6 133 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Bygger hus vid havet för fyra generationer – Husdrömmar
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Redan när Anton pluggade till arkitekt började han och morfar att skissa på ett hus vid stranden i Beddinge där alla skulle kunna bo tillsammans. Nu är Anton klar med studierna och ser till att husdrömmen blir verklighet.
Du kan läsa artikeln här: Bygger hus vid havet för fyra generationer – Husdrömmar
Du kan läsa artikeln här: Bygger hus vid havet för fyra generationer – Husdrömmar
Redigerat av moderator:
Det är en sommarstuga och dom verkar gilla att vara nära varandra. Så son och dotter har 3 sovrum att dela på om dom nu inte kan ta ett sovrum utav mamman på ovanvåningen.Fujim skrev:
Begriper inte alls hur han tänker om takfönstren. Dyra stora måttbeställda glasskivor som han ska täcka med — trumvirvel — korrugerad plast?!
Det är svårt att säga att det blir snyggt ens som nytt, är det inpräntat på arkitekturlinjen att takmaterialet ska vara ”enhetligt”? Men nån får gärna berätta om det finns nån plast som inte åldras i ett så solutsatt läge, dessutom havsnära. Jag hade varit orolig för ljusinsläpp över tid, förutom vad som nämndes om smuts osv.
Vad hade blivit sämre med att låta glaset vara?
Annars spännande projekt och fint att generationerna vill bo ihop (åtminstone deltid).
Det är svårt att säga att det blir snyggt ens som nytt, är det inpräntat på arkitekturlinjen att takmaterialet ska vara ”enhetligt”? Men nån får gärna berätta om det finns nån plast som inte åldras i ett så solutsatt läge, dessutom havsnära. Jag hade varit orolig för ljusinsläpp över tid, förutom vad som nämndes om smuts osv.
Vad hade blivit sämre med att låta glaset vara?
Annars spännande projekt och fint att generationerna vill bo ihop (åtminstone deltid).
Vilken härlig familj. Fint hus med en del fina detaljer, inte minst trappan var cool, men jag hade inte valt de ytskikten och att täcka takfönstret förstod jag inte heller. Där hade man ju velat ha en stjärnhimmel att titta på.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
54:37 så har du slutresultatet.D Drefviken skrev:Begriper inte alls hur han tänker om takfönstren. Dyra stora måttbeställda glasskivor som han ska täcka med — trumvirvel — korrugerad plast?!
Det är svårt att säga att det blir snyggt ens som nytt, är det inpräntat på arkitekturlinjen att takmaterialet ska vara ”enhetligt”? Men nån får gärna berätta om det finns nån plast som inte åldras i ett så solutsatt läge, dessutom havsnära. Jag hade varit orolig för ljusinsläpp över tid, förutom vad som nämndes om smuts osv.
Vad hade blivit sämre med att låta glaset vara?
Annars spännande projekt och fint att generationerna vill bo ihop (åtminstone deltid).
Jag var skeptisk först också men nu när jag ser slutresultatet så tycker jag det är fantastiskt. Att få in ljuset men med det där diffusa härliga.
Att städa det ser jag inte som ett problem heller, ett långt skaft och en mjuk borste.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Ossian K Olsson skrev:
Fint. Men om det inte är behandlat borde det gulna rejält?P Posselosse skrev:
Ljusinsläpp kan ju regleras efter rådande ljusförhållanden med olika slags persienner också. Men själva ljusbilden var förvisso fin som nybyggt, ser ändå inte att det gav nån större fördel för det exteriöra utseendet. Får nog räkna med att byta plastskivor ganska ofta, jag är visserligen inte kunnig om ”premiumsegmentet” av korrugerad plast, kanske finns nåt som håller bra, men standardprodukterna sjaskar fort till sig av UV-ljuset.Ossian K Olsson skrev:
Kul med generationsbygge även om gammelmormor blev lite lidande i det gamla huset inklämt där bak.
Gillade U-formen och att ha uterummet som knyter samman husen som en naturlig träffpunkt.
Gillade mindre:
Fyrkantiga skorstenarna på gavlarna som gav ett märkligt uttryck.
Plasten ovanpå takfönstret. Själv hade jag också lagt pengarna på större fönster på bottenvåningarnas gavlar.
Att det var slätt trä överallt invändigt. Poppis i några år nu men börjar bli tröttsamt. Gulnar kanske också med tiden?
De två glasdörrarna på gavlarna som gav ett trist symmetriskt utseende med tjocka karmar i förhållande till fönstren i mitten.
De gula fönstren (tänkte på Gerts hus när jag såg det). Själv hade jag målat den felaktiga vikfönsterdörren i röd fasadfärg framöver...
Trapporna såg onödigt branta ut (ingen handledare?) och borde mamman inte haft ett enplanshus..?
Gillade U-formen och att ha uterummet som knyter samman husen som en naturlig träffpunkt.
Gillade mindre:
Fyrkantiga skorstenarna på gavlarna som gav ett märkligt uttryck.
Plasten ovanpå takfönstret. Själv hade jag också lagt pengarna på större fönster på bottenvåningarnas gavlar.
Att det var slätt trä överallt invändigt. Poppis i några år nu men börjar bli tröttsamt. Gulnar kanske också med tiden?
De två glasdörrarna på gavlarna som gav ett trist symmetriskt utseende med tjocka karmar i förhållande till fönstren i mitten.
De gula fönstren (tänkte på Gerts hus när jag såg det). Själv hade jag målat den felaktiga vikfönsterdörren i röd fasadfärg framöver...
Trapporna såg onödigt branta ut (ingen handledare?) och borde mamman inte haft ett enplanshus..?