814 läst ·
11 svar
814 läst
11 svar
Bygg litet först och bygg ut senare – en kostnadseffektiv strategi
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Vill du bygga nytt hus men är osäker på om pengarna räcker? Då kan att bygga mindre, men av hög kvalitet från början vara en lösning. Här tipsar arkitekt Marko Koistinen om hur du planerar smart från början för att enkelt kunna bygga ut huset i framtiden.
Du kan läsa artikeln här: Bygg litet först och bygg ut senare – en kostnadseffektiv strategi
Du kan läsa artikeln här: Bygg litet först och bygg ut senare – en kostnadseffektiv strategi
Klart vettiga råd! Marko nämner dock inte möjligheten att ha inredningsbar vind den här gången. Med inredningsbar vind kan man jobba under tak och göra mycket själv. Man behöver förbereda plats för trappa upp och att kunna få upp el, vatten och avlopp. Framtida takkupor kan behöva bygglov, i så fall är det bäst att de inte vetter mot grannens uteplats.
Vi har byggt ut två hus och båda gångerna blev det mycket dyrt. Andra gången var vi medvetna om att det skulle bli dyrt, men vi värderade husets läge högt.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
I mitt fall har jag planerat att bygga ett tvåplanshus, men endast inreda övervåningen.
Kostnaden för en extra våning är väldigt låg i förhållande till totalkostnaden.
Kostnaden för en extra våning är väldigt låg i förhållande till totalkostnaden.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Kan nog variera lite beroende på kommun och handläggare, jag har en bekant som endast har toalett på nedervåningen, och badrum på övervåningen. För min del kan jag även vända så att jag väntar med att inreda övervåningen, men fördel med nedervåning är att jag kan nyttja det för förvaring, hobbyverksamhet m.m.yonna skrev:
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Intressant idé! Rationell på många sätt men lite vansklig då det gäller känslan. Att komma hem till en oinredd bottenvåning blir ju en ständig påminnelse om att bygget inte är klart. Det kanske går att t v ha del av bottenvåningen som oinredd festsal?A August Eriksson skrev:
Bra tankar och väldigt goda råd att man ska skapa bra förutsättningar för en framtida tillbyggnad redan när man ritar originalhuset. Jag har byggt två hus och i båda fallen har livet gjort att vi efter några år velat bygga om och bygga till, och båda gångerna har det blivit onödigt dyrt och komplicerat eftersom jag inte tänkte till från början.
Gillar f.ö. planlösningen i modellen; påminner lite om både Subline-modellen och om nåt Gert Wingårdh-hus som jag sett i någon artikel, med gångstråk på sidorna, rummen på rad i mitten och ljusinsläpp från flera håll. Rymligt, ljust och skönt. Men huset på fotot ser inte så värst litet ut? Får man fråga arkitekt-Marko vad det är för mått ungefär?
Gillar f.ö. planlösningen i modellen; påminner lite om både Subline-modellen och om nåt Gert Wingårdh-hus som jag sett i någon artikel, med gångstråk på sidorna, rummen på rad i mitten och ljusinsläpp från flera håll. Rymligt, ljust och skönt. Men huset på fotot ser inte så värst litet ut? Får man fråga arkitekt-Marko vad det är för mått ungefär?
Klicka här för att svara