Byggahus.se

Så fungerar en takstol

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 351 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Du behöver förstå hur en takstol fungerar både när du planerar ett nybygge, bygger till huset och när du ska inreda vinden. Här förklarar Justus Andersson hur det ligger till.

Du kan läsa artikeln här: Så fungerar en takstol

2. Bjor
    Byggnadsvårdare · gävleborg · 869 inlägg

Bjor

Byggnadsvårdare
    Varför övergavs byggsättet med längsgående stockar? Är det tanken att kunna göra ett helt hus utan nå bärande innerväggar? Men vanliga tokstolar använda på små hus som skulle kunna använda längsgående stockar utan bärande innerväggar. Skulle vara intressant att veta varför det ändrades till nästan bara uteslutande tskstolar. Är det en industriell utveckling?

3. torbeno
    Husägare · Västra götaland · 1 837 inlägg

torbenoPremiumikon: Hand

Husägare
    Justus for president

• Laddar…
  4. Bjor
    Byggnadsvårdare · gävleborg · 869 inlägg

Bjor

Byggnadsvårdare
    Tycker det verkar lite opraktiskt med reglar som är ivägen på en vind när tskstolar används. Så verkar lite konstigt varför man har övergått till det. Själv använder jag aldrig takstolar. Ändå kan jag bygga och till o med kunna "planerar ett nybygg"

5. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Ursprungligen förekom nog takstolar bara på förnämare byggnader, privata och offentliga. Långsgående åsar var ju vad de flesta fick klara sig med. Metoden är starkt kopplad till liggtimrade hus, så när andra byggmetoder började bli vanliga på 1800-talet så gick man över rent allmänt till att använda takstolar. Det kan nog förekomma skillnader mellan regioner och stad och landsbygd.

6. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 3 636 inlägg
    Jag tror det moderna byggena utför med takstolar för att det ger ett mycket rationellt och effektivt byggande.
    Kostnaden för takstolar är inte jättehög och de går snabbt att ställa på plats.

• Laddar…
  7. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 518 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Vilken typ av takstol används på en vanlig nyproducerad 1.5 plans villa?

8. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 3 636 inlägg
    Alla jag har sett har varit en ramverkstakstol enligt bilderna i artikeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.