• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Typiskt myndighetssverige;
Not My Job!
😡😡😡😡😡😡

• Gilla
swagmeikster21 och 13 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Vi hade 5 andra skrivna här när vi flyttade in. Varav två ej Svenska medborgare som inte längre finns i landet. Trots ett par kontakter med skatteverket hände inget. En dag i somras knackade kronofogden på här och sökte dom. När jag förklarat allt för kronofogden fick jag tipset att ringa skatteverket och uppge att jag tyckte det var väldigt obehagligt med kronofogden på besök. Tog ett par veckor sedan var dom borta från vår adress.
Dock kommer det fortfarande post till dom

• Gilla
Peter__1 och 5 till
  • Laddar…
Har för mig att man kunde klicka i nån ruta på skattemyndigheten om just "inflyttningar" på adressen.. minns inte om det gjorde att de inte kunde flytta in några nya utan tillåtelse.. eller om jag bara skulle bli notifierad om någon annan försökte.. 🤔

Jag klickade iaf i den rutan för några år sedan, efter rekommendation (jag visste inte ens att den fanns) 🤓

• Gilla
Blueztar
  • Laddar…
Kan man inte lite "naivt" fråga kronofogden hur man gör för de 90 personer som är skrivna och inte betalat någon hyra,😀
Och man vill ta samtliga vidare till kronofogde för indrivning...

• Gilla
  • Haha
Mama2003 och 14 till
  • Laddar…
C
Flyktingboende var ju åtminstone förut en finfin inkomstkälla har man hört.
90 st borde ju generera en bra slant från det offentliga!

• Gilla
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
Purre
Snigla Snigla skrev:
Har för mig att man kunde klicka i nån ruta på skattemyndigheten om just "inflyttningar" på adressen.. minns inte om det gjorde att de inte kunde flytta in några nya utan tillåtelse.. eller om jag bara skulle bli notifierad om någon annan försökte.. 🤔

Jag klickade iaf i den rutan för några år sedan, efter rekommendation (jag visste inte ens att den fanns) 🤓

Spärra obehörig adressändring​

https://skatteverket.se/privat/folk...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd2ca7c.html

• Gilla
@ndreas och 3 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Spärra obehörig adressändring
Fast det är typ motsatsen mot det som diskuteras här.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
vad är vitsen med att stämma staten vad vinner man på det?

• Gilla
Peter__1
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad är vitsen med att stämma staten vad vinner man på det?
Man får synas i pressen och kanske, kanske får någon tjänsteman för sig att hjälpa henne efter det. Skattemyndigheten kan mycket väl lösa problemet om de bara vill, så lite hot och dålig press kanske kan få något att hända. En domstol lär varken göra till eller från.

• Gilla
Peter__1 och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Man får synas i pressen och kanske, kanske får någon tjänsteman för sig att hjälpa henne efter det. Skattemyndigheten kan mycket väl lösa problemet om de bara vill, så lite hot och dålig press kanske kan få något att hända. En domstol lär varken göra till eller från.
det konstiga är att hon har vart pressen i flera år nu både svt och mitt i

Mitt i Huddinge har berättat om Ulla-Lena Lindqvist och hennes "inneboende". Sedan 2023 har över 90 personer skrivit sig på hennes sommarstuga i Vidja i Huddinge kommun. Hon har gjort polisanmälningar och upprepade gånger anmält det till Skatteverket, men det kommer hela tiden nya namn på hennes adress.

• Gilla
Peter__1 och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:

Spärra obehörig adressändring​

[länk]
Spärren fungerar på hennes adress, inte hennes stugas adress där folk folkbokfört sig.

Väldigt underligt att man från statens sida inte läst problemet, öppet mål gällande åtal för folkbokföringsbrott.

• Gilla
Peter__1 och 8 till
  • Laddar…
Det är nog ingen, inkluderat både tanten och Centrum för rättvisa som förväntat sig något kortsiktigt mirakel vid en ev. vinst i detta fallet.

Det är extremt tydligt för allas oss normalbegåvade att avsikten med aktuell stämning primärt är att rikta strålkastarljuset på myndighetens häpnadsväckande oförmåga att lösa ett stort och på intet sätt nytt problem. Ett problem där lösningen garanterat är rätt banal.

Kan sätta min ena geisha-kula på att ett första steg i form av en kontrollfunktion vid "nya" eller ändrade folkbokföringar skulle kunna vara i drift rel. snabbt och smärtfritt.

Men då måste det också finnas en vilja och en ambition hos SKV att lösa detta. Om vi antar att en tragedi av samma dignitet och liknande mordet på Adriana i Norsborg skulle inträffa i tantens stuga p.g.a. av en tjackad 15 åring blivit utsänd för att mula en i stugan skriven livsstils kriminell .......... Då sätter jag min andra geisha-kula på att folkbokföringsproblemet skulle vara "löst" inom kort.

• Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I över två år har mängder av främlingar varit folkbokförda på en 71-årig kvinnas fritidshus i Huddinge. Trots upprepade kontakter med myndigheter har inget hänt. Nu stämmer hon staten.

Du kan läsa artikeln här: 90 främlingar står skriva på 71-åringens fritidshus – Ulla-Lena stämmer staten
Det nya spännande Sverige!

• Gilla
Jonatan Hammarstedt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.