F Freda skrev:
Så du menar på fullt allvar att innan man skriver något på detta forum så bör man Googla ihjäl sig i jakten på eventuella original artiklar?

För egen del tyckte jag väl att det räckte med att läsa artiklarna som skrivits av skribenten för forumet (Byggahus.se's egen skribent)
Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att den artikeln innehåller så grova felaktigheter.

Men men, man lär så länge man lever.
Det här är ingen nyhet, det har behandlats här på BH tidigare
https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-tomtgraens-maste-rivas.512320/post-5636903

Men det är slarvigt skrivet ...

D Dilato skrev:
Det här är ingen nyhet, det har behandlats här på BH tidigare
[länk]

Men det är slarvigt skrivet ...
Till skillnad från vissa så har jag ett liv utanför detta forum och läser absolut inte alla trådar...
Önskar dig lycka till.

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Till skillnad från vissa så har jag ett liv utanför detta forum och läser absolut inte alla trådar...
Önskar dig lycka till.
För att ge lite perspektiv.

Det har skrivits mycket om detta, så det är ett välkänt fall.

Men olyckligtvis står det fel info i en bildtext i en artikel. Så självklart blir det missförstånd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är väl lite anmärkningsvärt att inte bildtexten i artikeln rättas.

K Kane skrev:
[bild]
Om man fortsätter läsa i samma artikel så står det:
Skärmdump från Byggahus.se med markerad text om ett hus 34 cm från gränsen som bryter mot byggbestämmelser.

D Dilato skrev:
Om man fortsätter läsa i samma artikel så står det:
[bild]
Jo. Men nu svarade jag på en kommentar att det inte stått "34 cm från tomtgränsen".

K Kane skrev:
Jo. Men nu svarade jag på en kommentar att det inte stått "34 cm från tomtgränsen".
Jag vet, det har och står "34 cm från tomtgränsen" i början av artikeln, och sedan står det "34 cm fel".
Slarvigt.

D Dilato skrev:
Om man sett bilderna från originalartikeln är det uppenbart att det finns mycket mer än 34 cm mellan huset och fastighetsgränsen.
Felet är en trädstams tjocklek eftersom staketet sitter på fel sida träden.
Varför man har en åsikt utan att känna till fakta begriper jag inte 🤔
[bild]
Ska man vara petig syns väl ingen fastighetsgräns på bilden? Endast ett staket… Även om du har rätt i sak så faller argumentet

Y YuGi skrev:
Endast ett staket…
Som står fel.

Det är byggt för stort och på fel plats och bygglov kan inte ges eftersom det strider mot detaljplan.

Från länsstyrelsens beslut:

Ärendet gäller en lovbefriad komplementbyggnad (så kallad Attefallsbyggnad). Startbesked gavs den 12 mars 2021. Vid lägeskontroll inför slutbesked konstaterades att byggnaden avvek från startbeskedet avseende placering, storlek och golvets plushöjd.
Byggnadsarean uppmättes till 30,2 kvm.
Byggnadens placering är 4,16 meter från gräns mot naturmark istället för 4,5 meter
Nämnden beslutade därför, den 1 december 2021, att neka slutbesked för komplementbyggnaden. Beslutet överklagades och överklagan avslogs.

Nämnden har bedömt att det inte går att ge bygglov då åtgärden strider mot detaljplanen. Nämnden har vidare bedömt att den överskridna byggnadsarean troligen hade kunnat accepteras om det endast var den som skiljde sig från startbeskedet. Byggnadens placering 4,16 meter från Smådalarö kan dock inte godkännas av kommunen som ”granne” då marken är ”allmän plats, natur” enligt detaljplanen.

Verkar löst nu.

Artikel i SVT Text om ett omstritt attefallshus som får stå kvar efter lagändring. Haninge kommun krävde flytt på grund av avståndsöverträdelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Är det en konsekvens av förändringarna i PBL? Kommunen som granne kunde nu godkänna att den placerades närmare 4,5 meter närmare gräns?

Claes Sörmland
VLJ VLJ skrev:
Är det en konsekvens av förändringarna i PBL? Kommunen som granne kunde nu godkänna att den placerades närmare 4,5 meter närmare gräns?
JA! Regeringen gjorde det rätta och justerade PBL så att eländet som domstolsväsendet hade skapat löstes.

• Gilla
S_lund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.