1 956 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Lagändring räddar attefallshus för nära tomtgräns
På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Nya byggreglerna räddar attefallshuset som stod för nära tomtgränsen.
Du kan läsa artikeln här: Lagändring räddar attefallshus för nära tomtgräns
Du kan läsa artikeln här: Lagändring räddar attefallshus för nära tomtgräns
det var väl kommunen som var granne! o de följer sin principer.
Det var väl planstridigt med detta hus vad jag minns. Så bygglov kunde inte ges i efterhand.M mattoys skrev:
Det är ofta så, att bygglov inte är lösningen p g a detaljplan. Sedan 1 dec liberaliserades ju bygglovsreglerna något så mindre avvikelse kan ibland ges nu som inte gick förr. T ex om planen är gammal och utdaterad.
Att kommunen nu kan ge tillstånd att bygga närmare än 4.5 m från tomtgräns till allmän plats (som t.ex. en park). Tidigare har man resonerat så att kommunen inte kan representera alla kommuninvånare i att ge tillstånd till ett sånt avsteg från reglerna, men nu är det OK.T Tinototem skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Nej, det får de förstås inte göra, men lagen kan vara ganska flexibel ibland med gott om tolkningsutrymme och förekomst av dispenser och andra former av undantag.
Jag har fått intrycket att just bygglagstiftningen har gott om sånt (men jag är inte jurist).
Jag har fått intrycket att just bygglagstiftningen har gott om sånt (men jag är inte jurist).
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Jo det kan finnasutrymme för s.k. "mindre avvikelser"P pmd skrev:
Men just i fallet med de gamla attefallreglerna så var det tydligt: mer än 4,5m från tomgräns eller godkännande av granne krävdes. Inga cm hiut eller dit, utan var det mindre än 4,5 så var det inte en attefallare. Kommuner fick inte ge sådant tillstånd utan bara privata grannar.
Och är det inte attefallshus så är det bygglov, och i just det aktuella fallet kunde bygglov inte ges har jag för mig (kommer inte ihåg varför)
Redigerat:
Klicka här för att svara