P
pmd: [citat] Vad som har hänt (eller inte hänt) i forntiden spelar inte så stor roll för sannolikheten för vad som kan hända i framtiden. Världen ändras och är nu ganska mycket annorlunda än för bara 30 år sen. [citat] Jag preppar inte överdrivet mycket, men jag tycker att det är bra att ha tänkt på vad man bör göra i en kris eller ett krig. Då behöver man (förhoppningsvis) inte
449 svar · 28,2k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] Vi drar alltid fram kabel till växelriktaren. Men oftast blir det en länk från tex boningshuset till ladugården där växelriktaren sitter. Vi använder Ubiquitis produkter där. Loco5 är prisvärda. WiFi är alternativ 2 för oss.
12 svar · 1,9k läst
G
genstruktur: [citat] Jo, jag köpte en Yuka 3000 igår och det var för jäkla smidigt att slippa börja gräva ner kabel. Vallade roboten runt tomtgränsen i kanske 10 min. La till tre no-go zoner och sen var det bara att tuta och köra. Efter en timmes klippning kom jag på att det nog hade varit smart med en no-go zon ytterligare, och slapp då gräva upp kabeln igen 😊.
49 svar · 12,1k läst
P
PRLS: [citat] Reglerna är så pass hårda mot genomföringar att det mesta oftast måste bytas ut (VS-värme/sanitet). Håller man på och fulpetar hemma själv går det mesta att lösa om man inte bryr sig om avvikelser och regelverk, men det går inte att hålla på så som företagare. Avlopp går ofta att spara delvis (om avsättningsmåtten är OK med nya standarder) med undantag för brunn, som
11 svar · 1,7k läst
Redaktionen
Redaktionen: Skatteverket får in uppgifter om uthyrning från digitala plattformar, men de förs inte alltid automatiskt över till deklarationen. Du kan läsa artikeln här: Skatteverket: Glöm inte deklarera uthyrning av bostad
0 svar · 219 läst
A
AndersS: Det ramlar ju in liknade falska krav på betalning/fakturor/etc lite då och då i mejlen, vissa hamnar direkt i skräppost. Har aldrig gjort något annat än kastat under de åren som varit sedan det började. Och aldrig har det gått vidare. Senast i måndags kom en av dessa med avsändare Schenker, hade i helgen dessutom beställt varor som skulle levereras i början av veckan. Men genom att
12 svar · 1,0k läst
M
MrsForest: [citat] Vi bytte avlopp 2025 och betalade häften var. Vi bor i Q-märkt område och får inte bygga något som är högre än 1 m så att grannen skulle sälja halva tomten till exploatör är knappast aktuellt :)
58 svar · 13,2k läst
A
AndersbcD: [citat] 5-6tim/m2 för plattsättaren (exkl flytspackling golv), då har man ett mkt komplicerat mönster med små plattor och mkt skärning. Knappast ett ”normalt badrum”, arbetet kan lika gärna göras på ca 3tim/m2.
24 svar · 14,1k läst
·
J
J00: [citat] Det tror jag inte, det handlar nog om rättigheter men som jag skrev så är det nog mer i amerikanska produktioner. Ganska ovanligt med dyrbar konst i alla medelmåttiga hem. Undantag förkommer säkert.
37 svar · 5,2k läst
P
ptk: Mässingsväggen i duschen ser ut att vara i olika stycken, det är inte en hel plåt eller? Då måste man väl ha tätskikt bakom enligt BKR/GVK? Vad utgör då underlaget under mässingsplåten i duschen?
8 svar · 2,7k läst
Magnus E K
Magnus E K: Antalet anläggningar fortsätter öka men utbyggnaden minskar. Får se hur många år det tar innan även antalet anläggningar börjar minska.
2 svar · 745 läst
D
Dilato: [citat] Man gör det tydligen inte nu (för det är så himla dyrt) och det var mycket värre förr. En storm och strömavbrott är legio... Stormen Gudrun 20+ år sedan hade jag avbrott i tre dygn..i Torslanda Göteborg där inte en luftledning fanns inom flera mils avstånd.
64 svar · 3,5k läst
·
K
karlmb: [citat] Precis!
35 svar · 29,1k läst
jarlh
jarlh: [citat] Kolla datumet för trådstart!
34 svar · 6,4k läst
·
Vrana
Vrana: Kaklet på golvet i köket, tillika kaklet på väggarna var ju förtrollande fint. Någon som vet var det finns att få fatt på?
56 svar · 7,0k läst
·
G
gmogmo: [citat] Pmd är ute efter att överbesserwissra besserwissern.
80 svar · 4,2k läst
·
E
Evakatarina: Med största sannolikhet är det vår kalleanka-kommun som inte klarar av någonting som är igång igen…
19 svar · 4,0k läst
S
Snidarn: [citat] Man brukar använda rostfri A2-klassad trallskruv. Denna produkt anger att den är ”rostfri” med C4 ytbeläggning, vilket verkar som gallimatias. En skruv av rostfritt stål behöver ingen ytbeläggning.
25 svar · 3,3k läst
·
O
O: Citerar artikeln: [citat] Så vad är poängen med artikeln?
1 svar · 360 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Man kan tro vad man vill. Ingen av oss vet. [citat] En motorväg 2 km bort som man då vare sig ser eller hör? Jag känner till ett område i Gävle som ligger mindre än 2 km från E4:an, och det är ett eftertraktat område. Ligger vinden på i fel riktning, kan man höra ett svagt brus från motorvägen.
71 svar · 3,3k läst
·
Redaktionen
Redaktionen: Från 1 april ändras bolånereglerna. Nu kan du låna mer vid köpet men får svårare att höja lånet i efterhand. Det påverkar inte minst dig som funderar på att renovera. Du kan läsa artikeln här: Nya bolåneregler 1 april: Dessa 3 saker gäller (och så påverkar det din renovering)
0 svar · 175 läst
F
fusion: Ynka 379kr i ersättning jan&feb 2026 för oss.... SE2
45 svar · 4,2k läst
P
Project Mellangården: [citat] Korrekt, detta hamnade helt fel!
10 svar · 1,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Tack, du har helt rätt. Nu har jag ändrat i texten.
2 svar · 630 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, vi ska uppdatera hantverkarpriserna en hantverkartyp i taget i fortsättningen.
24 svar · 3,5k läst
·
P
pmd: [citat] Läs inlägg #11.
382 svar · 13,6k läst
·
Fonjy
Fonjy: Man undrar ju när det kommer komma igång igen med detta bidraget. Själv har man ju utfört energieffektiviserande åtgärder (bytt till bergvärme) i tidsglappet mellan att det annonserades att det kommer bli en fortsättning på bidraget under 2026 och att man nu väntar på att det skall komma igång igen. Hoppas verkligen de tar med möjligheten att söka retroaktivt så man inte blir utan!
33 svar · 4,4k läst
·
P
Pligg85: Låga siffror. Såg det som helt naturligt att bygga eget och något som fler skulle göra. Få välja helt och hållet vad man vill ha och sen flytta dit, sälja gamla boendet till ett ungt par som i sin tur köpte sitt första hus. Tveka inte om man överväger att bygga, helt klart en kul resa.
3 svar · 272 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.