13 583 läst ·
102 svar
14k läst
102 svar
Länsstyrelsen: Attefallshuset står 34 cm fel och måste rivas
Det här är ingen nyhet, det har behandlats här på BH tidigareF Freda skrev:Så du menar på fullt allvar att innan man skriver något på detta forum så bör man Googla ihjäl sig i jakten på eventuella original artiklar?
För egen del tyckte jag väl att det räckte med att läsa artiklarna som skrivits av skribenten för forumet (Byggahus.se's egen skribent)
Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att den artikeln innehåller så grova felaktigheter.
Men men, man lär så länge man lever.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-tomtgraens-maste-rivas.512320/post-5636903
Men det är slarvigt skrivet ...
För att ge lite perspektiv.F Freda skrev:
Det har skrivits mycket om detta, så det är ett välkänt fall.
Men olyckligtvis står det fel info i en bildtext i en artikel. Så självklart blir det missförstånd.
Ska man vara petig syns väl ingen fastighetsgräns på bilden? Endast ett staket… Även om du har rätt i sak så faller argumentetD Dilato skrev:
Det är byggt för stort och på fel plats och bygglov kan inte ges eftersom det strider mot detaljplan.
Från länsstyrelsens beslut:
Ärendet gäller en lovbefriad komplementbyggnad (så kallad Attefallsbyggnad). Startbesked gavs den 12 mars 2021. Vid lägeskontroll inför slutbesked konstaterades att byggnaden avvek från startbeskedet avseende placering, storlek och golvets plushöjd.
Byggnadsarean uppmättes till 30,2 kvm.
Byggnadens placering är 4,16 meter från gräns mot naturmark istället för 4,5 meter
Nämnden beslutade därför, den 1 december 2021, att neka slutbesked för komplementbyggnaden. Beslutet överklagades och överklagan avslogs.
Nämnden har bedömt att det inte går att ge bygglov då åtgärden strider mot detaljplanen. Nämnden har vidare bedömt att den överskridna byggnadsarean troligen hade kunnat accepteras om det endast var den som skiljde sig från startbeskedet. Byggnadens placering 4,16 meter från Smådalarö kan dock inte godkännas av kommunen som ”granne” då marken är ”allmän plats, natur” enligt detaljplanen.
Från länsstyrelsens beslut:
Ärendet gäller en lovbefriad komplementbyggnad (så kallad Attefallsbyggnad). Startbesked gavs den 12 mars 2021. Vid lägeskontroll inför slutbesked konstaterades att byggnaden avvek från startbeskedet avseende placering, storlek och golvets plushöjd.
Byggnadsarean uppmättes till 30,2 kvm.
Byggnadens placering är 4,16 meter från gräns mot naturmark istället för 4,5 meter
Nämnden beslutade därför, den 1 december 2021, att neka slutbesked för komplementbyggnaden. Beslutet överklagades och överklagan avslogs.
Nämnden har bedömt att det inte går att ge bygglov då åtgärden strider mot detaljplanen. Nämnden har vidare bedömt att den överskridna byggnadsarean troligen hade kunnat accepteras om det endast var den som skiljde sig från startbeskedet. Byggnadens placering 4,16 meter från Smådalarö kan dock inte godkännas av kommunen som ”granne” då marken är ”allmän plats, natur” enligt detaljplanen.
Klicka här för att svara