12 643 läst ·
16 svar
13k läst
16 svar
A-hus Villa Vinga
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 618 inlägg
Villa Vinga är hustillverkaren A-hus mest sålda hus. Vad får du för pengarna om du köper Vinga? Vi går igenom huset med hjälp av byggnadsingenjör Charlotte Andersson.
Du kan läsa artikeln här: A-hus Villa Vinga
Du kan läsa artikeln här: A-hus Villa Vinga
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Priset gäller Göteborgsområdet.
Verkar ju inte så pjåkigt totalt sett, så jag fokuserar på planlösningen och ser genast en dumhet.
Varför vetter inte toalettdörrren mot hallen? Fördelen med en separat toalett är ju att den ska vara lättillgänlig utifrån.
En öppen planlösning har väl sina fördelar när det gäller luftighet och kommunikationer, men det kan bli väldigt svårmöblerat med tanke på tv och högtalare. Här kan man visserligen dela av med väggar, men tack vara sneda vinklar blir det i så fall outnyttjade vrår.
Varför vetter inte toalettdörrren mot hallen? Fördelen med en separat toalett är ju att den ska vara lättillgänlig utifrån.
En öppen planlösning har väl sina fördelar när det gäller luftighet och kommunikationer, men det kan bli väldigt svårmöblerat med tanke på tv och högtalare. Här kan man visserligen dela av med väggar, men tack vara sneda vinklar blir det i så fall outnyttjade vrår.
A-hus svar rörande punkt 4 stämmer inte. Vi har mkt dåliga erfarenheter av A-hussäljare med eget bolag. Vi har betalat för totalentreprenad men inte fått en enda broschyr om konceptet. Säljaren verkar inte heller veta vad som ingår. Vi har dessutom betalat säljarens bolag 100 000 kr i sk bokningsavgift som säljaren hävdar är hans ersättning för projektering.
Toaletten har ju en dörr mot hallen!J-stedt skrev:Verkar ju inte så pjåkigt totalt sett, så jag fokuserar på planlösningen och ser genast en dumhet.
Varför vetter inte toalettdörrren mot hallen? Fördelen med en separat toalett är ju att den ska vara lättillgänlig utifrån.
En öppen planlösning har väl sina fördelar när det gäller luftighet och kommunikationer, men det kan bli väldigt svårmöblerat med tanke på tv och högtalare. Här kan man visserligen dela av med väggar, men tack vara sneda vinklar blir det i så fall outnyttjade vrår.
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Fint hus: roliga detaljer och kreativ planlösning.
Man kan fundera på att välja medium-höjd Kyl/Frys (120-140 cm) och skippa väggen bakom. Då får man en luftigare kök & hal som har potential att ge en riktigt "wow" faktor tack ytans storlek, form och stora fönster.
I planlösningen ser man att "master bedroom" blev "försvenskad" genom en extra dörr från badrummet till hallen. Inte så dumt om man kan låsa dörren inifrån.
Tycker priset känns helt OK för vad man får, inte konstigt att huset har blivit populärt.
Man kan fundera på att välja medium-höjd Kyl/Frys (120-140 cm) och skippa väggen bakom. Då får man en luftigare kök & hal som har potential att ge en riktigt "wow" faktor tack ytans storlek, form och stora fönster.
I planlösningen ser man att "master bedroom" blev "försvenskad" genom en extra dörr från badrummet till hallen. Inte så dumt om man kan låsa dörren inifrån.
Tycker priset känns helt OK för vad man får, inte konstigt att huset har blivit populärt.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
A-hus vill svara följande:Gbg-regionen skrev:A-hus svar rörande punkt 4 stämmer inte. Vi har mkt dåliga erfarenheter av A-hussäljare med eget bolag. Vi har betalat för totalentreprenad men inte fått en enda broschyr om konceptet. Säljaren verkar inte heller veta vad som ingår. Vi har dessutom betalat säljarens bolag 100 000 kr i sk bokningsavgift som säljaren hävdar är hans ersättning för projektering.
Vi har beställt ett Vinga. Fick priset som gällde 201412 1070000.
Vi har valt eget kök, Ballinglöv. Förändringar i planlösningen är
att vi flyttat kyl+frys till en ö ca 150 cm från kökets förlängning.
På dem skåp.
Där kyl+frys var planerad gör vi ett walk-in skafferi.
På baksidan av kyl-frys ön hänger vi upp TV.
Då avdelas köket något och man får matplats på ena sidan ön och vardagsrum på andra.
Ballinglöv säljaren var lyrisk över planlösningen av köket
Har inget negativt att säja om a-hus säljarna. De har hjälpt oss med både bygglov och upphandling av generalentreprenad.
Lite kass information om invändiga val gjorde att vi köper vitvaror på annat håll. Knappt nån bild på grejerna och ingen spec.
Umeå.
Vi har valt eget kök, Ballinglöv. Förändringar i planlösningen är
att vi flyttat kyl+frys till en ö ca 150 cm från kökets förlängning.
På dem skåp.
Där kyl+frys var planerad gör vi ett walk-in skafferi.
På baksidan av kyl-frys ön hänger vi upp TV.
Då avdelas köket något och man får matplats på ena sidan ön och vardagsrum på andra.
Ballinglöv säljaren var lyrisk över planlösningen av köket
Har inget negativt att säja om a-hus säljarna. De har hjälpt oss med både bygglov och upphandling av generalentreprenad.
Lite kass information om invändiga val gjorde att vi köper vitvaror på annat håll. Knappt nån bild på grejerna och ingen spec.
Umeå.
Mjae, toaletten har en dörr som vetter mot korridoren på andra sidan toaletten. Om någon liten kissnödig parvel ska till toaletten så måste den smutsa ner både framför kök och vardagsrum innan den är framme.
Genom att flytta dörren till där duschen nu sitter så har man förenklat det hela avsevärt.
Jag försöker anlägga logistiska aspekter på planlösningar, vilket man alltid bör göra. Man rör sig mest mellan entré, kök och toalett.
Genom att flytta dörren till där duschen nu sitter så har man förenklat det hela avsevärt.
Jag försöker anlägga logistiska aspekter på planlösningar, vilket man alltid bör göra. Man rör sig mest mellan entré, kök och toalett.
Om man nu ska se lite praktiskt på tillvaron så kan man ha synpunkter på badrummet.
Man kan förmoda att omgivningen kring badkaret är det som vid användning kommer att vara det mesta nedstänkta området, så varför ha detta just där alla måste passera?
Och varför ha toalettstolen allra längst in i hörnet?
Genom att byta plats på badkar och toalettstol så har man en lättillgänglig toalett utan att behöva passera nedstänkta golv. Bad och dusch, de blaskigaste ställena. ligger då längst in i badrummet för sig själva. Över badet finns ett trevligt fönster som inte behöver bli något fuktproblem eftersom det finns en separat dusch bredvid.
Om vi förutsätter att det finns en ventil i ytterväggen så har dessutom fukten en kort väg ut.
Dubbla dörrar är jag lite tvehågsen till.
Vid de tillfällen jag varit på sådana toaletter så har det alltid känts lite fånigt att behöva låsa två dörrar och - gjorde jag det? Men visst ser jag även fördelarna.
Man kan förmoda att omgivningen kring badkaret är det som vid användning kommer att vara det mesta nedstänkta området, så varför ha detta just där alla måste passera?
Och varför ha toalettstolen allra längst in i hörnet?
Genom att byta plats på badkar och toalettstol så har man en lättillgänglig toalett utan att behöva passera nedstänkta golv. Bad och dusch, de blaskigaste ställena. ligger då längst in i badrummet för sig själva. Över badet finns ett trevligt fönster som inte behöver bli något fuktproblem eftersom det finns en separat dusch bredvid.
Om vi förutsätter att det finns en ventil i ytterväggen så har dessutom fukten en kort väg ut.
Dubbla dörrar är jag lite tvehågsen till.
Vid de tillfällen jag varit på sådana toaletter så har det alltid känts lite fånigt att behöva låsa två dörrar och - gjorde jag det? Men visst ser jag även fördelarna.
Öppna planlösningar är oftast svårmöblerade om inte de är riktigt stora så att man kan gruppera möblemanget. Ett vardagsrum på över 35 kvm och minst fyra meter fri bredd kan fungera, men när det gäller mindre ytor har jag bara sett kompletteringar med någon eller några väggar.
Öppna planlösningar må se luftiga och spatiösa ut, men människor vill även ha det ombonat - och kunna möblera.
Hur konventionellt det än kan verka, så tittar vi på tv och lyssnar på åtminstone stereo, vilket innebär att tv:n bör kunna placeras mitt framför soffan (eller motsvarande) utan att ha ett fönster bakom (som ger ett motljus) och inte gärna ett bakom soffan heller (som ger speglingar i tv:n). Högtalarna, oavsett antal, bör kunna placeras symmetriskt.
Har man möjlighet att ha ett multimediarum (eller vad man vill kalla det) så är problemet löst och man kan möblera sitt vardagsrum mer fritt, ett umgängesrum.
Öppna planlösningar må se luftiga och spatiösa ut, men människor vill även ha det ombonat - och kunna möblera.
Hur konventionellt det än kan verka, så tittar vi på tv och lyssnar på åtminstone stereo, vilket innebär att tv:n bör kunna placeras mitt framför soffan (eller motsvarande) utan att ha ett fönster bakom (som ger ett motljus) och inte gärna ett bakom soffan heller (som ger speglingar i tv:n). Högtalarna, oavsett antal, bör kunna placeras symmetriskt.
Har man möjlighet att ha ett multimediarum (eller vad man vill kalla det) så är problemet löst och man kan möblera sitt vardagsrum mer fritt, ett umgängesrum.
Hej. Vi har beställt ett omritat Villa Vinga och får betala 3 100 000 för hela kalaset med totalentreprenad. Att jämföra med "frånpriset" på 2 400 000. Då har vi valt till bastu/kamin/ryggåstak även i sovrum/ ett vinklat hörn till och ett kallgarage en bit ifrån Stockholm. Med tomt och rubbet räknar vi att hamna på 4 500 000 totalt. Så visst kostar det, men efter att ha bott i ett hus ifrån -67 hoppas nu att kunna få det exakt som vi vill och utan det vanliga problemen med gamla hus. Beg hus i samma område kostar mist det samma och då blir det inte som vi vill ha det. Så vi tror det är värt att vänta.