16 133 läst ·
65 svar
16k läst
65 svar
Risk för legionella om du sänker temperaturen i varmvattenberedaren
Fast enligt den här tråden som jag startade, där jag efterlyser villafall av sjukdomen, så hävdas det ju det saknas på grund av att mörkertalet är så stort och att väldigt många inte ens är medvetna om att de haft Legionella.C cpalm skrev:
Jag är för övrigt fortfarande intresserad av dokumenterade fall i enfamiljshus.
https://www.byggahus.se/forum/threads/legionella-i-en-villa.562826/
Redigerat:
Nja, det är väl ändå inte riktigt vad som står där...Guzzi skrev:
Att man har antikroppar eller insjuknat i Pontiacfeber är inte samma sak som att man genomgått sjukdomen Legionella där bakterien fått fäste i lungorna.
Håller vattnet 52 grader så får man inte legionella. Att vattnet skall vara varmare är för att ta död på bakterierna i rören efter beredaren och det tar längre tid ju kallare vattnet är fram till den nivå då tillväxt faktiskt gynnas. Ju högre temp desto mindre risk helt enkelt och det är detta som rekommendationerna för legionella är baserade på. De som skriver rekommendationerna kan inte veta vilka de lokala förutsättningarna är, men det är ytterst sällan som 52 grader innebär problem i en villa än skulle jag vilja påstå i alla fall. Men naturligtvis kan det inträffa beroende på hur huset är byggt (längd på ledningar, avstickare simningen används osv).
Vi tolkar det nog lite olika.C cpalm skrev:
Första svaret i tråden med "Jo det är nog ett stort mörkertal för villor och Legionella" tolkar jag som att det spekuleras i att det är ett stort mörkertal vad det gäller villor och Legionella.
I andra svaret ger BirgitS en rimlig förklaring på varför man inte hör talas om fallen i media. (Hon ger även en del exempel men inget som jag riktigt tycker passar in på min frågeställning för tråden. Dock alltid tacksam för hennes input i sjukvårdsfrågor.)
Jaja, jag håller med om att diagnosticerad Legionärssjuka är en allvarlig sjukdom. Absolut. Någonstans runt 10% dödlighet. Men så var det ju det där med mörkertalet... minns diskussionerna här på forumet kring Covid vad man egentligen dog av. Om jag frågar den där tjänsten man inte får använda här på forumet så spekulerar den i att mörkertalet ligger någonstans mellan 3-10 och ger faktiskt riktigt rimliga förklaringar till detta.
Den hävdar vidare att det finns inga svenska rapporter om fall på grund av att man inte toppat varmvattnet. Men vi får väl värdera det därefter, särskilt med tanke på omfattningen av det förmodade mörkertalet. Frågeställningen kvarstår, i alla fall för min del.
Redigerat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella
Man behöver komma över 50 grader. Men det är inte i VVB som man får problemet, det är i delar av vatten systemet där det är halvvarmt, men inte spolas igenom frekvent.
Jag är ytterst bekväm med mina ninst 57 grader minst ett par timmar i rad under varje dygn. Jag hade varit mindre bekväm med 52 grader, men om VVB håller det under större delen av tiden så är det inget problem heller.
30 grader varmt på sommaren och användning av en dusch som stått en vecka, då skulle jag vilja ha vatten på närmare 60 grader under ett par minuter i rören innan jag går in i den.
Man behöver komma över 50 grader. Men det är inte i VVB som man får problemet, det är i delar av vatten systemet där det är halvvarmt, men inte spolas igenom frekvent.
Jag är ytterst bekväm med mina ninst 57 grader minst ett par timmar i rad under varje dygn. Jag hade varit mindre bekväm med 52 grader, men om VVB håller det under större delen av tiden så är det inget problem heller.
30 grader varmt på sommaren och användning av en dusch som stått en vecka, då skulle jag vilja ha vatten på närmare 60 grader under ett par minuter i rören innan jag går in i den.
Trådstartar-rubriken är ett feltänk.
I stället för att sänka temperaturen i varmvattenberedaren så kan den höjas när el- och eller effektavgiften är fördelaktig. Då räcker kanske vattnet när elen inte bör gå in.
I stället för att sänka temperaturen i varmvattenberedaren så kan den höjas när el- och eller effektavgiften är fördelaktig. Då räcker kanske vattnet när elen inte bör gå in.
Redigerat:
Klicka här för att svara