På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Den här artikeln handlar om myter och skrönor inom det elektriska området; saker som ”alla har hört”, men som ingen riktigt kan belägga som sant eller falskt eller kan redogöra bakgrunden till varför det är så. Listan innehåller alltså både sanna och falska påståenden om saker som inte är speciellt originella, men ”myter” får duga som titel i alla fall.
Du kan läsa artikeln här: Elektriska skrönor och myter
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Du kan läsa artikeln här: Elektriska skrönor och myter
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag kommenterar alla 10 punkterna och som vanligt har Bosse klämm på allt.
Har man varit med på el delen av forumet några år så var det inga större nyheter, men det är många "nybörjare" som hört dessa myter som vi andra får "rätta till".
Protte
Har man varit med på el delen av forumet några år så var det inga större nyheter, men det är många "nybörjare" som hört dessa myter som vi andra får "rätta till".
Protte
En fråga om jag flyttar in i ett hus och det inte finns några papper vem som dragit elen, hur får jag då elanläggningen godkänd?
Måste en elektriker dra bort alla rör och kablar för att huset ska vara "godkänt"?
Måste en elektriker dra bort alla rör och kablar för att huset ska vara "godkänt"?
Vilken bra sammanställning.
Myt #3 om kopplingsdosa i badrum skulle jag vilja gräva djupare i, men tyvärr saknar jag föreskrifterna från kommerskollegium 1960. Det äldsta jag har bevarat är SIND-FS 1978 och där stämmer det att det inte är explicit förbjudet. Jag hade nästan kunnat svära på att jag läst om förbudet. Kanske var det muntlig hörsägen bland elektriker men det borde ändå ha en rot?
Å andra sidan var det - som du skriver - en följd av andra regler. Du nämner själv IP-klassningen för infällda dosor. En annan är förbudet mot kulo som var den förhärskande tekniken och då föll liksom även utanpåliggande dosor bort eftersom man hittade på listiga sätt att dra ledningar i angränsande rum i stället.
Någon som har kvar de äldre föreskrifterna?
Myt #3 om kopplingsdosa i badrum skulle jag vilja gräva djupare i, men tyvärr saknar jag föreskrifterna från kommerskollegium 1960. Det äldsta jag har bevarat är SIND-FS 1978 och där stämmer det att det inte är explicit förbjudet. Jag hade nästan kunnat svära på att jag läst om förbudet. Kanske var det muntlig hörsägen bland elektriker men det borde ändå ha en rot?
Å andra sidan var det - som du skriver - en följd av andra regler. Du nämner själv IP-klassningen för infällda dosor. En annan är förbudet mot kulo som var den förhärskande tekniken och då föll liksom även utanpåliggande dosor bort eftersom man hittade på listiga sätt att dra ledningar i angränsande rum i stället.
Någon som har kvar de äldre föreskrifterna?
Redigerat:
Angående tvättmaskiner och klippta kontakter, det är inget problem öht vid garantiärenden. En kvalificerad gissning är att över 80% av alla tvättmaskiner som säljs for sina kontakter klippta.
Däremot blir det problem om serviceteknikern kommer ut och ser att maskinen brunnit pga fel inkoppling, ex 400V idtf 230V, för det syns i maskinen.
Däremot blir det problem om serviceteknikern kommer ut och ser att maskinen brunnit pga fel inkoppling, ex 400V idtf 230V, för det syns i maskinen.
PM'a mig din emailPen skrev:
Vilken bra sammanställning.
Myt #3 om kopplingsdosa i badrum skulle jag vilja gräva djupare i, men tyvärr saknar jag föreskrifterna från kommerskollegium 1960. Det äldsta jag har bevarat är SIND-FS 1978 och där stämmer det att det inte är explicit förbjudet. Jag hade nästan kunnat svära på att jag läst om förbudet. Kanske var det muntlig hörsägen bland elektriker men det borde ändå ha en rot?
Å andra sidan var det - som du skriver - en följd av andra regler. Du nämner själv IP-klassningen för infällda dosor. En annan är förbudet mot kulo som var den förhärskande tekniken och då föll liksom även utanpåliggande dosor bort eftersom man hittade på listiga sätt att dra ledningar i angränsande rum i stället.
Någon som har kvar de äldre föreskrifterna?
Ja sånt här ligger mig kärt.
Gud vad mycket det finns att ösa fram. Jag kan ta lite fler myter.
* Om det finns golvbrunn måste elmaterial ha högre IP-klass
* Det är ett behörighetsbrott att klamra en kabel till en skarvsladd
* Det ska vara max 10 st uttag på en säkring
* Det får inte vara flera säkringar som försörjer ett och samma rum
* Det måste vara flera säkringar som försörjer ett och samma rum
* En elektriker/behörig kan godkänna installationen i efterhand.
* Om man inte anlitar en elfirma så får man inte de nödvändiga papprena
* Man får ha vilken IP-klass som helst på elmaterial över 225 cm höjd i badrum
* Man får inte dra två grupper i samma rör.
bara för att ta några exempel på alla myter och okunskap som jag kommer på såhär lite snabbt.
Gud vad mycket det finns att ösa fram. Jag kan ta lite fler myter.
* Om det finns golvbrunn måste elmaterial ha högre IP-klass
* Det är ett behörighetsbrott att klamra en kabel till en skarvsladd
* Det ska vara max 10 st uttag på en säkring
* Det får inte vara flera säkringar som försörjer ett och samma rum
* Det måste vara flera säkringar som försörjer ett och samma rum
* En elektriker/behörig kan godkänna installationen i efterhand.
* Om man inte anlitar en elfirma så får man inte de nödvändiga papprena
* Man får ha vilken IP-klass som helst på elmaterial över 225 cm höjd i badrum
* Man får inte dra två grupper i samma rör.
bara för att ta några exempel på alla myter och okunskap som jag kommer på såhär lite snabbt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kopplingsdosa i badrum.... Ett tag fick visst inte ens strömbrytaren vara på insidan.
Har bott på 10 år gammalt hotell i Kroatien och där satt brytaren också på utsidan.
Protte
Har bott på 10 år gammalt hotell i Kroatien och där satt brytaren också på utsidan.
Protte
Det kan ha funnits äldre regler här.
Pen får väl återkomma, jag tyckte det lät som ett löfte.
Men precis som flera här skriver, det är väldigt vanligt med ev kopplingsdosa på utsidan av badrummet, ja fortfarande idag också. Själv brukar jag välja utsidan i första hand, men inte styrt av regler utan att förenkla för tätskikt, våtrumsmatta, kakel osv. Och sen lite att det typ känns lite bättre att ha mindre av elen inne i badrummet.
Strömbrytare hittar man ju också nästan alltid på utsidan av badrummen i riktigt gamla hus/lägenheter, men det känns som att man måste gå tillbaka till minst 40-tal då.
Jag skrev i mitt förra inlägg om myten att om det finns en golvbrunn så måste det vara kapslat material. Den regeln finns inte idag, men har funnits.
Många myter har nog en historisk orsak, dvs det var sant förut.
Pen får väl återkomma, jag tyckte det lät som ett löfte.
Men precis som flera här skriver, det är väldigt vanligt med ev kopplingsdosa på utsidan av badrummet, ja fortfarande idag också. Själv brukar jag välja utsidan i första hand, men inte styrt av regler utan att förenkla för tätskikt, våtrumsmatta, kakel osv. Och sen lite att det typ känns lite bättre att ha mindre av elen inne i badrummet.
Strömbrytare hittar man ju också nästan alltid på utsidan av badrummen i riktigt gamla hus/lägenheter, men det känns som att man måste gå tillbaka till minst 40-tal då.
Jag skrev i mitt förra inlägg om myten att om det finns en golvbrunn så måste det vara kapslat material. Den regeln finns inte idag, men har funnits.
Många myter har nog en historisk orsak, dvs det var sant förut.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Angående myt nr 4 så kan man fundera på hur bra/dåligt nedanstående installation kommer fungera (och varför) om den föreställer A) vattenrör där de grova rören är 50 mm i diameter och det tunna 1 mm eller B) en elinstallation där de grova ledningarna är 6 mm² och den tunna 0,1 mm².
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder