lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej precis. Det är ju bara att se på elen; varför skall man prompt kunna kräva att det finns el i uttagen jämt och ständigt. Se bara på resten av världen, där får man vackert anpassa sig till när det finns ström. Med lite framförhållning så går det alldeles utmärkt. Jag menar, blåser det inte, så blåser det inte, och då får man ställa upp för allas bästa och klara sig utan el.

Samma med vatten, varmt och kallt. Det är en lyx det med på många ställen i världen. Det var inte länge sedan alls som man fick gå och hämta med ämbar i brunnen och det gick det med. För att inte tala om utedasset. Det var bara att snabba på lite om vintrarna så blev man inte farligt kall om rumpan.

Eller värme öht. Det finns ju varmvattenflaskor att ha i sängen, jag tror jag har kvar någon efter farmor på vinden, och med tjocka täcken så klarar man det mesta.

Inget av detta är ju försämringar på det viset, det är bara två generationer sedan som min släkt levde så, och det blev ju folk av dem med!

Så jag ser inget som helst problem med att vi återgår till det naturliga tillståndet så som det alltid varit; vi har helt enkelt haft det för bra för länge...

Tack för ordet!
Jag hoppas verkligen detta skrevs med ironi

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan jämföra med avstånd gällande fastighetsnära insamling som har angetts i en förordning:

"Fastighetsnära insamling innebär att avfall samlas in från en fastighet där avfall produceras. Fastighetsnära insamling är också, om insamling från fastigheten inte är möjlig med hänsyn till trafiksäkerheten eller till fastighetens utformning eller lokalisering, insamling av avfall från en plats så nära fastigheten som möjligt, dock högst 400 meter från gränsen till fastigheten. Definitionen finns i 1 kap. 8 § avfallsförordningen."

https://www.naturvardsverket.se/vag...ter/fastighetsnara-insamling-och-information/

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
så nära fastigheten som möjligt
Det är vad som är möjligt som är frågan. Ekonomiskt, arbetsmiljömässigt eller hur nu ”möjligt” ska definieras. Det ska mycket till innan någonting är omöjligt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Spännande hur kommunerna har olika måttstock - man kan neka slutbesked till en bostad då nivåskillnad vid balkongdörr är 10mm för hög med hänvisning till tillgänglighetskrav men samtidigt förvänta sig mirakulös styrka och förmåga när det kommer till sophantering utan hänsyn till tillgänglighet 🤔

• Gilla
MrJozk och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Olika lagstiftning.

Men det är klart, alltid lätt för medarbetare på kommunen att ställa höga krav på andra och låga krav på sig själva. Det säger sig ju självt och är inget kommunorganisationsspecifikt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F
MultiMan MultiMan skrev:
Var går gränsen för en 85-årig pensionär t ex, tycker du? 1 år per meter?

Jag rullar regelbundet tunnor där jag bor som väger över 100 kg. En helt normal 370L standardtunna. Att göra det i snömodd på vintern 75 meter är inte lätt för någon
Varför inte lämna tunnan vid upphämtningsplatsen och bära dit soppåsen istället?

F
Arbetsmiljökravet från sophämtningsföretaget skulle jag säga har låg trovärdighet baserat på anekdotisk bevisföring.

Vår lgh har sopkärlen på innergård med en 4 steg upp och sen 4steg ner till porten mot gatan där hämtning sker.

Av arbetsmiljöskäl har en hiss installerats där kärlen måste lyftas och ramper där kärlen kan ”rullas” utför. Allt på begäran och instruktion av sophämtnings företaget.

Jag har aldrig sett dessa ramper användas, utan sophämtningspersonalen lyfter konsekvent kärlen upp och ner för dessa trappor med skador på väggar och dörrposter i trapphuset och entrén som följd.

Är det rimligt att tro att sophämtarna tycker det tar för lång tid backa in på gatan, så de anger arbetsmiljöskäl för att spara tid?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Varför inte lämna tunnan vid upphämtningsplatsen och bära dit soppåsen istället?
Och för att effektivisera ytterligare kan man kanske komma överens med någon granne om en gemensam tunna så det slipper stå så många där, i alla fall om det inte blir speciellt mycket avfall

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.