Redan när Anton pluggade till arkitekt började han och morfar att skissa på ett hus vid stranden i Beddinge där alla skulle kunna bo tillsammans. Nu är Anton klar med studierna och ser till att husdrömmen blir verklighet.

Du kan läsa artikeln här: Bygger hus vid havet för fyra generationer – Husdrömmar
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Lamu
  • Laddar…
Jag får nog ta och se det programmet för bilderna gjorde mig bara förvirrad?

Fattar inte var alla får plats och sover. Kändes som väldigt få rum till så många människor och nu blir det ju dessutom en till.
 
  • Gilla
  • Haha
deetee och 3 till
  • Laddar…
Purre
Fujim Fujim skrev:
Jag får nog ta och se det programmet för bilderna gjorde mig bara förvirrad?

Fattar inte var alla får plats och sover. Kändes som väldigt få rum till så många människor och nu blir det ju dessutom en till.
Det är en sommarstuga och dom verkar gilla att vara nära varandra. Så son och dotter har 3 sovrum att dela på om dom nu inte kan ta ett sovrum utav mamman på ovanvåningen.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
D
Begriper inte alls hur han tänker om takfönstren. Dyra stora måttbeställda glasskivor som han ska täcka med — trumvirvel — korrugerad plast?!
Det är svårt att säga att det blir snyggt ens som nytt, är det inpräntat på arkitekturlinjen att takmaterialet ska vara ”enhetligt”? Men nån får gärna berätta om det finns nån plast som inte åldras i ett så solutsatt läge, dessutom havsnära. Jag hade varit orolig för ljusinsläpp över tid, förutom vad som nämndes om smuts osv.
Vad hade blivit sämre med att låta glaset vara?

Annars spännande projekt och fint att generationerna vill bo ihop (åtminstone deltid).
 
  • Gilla
Riedern och 3 till
  • Laddar…
Gert: Visst blir man glad över att det inte är någon köksö här?

Såg vi just nu början på när trenden med köksö tog slut?
 
  • Gilla
  • Älska
Johan Sahlin och 6 till
  • Laddar…
Vilken härlig familj. Fint hus med en del fina detaljer, inte minst trappan var cool, men jag hade inte valt de ytskikten och att täcka takfönstret förstod jag inte heller. Där hade man ju velat ha en stjärnhimmel att titta på.
 
  • Gilla
Johan Sahlin och 2 till
  • Laddar…
Vad användes för skivmatrial till innerväggar och tak? Framgick det hur det var behandlat?
 
Ossian K Olsson
D Drefviken skrev:
Begriper inte alls hur han tänker om takfönstren. Dyra stora måttbeställda glasskivor som han ska täcka med — trumvirvel — korrugerad plast?!
Det är svårt att säga att det blir snyggt ens som nytt, är det inpräntat på arkitekturlinjen att takmaterialet ska vara ”enhetligt”? Men nån får gärna berätta om det finns nån plast som inte åldras i ett så solutsatt läge, dessutom havsnära. Jag hade varit orolig för ljusinsläpp över tid, förutom vad som nämndes om smuts osv.
Vad hade blivit sämre med att låta glaset vara?

Annars spännande projekt och fint att generationerna vill bo ihop (åtminstone deltid).
54:37 så har du slutresultatet.

Jag var skeptisk först också men nu när jag ser slutresultatet så tycker jag det är fantastiskt. Att få in ljuset men med det där diffusa härliga.

Att städa det ser jag inte som ett problem heller, ett långt skaft och en mjuk borste.
 
  • Gilla
lovgor och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D David__11 skrev:
Vad användes för skivmatrial till innerväggar och tak? Framgick det hur det var behandlat?
36:41 in pratade de om de skivorna. Korslimmat trä säger han, ser ut som en väldigt lyxig plywoodskiva.
 
  • Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
P
Någon typ av korslimmade skivor som tydligen var väldigt dyra. De nämnde inte behandling vad jag vet
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
36:41 in pratade de om de skivorna. Korslimmat trä säger han, ser ut som en väldigt lyxig plywoodskiva.
P Posselosse skrev:
Någon typ av korslimmade skivor som tydligen var väldigt dyra. De nämnde inte behandling vad jag vet
Fint. Men om det inte är behandlat borde det gulna rejält?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
D David__11 skrev:
Fint. Men om det inte är behandlat borde det gulna rejält?
vet inte var dom köpte skivorna men primpanel.se säljer något liknande
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
D
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
54:37 så har du slutresultatet.

Jag var skeptisk först också men nu när jag ser slutresultatet så tycker jag det är fantastiskt. Att få in ljuset men med det där diffusa härliga.

Att städa det ser jag inte som ett problem heller, ett långt skaft och en mjuk borste.
Ljusinsläpp kan ju regleras efter rådande ljusförhållanden med olika slags persienner också. Men själva ljusbilden var förvisso fin som nybyggt, ser ändå inte att det gav nån större fördel för det exteriöra utseendet. Får nog räkna med att byta plastskivor ganska ofta, jag är visserligen inte kunnig om ”premiumsegmentet” av korrugerad plast, kanske finns nåt som håller bra, men standardprodukterna sjaskar fort till sig av UV-ljuset.
 
Kul med generationsbygge även om gammelmormor blev lite lidande i det gamla huset inklämt där bak.

Gillade U-formen och att ha uterummet som knyter samman husen som en naturlig träffpunkt.

Gillade mindre:
Fyrkantiga skorstenarna på gavlarna som gav ett märkligt uttryck.
Plasten ovanpå takfönstret. Själv hade jag också lagt pengarna på större fönster på bottenvåningarnas gavlar.
Att det var slätt trä överallt invändigt. Poppis i några år nu men börjar bli tröttsamt. Gulnar kanske också med tiden?
De två glasdörrarna på gavlarna som gav ett trist symmetriskt utseende med tjocka karmar i förhållande till fönstren i mitten.
De gula fönstren (tänkte på Gerts hus när jag såg det). Själv hade jag målat den felaktiga vikfönsterdörren i röd fasadfärg framöver...
Trapporna såg onödigt branta ut (ingen handledare?) och borde mamman inte haft ett enplanshus..?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Måste säga att de lyckats förvånansvärt bra med merparten av avsnitten i denna serie med att följa intressanta projekt på ett för mig tilltalande sätt.
 
  • Gilla
PeterFalun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.