utan då är det antingen fel på materialet eller utförandet och försäkringen ger dig inget utan du ska stämma leverantören.
Du har nog rätt. Men lurigt att de svarar det motsatta till Byggahus.A ajn82 skrev:Det är väl egentligen för att de vill ha en motpart där de säger till dig att reklamera jobbet till dem istället för att försäkringen ska ta det.
De vill väl inte berätta för kunderna att det inte finns några scenarion där de faktiskt får ersättning.. för efter 10 år när reklamationsrätten passerat är väl avskrivningen så stor att det inte blir någon nämnvärd ersättning ändå
K.8.3 är ett villkor för allrisktillägget "Allrisk byggnad".E emiluttke skrev:
Lite oklart vad det tillför utöver grundvillkoret F.2.2, kanske att även ytskikt och tätskikt ersätts trots att det är orsaken till skadan? I övrigt bör dock skadan vara ersättningsbar även utan intyg(?)
https://www.lansforsakringar.se/4a1...l/dokument/villkor/01611-villkor-villahem.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Det är snarare tvärtom, det är först efter ungefär 10 år som åldersavdraget börjar räknas när det gäller t.ex. kakel och dess tätskikt.A ajn82 skrev:
Klicka här för att svara