Du behöver förstå hur en takstol fungerar både när du planerar ett nybygge, bygger till huset och när du ska inreda vinden. Här förklarar Justus Andersson hur det ligger till.

Du kan läsa artikeln här: Så fungerar en takstol

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Varför övergavs byggsättet med längsgående stockar? Är det tanken att kunna göra ett helt hus utan nå bärande innerväggar? Men vanliga tokstolar använda på små hus som skulle kunna använda längsgående stockar utan bärande innerväggar. Skulle vara intressant att veta varför det ändrades till nästan bara uteslutande tskstolar. Är det en industriell utveckling?

Justus for president

• Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Tycker det verkar lite opraktiskt med reglar som är ivägen på en vind när tskstolar används. Så verkar lite konstigt varför man har övergått till det. Själv använder jag aldrig takstolar. Ändå kan jag bygga och till o med kunna "planerar ett nybygg"

Ursprungligen förekom nog takstolar bara på förnämare byggnader, privata och offentliga. Långsgående åsar var ju vad de flesta fick klara sig med. Metoden är starkt kopplad till liggtimrade hus, så när andra byggmetoder började bli vanliga på 1800-talet så gick man över rent allmänt till att använda takstolar. Det kan nog förekomma skillnader mellan regioner och stad och landsbygd.

Jag tror det moderna byggena utför med takstolar för att det ger ett mycket rationellt och effektivt byggande.
Kostnaden för takstolar är inte jättehög och de går snabbt att ställa på plats.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vilken typ av takstol används på en vanlig nyproducerad 1.5 plans villa?

Z ZipLock skrev:
Vilken typ av takstol används på en vanlig nyproducerad 1.5 plans villa?
Alla jag har sett har varit en ramverkstakstol enligt bilderna i artikeln.

Kanske inte direkt kopplat till takstolar, men testar fråga ändå.

Vi är på planeringsstadiet att höja taket på en gammal timmerstuga för undvika minska takhöjden i samband med isolering av taget. Timmerhuset har åsar istället för takstolar. Våran plan är att lägga sparrar tvärs över åsarna och utnyttja åsarnas styrka då de är timmer.

Spännvidden kommer på sparrarna kommer nog inte vara mer än 4-5 meter. De kommer vila på tre punkter (nocken, en ås i mitten och ett hammarband). Visst borde det vara möjligt med relativ låg dimension? Vi bor i Uppsala och planerar ha tegel som takbeklädnad. Och hur hade ni fäst sparrarna i åsarna när det inte är takstolar?

Inte alls nån koppling till takstolar heller, men jag har för mig att artikelförfattaren Justus Andersson inte är med oss längre. Sen coronan...😢

• Gilla
  • Ledsen
syrenen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.