A AndersS skrev:
Finns olika syften med att spara orörd skog, vi har i vår närhet två mindre områden med biotopskydd.
Vi har själva gallrat bland 75-åriga ekar för att låta vissa breda ut sig och få riktiga kronor.
Så beroende av skogens och markens förutsättningar kan den skötas på olika sätt.
Här lite blandat med yngre och äldre granskog där vi brukar vandra.
[bild]
Det där ser väl ut som en fullt gallringsbar produktionsskog i mina ögon.

F fribygg skrev:
Det där ser väl ut som en fullt gallringsbar produktionsskog i mina ögon.
Jo och den har precis gallrats, fotot var från i höstas.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jo och den har precis gallrats, fotot var från i höstas.
Nackdelen med att skydda med av produktionsskogen från rationellt brukande är ju mindre virkesproduktion, färre sågverk, pappersbruk, husfabriker, mindre pellets och ved dyrare bioenergi och på lite sikt minskat välstånd.
Jag är för att spara urskog i den mån sådan finns. Bruka produktionsskogen, kanske intensivare än i dag, hundra årig ekskog bör ju brukas enligt skogsvårdslagen oavsett om ägandet är privat, statligt, kyrkan eller kommun och barrskog som på din bild bör ju gallras.

Finns många sätt att planera för en skogsfastighet utifrån skogsbruksplan och de förutsättningar som finns, även geografiskt i landet. Mycket förenklat brukar jag dela in det i tre områden som är produktion, sedan vissa områden med natur mera anpassad för oss människor och gynna bär/svamp/stigar och strandområden, samt djurliv/växter/biotop (skogsstyrelsen har lite annan indelning)
Och sedan planeras hela fastigheten utifrån det och hur det ska skötas.
"Gammelskog" skapas utifrån att man bestämmer vilka områden som ska få vara/bli det, men då utifrån kommande generationer och vad det sedan blir av det vet man inte. Sker sedan en försäljning av fastigheten så kan det vara den delen som först avverkas då det inte finns någon historia bakom den att någon tidigare i släkten bevarad det.

Nissens
J jawen skrev:
Man hyr in en kille med mobilt sågverk & 3 timmar senare är eken uppsågad precis som man önskar.
Det är inte svårare än så " att förädla" en stor ek, & troligtvis inga svårigheter att få ut 20 tkr för denna.
Visst, men vad tror du en sådan kille kostar inklusive resa och timkostnader etc?
Sedan kanske man inte vill ha de förädlade delarna liggande ute i naturen, sannolikt behöver man transport och någonstans att lagra dom. Skall man sedan sälja dom så får man antingen kontakta någon återförsäljare eller lägga tid på att göra det själv.
J jawen skrev:
En bot för kommunen om ynka 10 tkr är skrattretande & ett hån i mina ögon sett, borde varit 200 tkr per Ek så det svider lite mer för en kommun att "bryta mot lagen".
Trams, du verkar inte ha koll på hur lite ett obearbetat träd är värt.
Jag äger en del skog, och hade dina fantasisiffror varit verklighet hade jag i stort sett varit miljardär nu. 😂😂
J jawen skrev:
Hur många i Sverige som har nästan sjöutsikt, skulle inte ta den boten & bara såga ned dom 20 träd "som står i vägen" för sjöutsikten?
Böta 200 tkr men samtidigt höja husets värde med < 1,5 milj+....Logiskt? nej.
Du verkar leva i en pseudovärld. Hur kan du ha fått för dig att träd på rot är så värdefulla? 😂😂

RoTe
Har ni precis förklarat att ett sågverk aldrig kan gå med vinst? 🤔

Nissens Nissens skrev:
Visst, men vad tror du en sådan kille kostar inklusive resa och timkostnader etc?
Sedan kanske man inte vill ha de förädlade delarna liggande ute i naturen, sannolikt behöver man transport och någonstans att lagra dom. Skall man sedan sälja dom så får man antingen kontakta någon återförsäljare eller lägga tid på att göra det själv.
Eftersom jag vid flera tillfällen använt en kille med mobilt sågverk, så tror jag inte utan jag vet!
& några mellanlägg & en presenning räcker som förvaring, & varför skulle man transportera i väg det uppsågade trädet på "en dyr" förvaring??

Nissens Nissens skrev:
Trams, du verkar inte ha koll på hur lite ett obearbetat träd är värt.
Jag äger en del skog, och hade dina fantasisiffror varit verklighet hade jag i stort sett varit miljardär nu. 😂😂
Jag äger också massa skogsmark som förfäderna haft sedan över 400 år, så jag vet exakt vad värdet på avverkning är...även markberedning & återplantering!
& att du ens jämför priset för ett träd vid ett skiftesavverkning (långt ute i skogen ingenstans), med en gigantisk gammal Ek på din tomt, är ungefär som att jämföra silver med guld.

Större Ekar är en helt annan sak!
Men det verkar du inte ha förmågan att förstå.

Nissens Nissens skrev:
Du verkar leva i en pseudovärld. Hur kan du ha fått för dig att träd på rot är så värdefulla? 😂😂
Du säger "träd på rot" fast detta är något helt annat, vilket påvisar din okunskap.
Fast du vet säkert inte heller varför vissa träd kallas ädelträ, så att ens diskutera med dig är lönlöst.
Och du blir inte "per automatik" kunnig om virke, bara för att du äger en liten "skogsplätt" någonstans!

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Ja herre gud vilken tråd, folk som knappt ens varit i en skog sitter och pratar som experter

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J jawen skrev:
Eftersom jag vid flera tillfällen använt en kille med mobilt sågverk, så tror jag inte utan jag vet!
& några mellanlägg & en presenning räcker som förvaring, & varför skulle man transportera i väg det uppsågade trädet på "en dyr" förvaring??
Berätta då vad det kostar att anlita en snubbe med mobilt sågverk. Inklusive resekostnader, ställtider, maskintid och man-tid.

Vad menar du med ”dyr förvaring” naturligtvis måste man ha en lokal att förvara materialet i. Helst en välventilerad så att virket kan torka på ett bra sätt.

Kom igen nu, håll oss inte på sträckbänken längre - berätta nu vad priserna är. 😊
J jawen skrev:
Jag äger också massa skogsmark som förfäderna haft sedan över 400 år, så jag vet exakt vad värdet på avverkning är...även markberedning & återplantering!
Vad har förfäder med detta att göra? Berätta gärna mer om priser och kostnader!
J jawen skrev:
& att du ens jämför priset för ett träd vid ett skiftesavverkning (långt ute i skogen ingenstans), med en gigantisk gammal Ek på din tomt, är ungefär som att jämföra silver med guld.
Du vet absolut ingenting om vad jag har för träd i min skog. Upplysningsvis råkar det finnas ett par partier med ekskog…
J jawen skrev:
Större Ekar är en helt annan sak!
Men det verkar du inte ha förmågan att förstå.
Jo, jag har som sagt ett gäng ekar också. Berätta gärna för mig var jag kan få betalt flera hundra tusen per träd, jag kommer att ringa dom direkt!
J jawen skrev:
Du säger "träd på rot" fast detta är något helt annat, vilket påvisar din okunskap.
Nä, det var ju på rot… eller vad var det på menar du?
J jawen skrev:
Fast du vet säkert inte heller varför vissa träd kallas ädelträ, så att ens diskutera med dig är lönlöst.
Som sagt jag äger ett gäng (på rot)
J jawen skrev:
Och du blir inte "per automatik" kunnig om virke, bara för att du äger en liten "skogsplätt" någonstans!
Det är ingen skogsplätt, det är en skog med några sjöar, tallskog, blandskog och några partier med ek.

Nu ser jag fram emot att få siffror från dig och kontaktuppgifter till en uppköpare. Jag ser fram emot att se hundratals miljoner rulla in!! 😊😊

Detta är verkligen en glad överraskning som jag inte såg komma! 💸💰

Nissens Nissens skrev:
Berätta då vad det kostar att anlita en snubbe med mobilt sågverk. Inklusive resekostnader, ställtider, maskintid och man-tid.

Vad menar du med ”dyr förvaring” naturligtvis måste man ha en lokal att förvara materialet i. Helst en välventilerad så att virket kan torka på ett bra sätt.
Redan svarat på det i inlägg #21 & #25
Räcker inte ventilationen som finns utomhus menar du?, eller har yrkesmän som jobbat med stock & bräder gjort fel i 300 år.
Nissens Nissens skrev:
Du vet absolut ingenting om vad jag har för träd i min skog. Upplysningsvis råkar det finnas ett par partier med ekskog
Man säger skiften om skog.....partier ähh.
Nissens Nissens skrev:
Berätta gärna för mig var jag kan få betalt flera hundra tusen per träd
Flera 100-tusen per träd?
Vart skrev jag det menar du?

Och har du fina stora gamla Ekar, & förädlar dessa så får du bra betalt.
Kostnad för plank av ek varierar självklart kraftigt beroende på dimensioner och kvalitet, men för ohyvlat snickerivirke ligger priset ofta mellan 15 000 och 25 000 kr per m3

Stora gamla ekar är rätt ofta runt 3 m3
Du som skogsägare borde ju veta detta, om du är intresserad av din skog.
Försök få tag på ekplank eller Ekstolpar, så får du se vilka priser det är (om du ens hittar några till salu)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.