F fsn skrev:
Det är ju rätt tragiskt.

Nibe kan man köpa hos Rinkaby rör. vvsbutiken.nu säljer Nibe, CTC och Bosch.

I december 2008 så köpte jag en Nibe 1225-6 från gds-vvs.se. Betalade 39830kr inkl frakt och jag betalade 18000kr för 140m borra. Åkte väl på 3-5000kr i installationsmaterial och gjorde installationen själv.

Billigaste jag hittar nu är en Nibe 1245-6 för 78000kr.
I september 2013 gick det köpa en NIBE F1245-8 för 54'000 inkl. frakt. Nu hittar jag ingen under 80.

15'000 är inflation, 10'000 är ren prisökning.

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
F
@PFO Jag har bara gått och väntat på att min bergvärmepump skall kasta in handduken (den är från 2009). Var köpte du din Daikin? Tänkte benchmarka den mot Nibe och Bosch som är de alternativ jag hittar för runt 80000kr.

F fsn skrev:
@PFO Jag har bara gått och väntat på att min bergvärmepump skall kasta in handduken (den är från 2009). Var köpte du din Daikin? Tänkte benchmarka den mot Nibe och Bosch som är de alternativ jag hittar för runt 80000kr.
Jag fick pumpen levererad av Luftmiljöbutiken.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det här är en av de bästa trådarna jag stött på här på BH. 👍 Tack vare att PFO har gått in och gett utmärkta kompletterande uppgifter. Annars hade den varit som så många andra trådar och artiklar - nästintill meningslös, annat än som rent tidsfördriv.
Utöver PFO så ska naturligtvis också övriga medlemmar som varit inne och kommenterat och belyst olika aspekter av informationen, eller avsaknad av den, och därmed hjälpt till att skapa en bra tråd också tackas för konstruktiva inlägg. 👍

Denna tråd visar också hur varje hus/hem har unika förutsättningar och att resultaten inte är jämförbara baserat på enstaka nyckelindex, såsom t ex energiförbrukning eller kostnad presenterade helt utan all nödvändig kringinformation.

Den pekar även på den viktigaste förutsättningen i form av syfte med åtgärden. Om syfte med en åtgärd inte är klart uttalad så är det omöjligt att veta om åtgärden fungerade, eller om den var kostnadseffektiv.

Många kanske tycker att detta inlägg är meningslöst och inte tillför ngt, men då jag blev så oväntat positivt överraskad av en artikel+tråd som faktiskt tillförde mig användbar info så bara måste jag få ge utlopp för det. :)
(Hade jag haft ngt värdefullt att bidra med i ämnet hade jag gjort det, men tyvärr har jag inte det. Däremot är VP och vattenburet av intresse när man sitter i en gammal kåk med direktel.)

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.