1 170 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Kondens på insidan av fönster – orsaker och lösningar
På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
Varför bildas det kondens på insidan av fönstren och vad kan man göra åt det? Här går vi igenom de vanligaste orsakerna och ger förslag på vilka åtgärder som du kan göra.
Du kan läsa artikeln här: Kondens på insidan av fönster – orsaker och lösningar
Du kan läsa artikeln här: Kondens på insidan av fönster – orsaker och lösningar
Kan bara hålla med, ventilation är hela grejen.
Jag som nu bor i ett lätt överventilerat hus med frånluftvärmepump som är lite för stor för husets yta och med element under varje fönster, har aldrig haft kondens på fönsterna eller ens imma på spegeln i badrummet.
Jag som nu bor i ett lätt överventilerat hus med frånluftvärmepump som är lite för stor för husets yta och med element under varje fönster, har aldrig haft kondens på fönsterna eller ens imma på spegeln i badrummet.
Fick kondens på ett fönster, inte haft något problem tidigare. Blev först inte klok på hur det kunde bli så, plötsligt
Det visade sig att vi missat att få dit tätningslist just på det fönstret (efter ommålning).
När fönstret fick tätningslist försvann problemet direkt,
Så enkelt, när man väl kollade upp det, men så är det ju med allt när man hittar källan till problemet,
Det visade sig att vi missat att få dit tätningslist just på det fönstret (efter ommålning).
När fönstret fick tätningslist försvann problemet direkt,
Så enkelt, när man väl kollade upp det, men så är det ju med allt när man hittar källan till problemet,
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
Hade kondensproblem trots fuktstyrda ytterväggsventiler i badrum/wc och i sovrum. Installerade FTX (frånluft i 3 våtrum, tilluft i resten. Kör med lätt undertryck. Huset har B i energideklaration.) och har noll problem sedan dess.
Nja, mina fönster är monterade väldigt långt ut i fasaden (i liv med fasadbrädorna), så att karmen sticker ut utanför vindspärren/isoleringen, men jag har trots det inget problem med kondens på fönstren. Ventilationen är utmärkt (FTX), köksfläkten är stark samt att jag har silikonlister som tätning i fönstren, det är troligen någon/flera av de sakerna som gör att jag inte har några problem.
Nej. Det stämmer inte!J Jockebanan skrev:
Även jag satte mina fönster så långt ut som möjligt. Men inte har jag någon kondens för det. Har självdragsventilation.
Blir glaset kallt så blir det kondens, så enkelt är det, fast sitter man i Norrland utan luftfuktare med under 10% i RF så funns det ju inte någon fukt som kan kondensera, alternativt om man har hög luftväxling mot glaset så att det värms upp så blir det ingen kondens då heller.
I vårat hus satte de fönstren i liv med ytterpanelen och det isar och kondenserar i kanterna, FTX, golvvärme och moderna 3-glas SP-fönster.
På SP-fönster hävdar de att byggaren har satt dem för långt ut i kalla delen av väggen.
I vårat hus satte de fönstren i liv med ytterpanelen och det isar och kondenserar i kanterna, FTX, golvvärme och moderna 3-glas SP-fönster.
På SP-fönster hävdar de att byggaren har satt dem för långt ut i kalla delen av väggen.
Bor utanför Göteborg och den staden kan beskyllas för mycket, men låg luftfuktighet och kyla är inte det som kännetecknar lilla London.
Så uppenbarligen är det uppenbart att det uppenbarligen inte alltid bildas kondens trots att fönstren placeras allra längst ut.
Så uppenbarligen är det uppenbart att det uppenbarligen inte alltid bildas kondens trots att fönstren placeras allra längst ut.
Orsaken är golvvärme. Då blir det ingen varmluft som håller fönstren fria från kondens. Det stod i artikeln. Kan också bero på fönster i alu och/eller med alulister mellan fönsterrutorna. Stod också nämnt i artikeln.J Jockebanan skrev:
Eller dåliga eller felmonterade tätlister. Eller dålig drevning mellan karm och vägg.
Att bara säga att de sitter för långt ut är att göra det lätt för sig, vilket naturligtvis fönstertillverkaren säger/gör. Kanske har de fog för det om det är alufönster utan varmkant.
Jag har gamla kopplade fönster som sitter i liv med väggen/fasaden och har inga problem med kondens.
Jag tänker på mitt problem som tvådelat.
Eftersom några av bilderna kommer från min upplevelse, så tänker jag att jag kan dela den:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kondens-insida-fonster-varfor.564490/post-6440853
Som jag ser det är det en kombination av att jag bytte till fönster med en annan konstruktion, samt att ventilationen inte var helt optimal för detta.
Visst, man kan ju tycka att ventilationen var/är undermålig och att det är hela problemet, men samtidigt så hade jag inget problem med detta innan fönsterbytet.
Ingen mådde dåligt, inte heller huset.
Bara en reflektion av hur det kan bli när man gör konstruktionsförändringar utan att veta vad man ska fundera på, så det var absolut en bra erfarenhet.
Eftersom några av bilderna kommer från min upplevelse, så tänker jag att jag kan dela den:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kondens-insida-fonster-varfor.564490/post-6440853
Som jag ser det är det en kombination av att jag bytte till fönster med en annan konstruktion, samt att ventilationen inte var helt optimal för detta.
Visst, man kan ju tycka att ventilationen var/är undermålig och att det är hela problemet, men samtidigt så hade jag inget problem med detta innan fönsterbytet.
Ingen mådde dåligt, inte heller huset.
Bara en reflektion av hur det kan bli när man gör konstruktionsförändringar utan att veta vad man ska fundera på, så det var absolut en bra erfarenhet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden