Du behöver förstå hur en takstol fungerar både när du planerar ett nybygge, bygger till huset och när du ska inreda vinden. Här förklarar Justus Andersson hur det ligger till.
Du kan läsa artikeln här: Så fungerar en takstol
4 473 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Så fungerar en takstol
-
På konsumentens sida · 3 351 inlägg 5 aug 2020 10:54
-
5 aug 2020 17:02 #2
Varför övergavs byggsättet med längsgående stockar? Är det tanken att kunna göra ett helt hus utan nå bärande innerväggar? Men vanliga tokstolar använda på små hus som skulle kunna använda längsgående stockar utan bärande innerväggar. Skulle vara intressant att veta varför det ändrades till nästan bara uteslutande tskstolar. Är det en industriell utveckling?
-
-
5 aug 2020 18:20 #4
Tycker det verkar lite opraktiskt med reglar som är ivägen på en vind när tskstolar används. Så verkar lite konstigt varför man har övergått till det. Själv använder jag aldrig takstolar. Ändå kan jag bygga och till o med kunna "planerar ett nybygg"
-
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 5 aug 2020 19:405 aug 2020 19:40 #5
Ursprungligen förekom nog takstolar bara på förnämare byggnader, privata och offentliga. Långsgående åsar var ju vad de flesta fick klara sig med. Metoden är starkt kopplad till liggtimrade hus, så när andra byggmetoder började bli vanliga på 1800-talet så gick man över rent allmänt till att använda takstolar. Det kan nog förekomma skillnader mellan regioner och stad och landsbygd.
-
Medlem · Stockholm · 3 636 inlägg 5 aug 2020 21:235 aug 2020 21:23 #6
Jag tror det moderna byggena utför med takstolar för att det ger ett mycket rationellt och effektivt byggande.
Kostnaden för takstolar är inte jättehög och de går snabbt att ställa på plats.- Laddar…
-
6 aug 2020 21:19 #7
Vilken typ av takstol används på en vanlig nyproducerad 1.5 plans villa?
-
Medlem · Stockholm · 3 636 inlägg 7 aug 2020 00:207 aug 2020 00:20 #8
Liknande trådar
-
Hur fungerar radonsanering?
Miljö & Hälsa -
Hur fungerar vinstdelning som ersättning vid lantmäteriförrättning?
Juridik -
Fungerar Hygglos försäkring?
Övrigt Off Topic -
Fungerar detta? Ni som jobbar med sånt här, hur hade ni gjort?
Golv -
Dimensionering takstolar / avsaknad stödben
Byggmaterial & Byggteknik