P Paxman skrev:
Så vi ska straffas i kanske 10-15 år...trots att vi gjorde det rätta när vi bytte elpannan till det bästa som fanns vid det tillfället?

Du skrev: "Den som förlorar är den som väljer att inte anpassa husets förbrukning till dessa, men det är ett val man gör." Visst, vi har ett val. Vi kan kasta ut investeringen på 150.000 kr vi gjorde för tolv år sedan (som är 100% funktionell) och ersätta den med något som kostar ungefär lika mycket men som går att styra, eller så får vi välja att hacka i oss att det nätbolag vi har haft oturen att ha pga vår adress pungslår oss eftersom vi inte kan påverka våra toppar. Du inser förhoppningsvis själv att val nr 1 inte är försvarbart i något avseende.

Det är enkelt att klanka ned på andra när man har helt andra förutsättningar.
Fast hur stor effekttariff får du med dom förutsättningar du har om du säger att ni straffas? Jag tippar på att er nätkostnad är nästan neutral på årsbasis innan/efter införandet, ni betalar sannolikt lite mer på vintern när BVP körs och mindre på sommaren när den bara gör varmvatten.

Jag tror det mer är att kostnaden är så pass låg att det inte är värt att anpassa dig, som när du sa att det inte är värt att köra igång tvätt, disk osv när topparna inte räknas på samma sätt. Eller som du korrekt säger att det absolut inte är värt att byta ut en BVP i förtid för att minska effekttariffen några kronor.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Så vi ska straffas i kanske 10-15 år...trots att vi gjorde det rätta när vi bytte elpannan till det bästa som fanns vid det tillfället?

Du skrev: "Den som förlorar är den som väljer att inte anpassa husets förbrukning till dessa, men det är ett val man gör." Visst, vi har ett val. Vi kan kasta ut investeringen på 150.000 kr vi gjorde för tolv år sedan (som är 100% funktionell) och ersätta den med något som kostar ungefär lika mycket men som går att styra, eller så får vi välja att hacka i oss att det nätbolag vi har haft oturen att ha pga vår adress pungslår oss eftersom vi inte kan påverka våra toppar. Du inser förhoppningsvis själv att val nr 1 inte är försvarbart i något avseende.

Det är enkelt att klanka ned på andra när man har helt andra förutsättningar.
Jag klankar inte. Jag berättar hur denna typ av styrmedel fungerar.

Jag har själv en FLVP som jag har byggt om så att den skall gå att styra. Jag valde sedan aktivt en LLVP med lokala webb-APIer (som komplement) då jag, eftersom jag var påläs. Jag fick ingen hjälp med detta av firman som sålde den, utan det var jag som fick ta ansvar för detta själv. Den som vet mest har störst sannolikhet att göra rätt val. Jag har valt att skaffa kunskapen för att kunna fatta bra beslut.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.