Sätter man en tröskelnivå på 8kw, så blir det väl i praktiken som att alla betalar för att ha haft en sådan effekttopp även om man ligger långt under?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Sätter man en tröskelnivå på 8kw, så blir det väl i praktiken som att alla betalar för att ha haft en sådan effekttopp även om man ligger långt under?
Nja, tanken är väl att minska elöverföringsavgiften för att ersätta den av effektavgiften.
Mitt nätbolag har gått från 25 öre/kWh till 7 öre/kWh (inkl moms) i samband med att de införde effektavgiften. Så om de gör något motsvarande i Finland så kan de minska på elöverföringsavgiften men kanske inte i lika hög grad? Då kommer det även de som ligger under tröskelvärdet till gagn.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Nja, tanken är väl att minska elöverföringsavgiften för att ersätta den av effektavgiften.
Mitt nätbolag har gått från 25 öre/kWh till 7 öre/kWh (inkl moms) i samband med att de införde effektavgiften. Så om de gör något motsvarande i Finland så kan de minska på elöverföringsavgiften men kanske inte i lika hög grad? Då kommer det även de som ligger under tröskelvärdet till gagn.
Det gör ju att det blir billigare för dom som har låga effekttoppar här än det var innan. Om effekttarifferna börjar gälla första över en viss tröskelnivå, så är alla nätanvändare med och betalar för effekt upp till den nivå, man blir alltså relativ förlorare om man inte använder hela det "gratis"-utrymmet tänker jag. Vinnare blir dom som använder precis kring den gränsen eftersom alla som använder mindre effekt ändå är med och betalar för den.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ett par kommentarer om situationen i vårt östra grannland:
1) runt 50% av alla hushåll har kvartspriser, det gör att en stor del av det som effekttarifferna ärbtänktavattbhanterad redan hanteras via elpriserna. I Sverige har någonstans runt 15-20% kvartspriser, dvs i Sverige flyttar inte lika påna elförbrukningen till billiga timmar (vilket allt som oftast är de timmar som elnätet har lättare att klara lasten). Dvs i Finland så har man mindre effekt av effekttariffer då många redan flyttat laster.
2) när man har månadspris så betalar man volymviktat medelpris för elen som konsumeras av de som har detta avtal. Detta är också effekten man får när man kan följa mellan effekttariff eller inte. Man betalar utan effekttariff medelpriset för effekten för alla andra användare som inte har effekttariff.
3) med 8 kW så fångar man fortfarande in laddning av elbilar på full effekt, i praktiken skulle jag vilja påstå att man får ned laddningen till runt 6 kW eller kanske även mindre. Men de som har detta abonnemang kommer att betala medeltariffen för alla andra som har detta. Än en gång likt att ha månadspris på el, dyrare men med en försäkring.

Den som i Sverige vinner på effekttariffer är den som kan snåla. Den som förlorar är den som väljer att inte anpassa husets förbrukning till dessa, men det är ett val man gör.

• Gilla
Mikael Vesala
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den som förlorar är den som väljer att inte anpassa husets förbrukning till dessa, men det är ett val man gör.
Det är enligt mig ett lite väl enkelt sätt att resonera. Vi är många som inte kan anpassa huset/livet efter vår påtvingade elnätägares godtyckliga effektavgift...så det handlar inte alls alltid om "ett val man gör".

Vi, som har Ellevio, skulle behöva börja jobba natt för att anpassa oss till deras modell eftersom det enda vi kan påverka effekttopparna med är tvätt- diskmaskin och matlagning. Jag vill inte köra maskiner när vi sover och lagar mat gör man ju också när man är vaken. Därför skulle vi behöva sova på dagarna och vara vakna efter kl 22:00.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är enligt mig ett lite väl enkelt sätt att resonera. Vi är många som inte kan anpassa huset/livet efter vår påtvingade elnätägares godtyckliga effektavgift...så det handlar inte alls alltid om "ett val man gör".

Vi, som har Ellevio, skulle behöva börja jobba natt för att anpassa oss till deras modell eftersom det enda vi kan påverka effekttopparna med är tvätt- diskmaskin och matlagning. Jag vill inte köra maskiner när vi sover och lagar mat gör man ju också när man är vaken. Därför skulle vi behöva sova på dagarna och vara vakna efter kl 22:00.
Så du har inte värme? Eller varmvatten? Eller har du fjärrvärme?

Har man redan låga effekttoppar så är det svårt att minimera dem, men jag hade i januari, trots kylan, en medeltopp (i mitt nät räknas tre toppar) på 3,5 kW. Detta trots ett missöde. I februari så fick jag lite högre pga att jag fick stänga av min LLVP och köra med en värmefläkt. Det blev 4,5 kW i snitt. Det kommer att bli mindre resten av året...

Vi har elbilar, badtunna, LLVP, FLVP och direktverkande el (i ett par rum - golvvärme).

pacman42 pacman42 skrev:
Så du har inte värme? Eller varmvatten? Eller har du fjärrvärme?
Tramsig fråga, klart vi har värme och varmvatten. Problemet är bara att vår BVP inte går att styra manuellt.

2014 gjorde vi det rätta genom att vi bytte vår elpanna mot en modern bergvärmepump. Den marknadsfördes som "smart" eftersom den sköter allt helt själv efter husets/hushållets behov. När den känner att det behövs varmvatten gör den varmvatten och när den känner att huset behöver värme gör den värme. När varmvattnet sjunkit under triggervärdet så startas en varmvattenkörning och är det då kallt ute så integralen ligger lågt använder den tillsats.

När sker detta? Det har vi ingen aning om, såvida vi inte står i pannrummet och konstant stirrar på pumpens display. Det kan ske alla tider på dygnet, så givetvis kan det krocka med när vi ska laga mat eller köra någon maskin. Inte ens om vi skulle kolla displayen innan vi drar igång någon annan förbrukare är vi säkra, eftersom pumpen kanske drar igång en minut efter att vi kollat.

Alternativet för oss skulle vara att kasta ut en fullt fungerande BVP och skaffa en ny som går att styra efter effektavgifterna, vilket skulle vara helt förkastligt.

Så nej, att vi inte kan anpassa husets behov efter effekttarriferna är inte ett val för oss.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Tramsig fråga, klart vi har värme och varmvatten. Problemet är bara att vår BVP inte går att styra manuellt.

2014 gjorde vi det rätta genom att vi bytte vår elpanna mot en modern bergvärmepump. Den marknadsfördes som "smart" eftersom den sköter allt helt själv efter husets/hushållets behov. När den känner att det behövs varmvatten gör den varmvatten och när den känner att huset behöver värme gör den värme. När varmvattnet sjunkit under triggervärdet så startas en varmvattenkörning och är det då kallt ute så integralen ligger lågt använder den tillsats.

När sker detta? Det har vi ingen aning om, såvida vi inte står i pannrummet och konstant stirrar på pumpens display. Det kan ske alla tider på dygnet, så givetvis kan det krocka med när vi ska laga mat eller köra någon maskin. Inte ens om vi skulle kolla displayen innan vi drar igång någon annan förbrukare är vi säkra, eftersom pumpen kanske drar igång en minut efter att vi kollat.

Alternativet för oss skulle vara att kasta ut en fullt fungerande BVP och skaffa en ny som går att styra efter effektavgifterna, vilket skulle vara helt förkastligt.

Så nej, att vi inte kan anpassa husets behov efter effekttarriferna är inte ett val för oss.
Men poängen med effekttariffer är att ni skall byta till en styrbar BVP när det är dags att byta. Detta är ett styrmedel. Utan effekttariff så väljer ni inte den och även om ni väljer den så kommer ni inte att styra den.

Vissa drabbas alltid i en övergång mellan olika tekniker.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:

Du har ju kapat topparna rejält när du skaffade din BVP. Jag är i samma situation med en BVP som förhoppningsvis har flera år kvar, när man väl byter ut den så kommer man ju kunna styra på ett modernare sätt utifrån både effekttoppar, elpris och frekvensstyrning.

Jag tycker inte topparna blir problematiska för effekttarriferna med en sådan BVP dock. Det enda jag eventuellt tänker på är väl att inte köra alla diskamskin, tvättmaskin och torktumlare samtidigt eller kanske särskilt om tillsatsen är igång för värme.

Men mest är det väl den dag man skaffar ex elbil och/eller bastu tillsammans med värme och hushållsmaskiner som effekten kan dra iväg och bör hanteras mer aktivt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Du har ju kapat topparna rejält när du skaffade din BVP. Jag är i samma situation med en BVP som förhoppningsvis har flera år kvar, när man väl byter ut den så kommer man ju kunna styra på ett modernare sätt utifrån både effekttoppar, elpris och frekvensstyrning.

Jag tycker inte topparna blir problematiska för effekttarriferna med en sådan BVP dock. Det enda jag eventuellt tänker på är väl att inte köra alla diskamskin, tvättmaskin och torktumlare samtidigt eller kanske särskilt om tillsatsen är igång för värme.

Men mest är det väl den dag man skaffar ex elbil och/eller bastu tillsammans med värme och hushållsmaskiner som effekten kan dra iväg och bör hanteras mer aktivt.
Precis. Bastun är faktiskt det svåraste, man vill ju gärna basta mellan 7-21. Vi slår igång den 20.45 numera.

pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Bastun är faktiskt det svåraste, man vill ju gärna basta mellan 7-21. Vi slår igång den 20.45 numera.
Och det var just bastu som gjorde att Finnarna fastnade vid 8kW för alla.

Allt flöt på med effektavgift tills de insåg att man då inte skulle kunna köra bastun och då tog det hus i h-vete. ;)

Därav att man backade.

• Gilla
  • Haha
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och det var just bastu som gjorde att Finnarna fastnade vid 8kW för alla.

Allt flöt på med effektavgift tills de insåg att man då inte skulle kunna köra bastun och då tog det hus i h-vete. ;)

Därav att man backade.
Men iom att runt 50% av hushållen har kvartspriser så var inte konsekvensen av att höja gränsen så stor...

Tur man har vedeldad bastu. Jag insåg dock att jag hade sluppit effektavgiften oavsett enligt de gränser som de först kom ut med (6kW). Inte ens under de kallaste månaderna kom jag upp i det.

pacman42 pacman42 skrev:
Men poängen med effekttariffer är att ni skall byta till en styrbar BVP när det är dags att byta
Så vi ska straffas i kanske 10-15 år...trots att vi gjorde det rätta när vi bytte elpannan till det bästa som fanns vid det tillfället?

Du skrev: "Den som förlorar är den som väljer att inte anpassa husets förbrukning till dessa, men det är ett val man gör." Visst, vi har ett val. Vi kan kasta ut investeringen på 150.000 kr vi gjorde för tolv år sedan (som är 100% funktionell) och ersätta den med något som kostar ungefär lika mycket men som går att styra, eller så får vi välja att hacka i oss att det nätbolag vi har haft oturen att ha pga vår adress pungslår oss eftersom vi inte kan påverka våra toppar. Du inser förhoppningsvis själv att val nr 1 inte är försvarbart i något avseende.

Det är enkelt att klanka ned på andra när man har helt andra förutsättningar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.