Suvi5700
I Incinerator skrev:
Nej.
Ta gärna en bild på Lützendimman

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ta gärna en bild på Lützendimman
Det gjorde jag och skickade till kommunens miljöenhet och grannen fick eldningsförbud.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Det gjorde jag och skickade till kommunens miljöenhet och grannen fick eldningsförbud.
Med ditt nick verkar du ha koll, jag som misstänkte gnäll från början.
/Workingclasshero

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det ska väldigt mycket till för att grannars kaminrök ska komma in i andras hus
Nej, hur tänker du då???

Röken kommer ju ut i omgivande luft och då tas den in i tilluften hos grannarna.
Det är väl mer givet att den kommer in.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Langhardddd Langhardddd skrev:
Jag har fasen jobbat med sådana ärenden åt en miljöförvaltning. Förekommer ofta grannar som klagar på vedeldning
Synd att din kommentar inte väckte mer uppmärksamhet, för nu blir jag nyfiken. Hur har du uppfattat det i sådana här ärenden, är det jämnt fördelat mellan extremerna på båda sidor eller lutar det över åt något håll?
Vad brukar vara orsaken till problemen? Och var?

I min förenklade värld så är det i täta villakvarter typ i oktober, med första riktigt ruggiga fredagarna, när pappa i huset säger att "nu ska vi ha en mysbrasa" och knallar ut och hämtar veden som ligger i regnet på garageuppfarten som han sedan pyreldar hela kvällen. Men det kanske bara är mina fördomar som talar i det fallet, baserade på att jag brukar cykla genom sådana områden på kvällarna och det brukar lukta f*n. Däremot i området där vi själva bor, och där det eldas mest hela tiden i stugorna, är det sällan man känner något.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Synd att din kommentar inte väckte mer uppmärksamhet, för nu blir jag nyfiken. Hur har du uppfattat det i sådana här ärenden, är det jämnt fördelat mellan extremerna på båda sidor eller lutar det över åt något håll?
Vad brukar vara orsaken till problemen? Och var?

I min förenklade värld så är det i täta villakvarter typ i oktober, med första riktigt ruggiga fredagarna, när pappa i huset säger att "nu ska vi ha en mysbrasa" och knallar ut och hämtar veden som ligger i regnet på garageuppfarten som han sedan pyreldar hela kvällen. Men det kanske bara är mina fördomar som talar i det fallet, baserade på att jag brukar cykla genom sådana områden på kvällarna och det brukar lukta f*n. Däremot i området där vi själva bor, och där det eldas mest hela tiden i stugorna, är det sällan man känner något.
Det generella är nog först och främst att den allmänna uppfattningen är att den egna bedömningen är det som gäller. Dvs. Jag klagar på min granne för exempelvis vedeldning, då gör grannen fel. Det är ju sällan så fallet är.
Det finns ju kommuner där generella förbud finns kring vissa saker. Det kallas ofta för lokala hälsoskyddsföreskrifter. Där pratas det ofta om hur man får elda, alltså som primär uppvärmning, med eller utan ackumulatortank osv. Jag har hanterat flertalet och det är mycket sällan skarpa krav ställs om inte grundläggande regler bryts. Man måste ju vända på det också, det är en stor inskränkning på individen om man sätter förbud på vedeldning. Miljöbalkens hälsoskyddsbestämmelser gäller endast om fönster och ventilation är stängda hos den som berörs av störningen.
Finns ju massor av om och men här men att anmäla en granne som denna tråd handlar om låter ju lite som att det alltid blir konsekvenser om någon störs och så är det verkligen inte.

• Gilla
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Fast här märks ju att du inte har någon koll. När mina grannar eldar sin surved (någon gammal altan luktar det som) så märks doften direkt i vårt hus. Vissa dagar luktar det så intensivt att jag tror det brinner på gatan.

Men visst, det är säkert någon miljöaktivist om det får dig att må bättre.
Samma här hos oss. Vid ett tillfälle nu i vintras gick till och med vår brandvarnare igång när grannen eldade och det låg som tjock dimma av rök i hela trädgården.

Redaktionen Redaktionen skrev:
En husägare i Tomelilla har anmält sin granne till Miljöförbundet på grund av jobbig rök och lukt från vedeldning.

Du kan läsa artikeln här: Anmäler granne för jobbig rök från braskamin
Detta kommer att bli vardagsmat när effekttarifferna startar. Då tvingas alla elda med ved.

Langhardddd Langhardddd skrev:
Jag har fasen jobbat med sådana ärenden åt en miljöförvaltning. Förekommer ofta grannar som klagar på vedeldning
Ja nu när effekt tarifferna införs kommer dom att få full rulle.

P
Ja en del eldar och grejar och det ryker och en del andra gnäller på allt även när det utförs korrekt ved eldning enligt alla regler.

Det är skillnad på lite rök vid upptändning ibland vid tråkig väderlek emot konstant lutzendimma hela halva vintern

Som nån mer var inne på så är det en ganska lång och ofta besvärlig process att belägga nån med eldningsförbud och det är långt ifrån enkelt om eldningen utföres någorlunda korrekt och enligt dom regler som gäller..

Man får såklart inte på daglig basis ryka in hela kvarteret..

Men
Det är en stor inskränkning att belägga nån med eldningsförbud och den görs inte så lättvindligt för att nån granne är en sur miljömupp som gnäller på allt.. och i 99% av anmälningarna har alla möjliga påhittade diagnoser och symptom och gärna vill framstå som döende om inte miljö enheten stoppar allt...

Det behövs ofta ordentliga dagböcker på dagar med störning av rök och att det finns fler icke partiska som kan intyga eller att det inspekteras och fler kan konstatera att det verkligen är nåt fel.. Att nån precis lyckats ana en röklukt ute och sen drar kränkt kortet att dom inte kan sova och alla fjant argument har låg betydelse.. Man måste bevisa en rätt stor störning för omgivningen för att det ska börja hända saker och att det om inte bättring sker kan leda till åtgärder

Vi vet alla det finns folk som inte har annat för sig än att leka "karen" i varje villaområde som anmäler överallt dom kan se lite rök ur en skorsten, den typen av trams anmälningar brukar läggas ned rätt fort och dom som lämnar in dessa ofta i överdriven mängd sorteras rätt snabbt in bland gnäll folket hos kommunens olika instanser..

Dom flesta kommuner vill ju komma ut och inspektera eldstaden om det är problem och ser dom då olovligheter så är det såklart obra för möjligheterna att få elda vidare. det finns ju även möjligheter att faktiskt mäta utsläpp men det brukar vara rätt tydligt med info och det verkar sällan hända. oftast blir det nåt besök och en koll vad det ser ut som att man brukar elda och finner dom inga konstigheter så..

Jag har haft en sån inspektion i förra huset och där hade vi en miljömuppskärring som bråkade med alla om eldning men som själv elda lövhögar halva sommrarna. kommunen fråga hur jag såg på ev rök och hur mycket jag eldade osv.. dom kom på inspektion och då har man såklart tagit bort alla aska och tagit fram en perfekt brasa som tändes medan dom var där och dom kollade allt och efter det hade jag inga mer inspektioner men dom skickade papper att muppen anmälde då och då även när jag var bortrest och kunde bevisa att huset var tomt hade hon sett rök från min skorsten.. efter det slutade kontakten från kommunens miljöenhet när man insett vad sanningen var.. kärringen var efterbliven och knäpp i huvet

Sen finns det såklart folk som eldar som är helt ute och cyklar men det finns även anmälare som är helt orimliga i sina förväntningar där dom bor med grannar runt sig..som gärna vill tvinga på sina eldande grannar deras val av livstil..

Det är nog ofta därför det brukar gärna bli lite problem att samsas när båda parter anser sig ha helt rätt och deras motståndare har helt fel..

Nu för tiden bor man utanför stan där alla eldar och ingen gnäller.. och med vinterns elpriser så är det daglig eldning när det är kallt

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mats-S
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
När mina grannar eldar sin surved (någon gammal altan luktar det som) så märks doften direkt i vårt hus.
Och då är det befogat att anmäla grannen.
Men om man eldar med torr kvalitetsved, har rätt mängd syretillförsel och en skorsten som sotas regelbundet blir det inga obehag av det som kommer ur skorstenen. Viss rök kan förekomma dom första minuterna när man tänder brasan, men därefter ska det bara vara vit tunn knappt synlig rök som lämnar skorstenen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Röken kommer ju ut i omgivande luft och då tas den in i tilluften hos grannarna.
Det är väl mer givet att den kommer in.
Vädret spelar en viss roll.

P
A Alexandra Olsson skrev:
Samma här hos oss. Vid ett tillfälle nu i vintras gick till och med vår brandvarnare igång när grannen eldade och det låg som tjock dimma av rök i hela trädgården.
Ni gör fel! Brandvarnaren ska sitta inomhus.
🙃

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.