Om de kunde man inte med ett grannmedgivande söka bygglov i efterhand för en vanlig byggnad?
Känns som en billigare alternativ än att processa. Men man grannarna kanske inte ville ge ett medgivande.
 
det var väl kommunen som var granne! o de följer sin principer.
 
Claes Sörmland
M mattoys skrev:
Om de kunde man inte med ett grannmedgivande söka bygglov i efterhand för en vanlig byggnad?
Känns som en billigare alternativ än att processa. Men man grannarna kanske inte ville ge ett medgivande.
Det var väl planstridigt med detta hus vad jag minns. Så bygglov kunde inte ges i efterhand.

Det är ofta så, att bygglov inte är lösningen p g a detaljplan. Sedan 1 dec liberaliserades ju bygglovsreglerna något så mindre avvikelse kan ibland ges nu som inte gick förr. T ex om planen är gammal och utdaterad.
 
Handlar det inte om att kommunen efter lagändringen får lov att ge grannmedgivande för allmänplats?
 
  • Gilla
lutorm och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
det var väl kommunen som var granne! o de följer sin principer.
De följde lagtexten. Och nu när lagtexten ändrats kan de ändra sitt beslut.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Någon som vet vilken lagändring gjorde att det var okej nu men inte tidigare?
 
  • Gilla
Stenko och 1 till
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Någon som vet vilken lagändring gjorde att det var okej nu men inte tidigare?
Att kommunen nu kan ge tillstånd att bygga närmare än 4.5 m från tomtgräns till allmän plats (som t.ex. en park). Tidigare har man resonerat så att kommunen inte kan representera alla kommuninvånare i att ge tillstånd till ett sånt avsteg från reglerna, men nu är det OK.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
det var väl kommunen som var granne! o de följer sin principer.
Kommunen har sina principer en av dessa är att följa lagen.
 
  • Haha
b8q
  • Laddar…
P
Jag undrar hur mycket den här processen har kostat attefallsbyggarna …
 
Jag å min sida undrar hur mycket den här processen kostat samhället/ kommunen?
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Ja, kommunala byråkrater kan vara rätt så styvnackade. Det är ju inte deras egna pengar de gör av med.
 
P pmd skrev:
Ja, kommunala byråkrater kan vara rätt så styvnackade. Det är ju inte deras egna pengar de gör av med.
Å andra sidan kan dom ju inte ta beslut som går emot lagen, eller ?
 
P
Nej, det får de förstås inte göra, men lagen kan vara ganska flexibel ibland med gott om tolkningsutrymme och förekomst av dispenser och andra former av undantag.
Jag har fått intrycket att just bygglagstiftningen har gott om sånt (men jag är inte jurist).
 
P pmd skrev:
Nej, det får de förstås inte göra, men lagen kan vara ganska flexibel ibland med gott om tolkningsutrymme och förekomst av dispenser och andra former av undantag.
Jag har fått intrycket att just bygglagstiftningen har gott om sånt (men jag är inte jurist).
Jo det kan finnasutrymme för s.k. "mindre avvikelser"

Men just i fallet med de gamla attefallreglerna så var det tydligt: mer än 4,5m från tomgräns eller godkännande av granne krävdes. Inga cm hiut eller dit, utan var det mindre än 4,5 så var det inte en attefallare. Kommuner fick inte ge sådant tillstånd utan bara privata grannar.
Och är det inte attefallshus så är det bygglov, och i just det aktuella fallet kunde bygglov inte ges har jag för mig (kommer inte ihåg varför)
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.